De Honda CRX combineert sportieve styling met verrassende zuinigheid voor de startende petrolhead.

De Honda CRX, een compacte lichte sportcoupé die door zijn lage gewicht lichtvoetig en sportief is. Waar je dan meteen denkt aan hoog verbruik, valt dat voor de CRX heel erg mee. Hij is zelfs verrassend zuinig. Het zijn vooral de eerste twee generaties die het goed doen vanwege de sportieve styling. De derde generatie is de vreemde eend in de bijt. Motorisch is het lekker overzichtelijk voor afnemers. Al is er voor de sportieve rijder maar één keuze. De Honda CRX is een mooie keuze voor wie een youngtimer zoekt, of voor de startende petrolhead.
Gemiddelde prijs
€ 25.178
Meest voorkomende bouwjaar
1992
Gemiddelde kilometerstand
94.607 km
Aangeboden auto’s

Voor de derde generatie wordt het oude ontwerp overboord gegooid. Een tweezitter met targa-dak komt ervoor in de plaats. Daarnaast is het ontwerp typisch voor de jaren ‘90. Meer ronde en vloeiende vormen. De naam wordt ook aangepast naar CRX del Sol, Spaans voor ‘van de zon’l. De motoren blijven dezelfde als de voorganger, al worden ze krachtiger. De 1.6 VTEC komt nu tot 160 pk. Het nieuwe ontwerp verandert het karakter van de CRX. Het is nu geen compacte sportief sturende auto, maar een comfortabel rijdende tweezitter. Voor een meer open gevoel kun je met een druk op de knop ook de achterruit laten zakken.
Kenmerken van deze Honda CRX

In 1987 komt Honda met de tweede generatie van de CRX. Het model groeit in de lengte en de breedte en krijgt een vernieuwde ophanging. Het levert de CRX meer bagageruimte en verbeterd rijgedrag op. Het ontwerp wordt gefinetuned met een wat scherpere neus en vernieuwde achterzijde. In de Honda CRX ligt een 1,5-liter motor met 124 pk of een 1.6 liter met 131 pk. Later wordt daar een 1.6 VTEC aan toegevoegd met 150 pk. Opnieuw blijft het gewicht laag. De CRX blijft daarmee een snelle en zuinige auto.
Kenmerken van deze Honda CRX

De eerste generatie van de Honda CRX is gebaseerd op de Honda Civic. De CRX gebruikte onder meer het onderstel, de ophanging en motoren van de Civic als basis. Nieuw was het ontwerp van de CRX, dat vooral erg hoekig was. De CRX kreeg in eerste instantie alleen een 1,5-liter benzinemotor om vooruit te komen. Later kwam hier een 1,6-liter motor bij die goed was voor 125 pk en bijdroeg aan het sportieve imago van de Honda CRX. Het lage gewicht maakte van de Honda CRX een speelse auto, daarnaast droeg het bij aan het gunstige verbruik.
Kenmerken van deze Honda CRX

'Comfort interieur groeit per generatie'
Kijkend naar de eerste twee generaties, dan lijkt een keuze voor de tweede generatie het beste. De motor van het instapmodel is krachtiger en het interieur is eenvoudig maar toereikend. Echte luxe ontbreekt er helaas wel aan, dus de ramen doe je open met een ouderwetse slinger. De Honda CRX is vooral populair vanwege de sportieve uitstraling. Daarbij past de 1.6 VTEC motor het best. Het gewicht dat er tegenover staat is lekker laag en dat garandeert veel rijplezier. Ben je op zoek naar iets meer stijl, kijk dan vooral naar de derde generatie.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_crx_faq_e88f0000b9.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025