De Honda Prelude is een Japanse klassieker die vijf generaties lang is geleverd, onder andere met de iconische 'pop-up' koplampen.

De Honda Prelude is een sportieve coupé die maar liefst 5 generaties kent. Gedurende deze generaties kwamen verschillende innovaties naar de Prelude, zoals vierwielbesturing en de bekende ‘pop-up’ koplampen die we allemaal kennen van Bassie & Adriaan. Het lage, aerodynamische ontwerp en focus op rijgedrag past perfect bij wie sportiviteit wil tijdens de dagelijkse kilometers. Veranderende trends en de interne concurrentie met modellen als de Civic deden de Prelude de das om. Inmiddels is het model uitgegroeid tot een echte Japanse klassieker.
Gemiddelde prijs
€ 11.604
Meest voorkomende bouwjaar
1988
Gemiddelde kilometerstand
151.288 km
Aangeboden auto’s

De vijfde generatie van de Honda Prelude krijgt een design dat een mix is tussen oud en nieuw, je herkent de derde en vierde generatie erin terug. Hoeken en scherpe lijnen komen terug op de Prelude, net als de brede achterkant (ook nu met spoiler). De motoren worden bij deze generatie ook verder verfijnd. De 2.0i blijft goed voor 131 pk, maar de 2.2 VTi is nu goed voor 200 pk. Om dat in goede banen te leiden komt het ‘Active Torque Transfer System’ beschikbaar. Hiermee wordt de kracht onevenredig over de voorwielen verdeeld om onderstuur te voorkomen.
Kenmerken van deze Honda Prelude

Opnieuw wordt het ontwerp van de Honda Prelude flink aangepakt. De auto wordt breder en lager dan de voorganger en de scherpe hoeken veranderen in vloeiende vormen. Het is bij deze generatie dat ook de ‘pop-up’ koplampen verdwijnen en vervangen worden door reguliere. Onder de motorkap verandert ook het een en ander. Zo is er keuze uit motoren die uiteenlopen van een 2.0i met 131 pk tot een 2.2i VTEC met 182 pk die in 1993 werd geïntroduceerd. De mechanische vierwielbesturing wordt vervangen door een elektronische variant.
Kenmerken van deze Honda Prelude

De derde generatie Honda Prelude is een evolutie op gebied van design. De scherpe neus en achterspoiler blijven, al worden de aerodynamische eigenschappen nog verder verbeterd. Bij deze generatie introduceren de Japanners, als eerste ter wereld, mechanische vierwielbesturing als optie. Op hoge snelheden zijn minimale stuurbewegingen nodig en op lage snelheid wordt de Prelude veel wendbaarder. De motorkap herbergt een 2,0-liter motor. De motor wordt zo geplaatst dat de motorkap 3 cm lager is dan de voorgaande generatie. In 1989 ondergaat de Prelude een facelift waarbij o.a. de bumpers en achterspoilers worden vernieuwd.
Kenmerken van deze Honda Prelude

'De lage zit draagt bij aan sportieve ervaring'
De Honda Prelude zal vooral bekend zijn van de tweede en derde generatie. Van deze twee is de derde generatie het meest verfijnd qua techniek en rijplezier. Generaties 4 en 5 krijgen wel speciale uitvoeringen, al focussen deze zich vooral op uiterlijke zaken zoals speciale lakken en velgen. Daarbij komt dat niet elke uitvoering in Europa werd uitgebracht. Voor wie een Prelude zoekt met maximaal aantal pk’s, dan kom je bij de vijfde generatie uit. De 2.2 liter VTi is goed voor 200 pk. Deze is ook te combineren met de vierwielbesturing voor dat beetje extra rijplezier.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_prelude_faq_1e63a41521.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025