De Honda Prelude voor- en nadelen
- Voordelen
- Sportieve coupé met aansprekende GT-trekjes
- Vierwielbesturing voor verbeterde wendbaarheid
- Iconische 'pop-up' koplampen
- Nadelen
- Latere generaties wat aan de zware kant
- Beperkte ruimte achterin, geen gezinsauto
- Roestproblemen rond wielkasten en dorpels
Prestaties en rijcomfort
- Topmodel is de 2.2 VTi met 200 pk
- Vierwielbesturing verhoogt stabiliteit en wendbaarheid
- Latere generaties wat aan de zware kant
Exterieur en carrosserievorm
- Sportieve coupé met GT-trekjes
- Vanaf tweede generatie is design scherp en aerodynamisch
- Vijfde generatie is een mix tussen voorgaande generaties
Interieur
- Per generatie wordt verfijning en luxe verhoogd
- De lage zit draagt bij aan sportieve ervaring
- Het is geen gezinsauto, de ruimte achterin is beperkt
Betrouwbaarheid
- Mechanisch is elke generatie zeer betrouwbaar
- Roest rond de wielkasten en dorpels is een aandachtspunt
- Elektronica niet helemaal vrij van storingen
Actueel aanbod van de Honda Prelude op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 17.767
Meest voorkomende bouwjaar
1988
Gemiddelde kilometerstand
128.311 km
Aangeboden auto’s
Honda Prelude generatie 1996-2001

De vijfde generatie van de Honda Prelude krijgt een design dat een mix is tussen oud en nieuw, je herkent de derde en vierde generatie erin terug. Hoeken en scherpe lijnen komen terug op de Prelude, net als de brede achterkant (ook nu met spoiler). De motoren worden bij deze generatie ook verder verfijnd. De 2.0i blijft goed voor 131 pk, maar de 2.2 VTi is nu goed voor 200 pk. Om dat in goede banen te leiden komt het ‘Active Torque Transfer System’ beschikbaar. Hiermee wordt de kracht onevenredig over de voorwielen verdeeld om onderstuur te voorkomen.
Kenmerken van deze Honda Prelude
- Design is een mix tussen de derde en vierde generatie
- Gewicht van ATTS zit de prestaties wat in de weg
- Topmodel is de 2.2 VTi met 200 pk
- In 1999 voorzien van een kleine update
Honda Prelude generatie 1991-1996

Opnieuw wordt het ontwerp van de Honda Prelude flink aangepakt. De auto wordt breder en lager dan de voorganger en de scherpe hoeken veranderen in vloeiende vormen. Het is bij deze generatie dat ook de ‘pop-up’ koplampen verdwijnen en vervangen worden door reguliere. Onder de motorkap verandert ook het een en ander. Zo is er keuze uit motoren die uiteenlopen van een 2.0i met 131 pk tot een 2.2i VTEC met 182 pk die in 1993 werd geïntroduceerd. De mechanische vierwielbesturing wordt vervangen door een elektronische variant.
Kenmerken van deze Honda Prelude
- Opnieuw wordt design flink aangepakt
- Afscheid van de ‘pop-up’ koplampen
- Mechanische vierwielbesturing wordt elektronisch
- Keuze in motoren wordt uitgebreid
Honda Prelude generatie 1987-1991

De derde generatie Honda Prelude is een evolutie op gebied van design. De scherpe neus en achterspoiler blijven, al worden de aerodynamische eigenschappen nog verder verbeterd. Bij deze generatie introduceren de Japanners, als eerste ter wereld, mechanische vierwielbesturing als optie. Op hoge snelheden zijn minimale stuurbewegingen nodig en op lage snelheid wordt de Prelude veel wendbaarder. De motorkap herbergt een 2,0-liter motor. De motor wordt zo geplaatst dat de motorkap 3 cm lager is dan de voorgaande generatie. In 1989 ondergaat de Prelude een facelift waarbij o.a. de bumpers en achterspoilers worden vernieuwd.
Kenmerken van deze Honda Prelude
- Eerste auto met (optioneel) mechanische vierwielbesturing
- De motor is onder een hoek geplaatst voor een lagere motorkap
- In 1989 voorzien van een flinke facelift
- Beschikbaar met vijfversnellingsbak en viertraps automaat
Meer Honda Prelude generaties
1982-1987
1978-1982

'De lage zit draagt bij aan sportieve ervaring'
Interessante uitvoeringen van de Honda Prelude
De Honda Prelude zal vooral bekend zijn van de tweede en derde generatie. Van deze twee is de derde generatie het meest verfijnd qua techniek en rijplezier. Generaties 4 en 5 krijgen wel speciale uitvoeringen, al focussen deze zich vooral op uiterlijke zaken zoals speciale lakken en velgen. Daarbij komt dat niet elke uitvoering in Europa werd uitgebracht. Voor wie een Prelude zoekt met maximaal aantal pk’s, dan kom je bij de vijfde generatie uit. De 2.2 liter VTi is goed voor 200 pk. Deze is ook te combineren met de vierwielbesturing voor dat beetje extra rijplezier.

Veelgestelde vragen over de Honda Prelude
Is de Honda Prelude beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Honda Prelude geleverd?
Is een Honda Prelude zuinig?
Is een Honda Prelude betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Honda Prelude beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_prelude_faq_1e63a41521.jpeg?width=1200&height=1200)



