Honda CRX

De Honda CRX combineert sportieve styling met verrassende zuinigheid voor de startende petrolhead.

Honda Civic CRX Coupé 1.6i
Jaap Holman5 minuten leestijd21 oktober 2025

De Honda CRX, een compacte lichte sportcoupé die door zijn lage gewicht lichtvoetig en sportief is. Waar je dan meteen denkt aan hoog verbruik, valt dat voor de CRX heel erg mee. Hij is zelfs verrassend zuinig. Het zijn vooral de eerste twee generaties die het goed doen vanwege de sportieve styling. De derde generatie is de vreemde eend in de bijt. Motorisch is het lekker overzichtelijk voor afnemers. Al is er voor de sportieve rijder maar één keuze. De Honda CRX is een mooie keuze voor wie een youngtimer zoekt, of voor de startende petrolhead.

De Honda CRX voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Verrassend zuinig in tegenstelling tot verwachting
  • Motorisch betrouwbare keuzes beschikbaar
  • Goede keus voor startende petrolhead
  • Nadelen
  • Eerste twee generaties gevoelig voor roest
  • Derde generatie wijkt sterk af in ontwerp
  • Beperkt aantal motoropties voor liefhebbers

Prestaties en rijcomfort

  • Een lichte, snelle en wendbare auto
  • Eerste twee generaties zijn vrij hard afgeveerd
  • Derde generatie meest comfortabel

Exterieur en carrosserievorm

  • Eerste 2 generaties zijn een 2+2 coupé/hatchback
  • Derde generatie is een echte tweezitter
  • Derde generatie heeft targa-dak

Interieur

  • Interieur in eerste generatie vooral functioneel
  • Derde generatie biedt plek aan twee personen
  • Comfort interieur groeit per generatie

Betrouwbaarheid

  • Eerste en tweede generatie hebben last van roest
  • Motorisch zeer betrouwbare auto’s
  • Eenvoudige techniek helpt betrouwbaarheid te verhogen

Actueel aanbod van de Honda CRX op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 25.178

Meest voorkomende bouwjaar

1992

Gemiddelde kilometerstand

94.607 km

Aangeboden auto’s

Vinden(5)

Afbeelding van logo

Honda CRX generatie 1992-1998

Afbeelding van Honda CRX generatie 1992-1998

Voor de derde generatie wordt het oude ontwerp overboord gegooid. Een tweezitter met targa-dak komt ervoor in de plaats. Daarnaast is het ontwerp typisch voor de jaren ‘90. Meer ronde en vloeiende vormen. De naam wordt ook aangepast naar CRX del Sol, Spaans voor ‘van de zon’l. De motoren blijven dezelfde als de voorganger, al worden ze krachtiger. De 1.6 VTEC komt nu tot 160 pk. Het nieuwe ontwerp verandert het karakter van de CRX. Het is nu geen compacte sportief sturende auto, maar een comfortabel rijdende tweezitter. Voor een meer open gevoel kun je met een druk op de knop ook de achterruit laten zakken.

Kenmerken van deze Honda CRX

  • Compleet nieuw ontwerp met targa-dak
  • Motoren blijven, maar krijgen meer pk’s
  • Er is discussie of het wel een ‘echte’ CRX is
  • De CRX wordt pas in 2010 opgevolgd door de hybride CR-Z
Afbeelding van logo

Honda CRX generatie 1987-1992

Afbeelding van Honda CRX generatie 1987-1992

In 1987 komt Honda met de tweede generatie van de CRX. Het model groeit in de lengte en de breedte en krijgt een vernieuwde ophanging. Het levert de CRX meer bagageruimte en verbeterd rijgedrag op. Het ontwerp wordt gefinetuned met een wat scherpere neus en vernieuwde achterzijde. In de Honda CRX ligt een 1,5-liter motor met 124 pk of een 1.6 liter met 131 pk. Later wordt daar een 1.6 VTEC aan toegevoegd met 150 pk. Opnieuw blijft het gewicht laag. De CRX blijft daarmee een snelle en zuinige auto.

Kenmerken van deze Honda CRX

  • Verbeterde ophanging draagt bij aan uitstekende wegligging
  • In 1990 opgefrist met o.a. Nieuwe bumper en dashboardontwerp
  • Langer en breder dan de voorgaande generatie
  • Design wordt aerodynamischer
Afbeelding van logo

Honda CRX generatie 1983-1987

Afbeelding van Honda CRX generatie 1983-1987

De eerste generatie van de Honda CRX is gebaseerd op de Honda Civic. De CRX gebruikte onder meer het onderstel, de ophanging en motoren van de Civic als basis. Nieuw was het ontwerp van de CRX, dat vooral erg hoekig was. De CRX kreeg in eerste instantie alleen een 1,5-liter benzinemotor om vooruit te komen. Later kwam hier een 1,6-liter motor bij die goed was voor 125 pk en bijdroeg aan het sportieve imago van de Honda CRX. Het lage gewicht maakte van de Honda CRX een speelse auto, daarnaast droeg het bij aan het gunstige verbruik.

Kenmerken van deze Honda CRX

  • De basis voor de CRX ligt bij de Honda Civic
  • Beperkt aantal motoren is lekker overzichtelijk
  • Lage gewicht draagt bij aan laag verbruik
  • Inspiratie voor het ontwerp ligt bij de Alfa Romeo GT Junior Zagato

Interessante uitvoeringen van de Honda CRX

Kijkend naar de eerste twee generaties, dan lijkt een keuze voor de tweede generatie het beste. De motor van het instapmodel is krachtiger en het interieur is eenvoudig maar toereikend. Echte luxe ontbreekt er helaas wel aan, dus de ramen doe je open met een ouderwetse slinger. De Honda CRX is vooral populair vanwege de sportieve uitstraling. Daarbij past de 1.6 VTEC motor het best. Het gewicht dat er tegenover staat is lekker laag en dat garandeert veel rijplezier. Ben je op zoek naar iets meer stijl, kijk dan vooral naar de derde generatie.

Honda CRX 1.6 VTi

Veelgestelde vragen over de Honda CRX

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • honda.com
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025