Al elf generaties biedt de Honda Civic een solide en comfortabele rijervaring in verschillende carrosserieën.

De Honda Civic is misschien wel het belangrijkste model dat Honda ooit heeft gemaakt. De compacte gezinsauto zorgt ervoor dat het merk na haar succes als fabrikant van motorfietsen zich weet te vestigen als een gedegen, serieuze autofabrikant. Sinds het debuut van de Civic in 1972 zijn er elf generaties verschenen, die honderden uitvoeringen ter wereld hebben gebracht. De volledige catalogus omvat alles wat je je maar kunt wensen, van ingetogen en bewuste hatchbacks en stationwagons tot sportieve coupés en hot hatches zoals de Type R. De Civic is betaalbaar, betrouwbaar en eindeloos veelzijdig: een uitstekende occasion, dus.
Gemiddelde prijs
€ 14.270
Meest voorkomende bouwjaar
2011
Gemiddelde kilometerstand
154.608 km
Aangeboden auto’s

De elfde generatie debuteert met een vernieuwd design dat gekenmerkt wordt door zijn strakke lijnen, lange neus en lage daklijn. Het lijkt een coupé, maar is een vijfdeurs hatchback. De Civic is enkel verkrijgbaar met een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,0-liter benzinemotor en een elektromotor die samen goed zijn voor 184 pk. In 2024 trekt Honda het doek van de afgetrainde Type R. Deze sportieve versie is voorzien van allerhande upgrades en een krachtige 2,0-liter viercilinder die 329 pk levert. Dankzij het nieuwe design en verstevigingen aan het chassis is het rijgedrag van deze Civic subliem.
Kenmerken van deze Honda Civic

De tiende generatie Honda Civic introduceert een nieuwe, strakgetrokken en meer sportieve designtaal. Er zijn twee carrosserievormen, te weten een vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Beide varianten zijn visueel nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar wie goed kijkt, ziet dat de hatchback aan de achterzijde een kortere overhang en ingebouwde spoiler heeft. Op technisch vlak zijn de verschillen duidelijker aan te wijzen: de sedan is enkel geleverd met 182 pk sterke 1,5 benzinemotor, terwijl de hatchback ook als 1,0 benzine, 1,6 diesel en 320 pk sterke Type R verkrijgbaar is. Verschil moet er zijn.
Kenmerken van deze Honda Civic

Honda brengt de negende generatie Civic in twee carrosserievormen op de markt: als vijfdeurs hatchback en vijfdeurs stationwagon (Tourer). Het design is een moderne interpretatie van de vorige Civic, waarmee wordt voortgebouwd op de sterke identiteit van dit model. Tot aan de achterdeuren zijn de hatchback en stationwagon vrijwel identiek. De stationwagon is met zijn 4,53 meter 23 centimeter langer dan de hatchback, wat resulteert in meer beenruimte en 150 liter extra bagageruimte. Er zijn twee benzine- en twee dieselmotoren met een vermogen van 100 tot 150 pk. De 310 pk sterke Type R debuteert in 2015.
Kenmerken van deze Honda Civic

Waar het design van de Honda Civic jarenlang minimale ontwikkelingen doormaakt, slaat de achtste generatie in als een bom. Het zijn in feite twee modellen in één, ieder met een aparte styling. De twee hatchbacks (drie- en vijfdeurs) hebben een onmiskenbaar, sportief design dat gekenmerkt wordt door doorlopende verlichting. Ze worden aangedreven door potente viercilinder motoren (benzine/diesel). Opnieuw was er een Type R, maar met dezelfde motor en meer gewicht was deze minder scherp. Voor de vierdeurs sedan geldt eigenlijk het tegenovergestelde: deze volgt qua design een meer traditionele route, maar is qua techniek opvallend vanwege zijn hybride aandrijflijn.
Kenmerken van deze Honda Civic

'Nette uitrusting'
Het is bijna onmogelijk om alle interessante uitvoeringen van de Honda Civic te benoemen. Er zijn over elf generaties gewoonweg te veel verschenen. Wie ver in de geschiedenis van de Civic duikt, vindt bijvoorbeeld een tweetal uitvoeringen van de Civic Shuttle met vierwielaandrijving. Ook de modellen met een VTEC-motor zijn begeerlijk, vanwege de hoge toerentallen en de vele mogelijkheden om de krachtbron op te voeren. Wie een hybride Civic wil, vindt al geschikte exemplaren rond bouwjaar 2004. Honda was er wat dat betreft vroeg bij. Voor de snelheidsduivels is de Type R de juiste keuze.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_civic_faq_7bd215884b.jpeg?width=1200&height=1200)
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025