Honda CR-Z

De Honda CR-Z is een ode aan de iconische CRX en heeft een zesversnellingsbak om het sportieve karakter te onderstrepen

Honda CR-Z 1.5 GT
Jaap Holman4 minuten leestijd21 oktober 2025

De Honda CR-Z is een ode aan de iconische CRX uit de jaren ‘80. Zeker als je achter de CR-Z staat kun je niet om deze vergelijking heen. De CR-Z is een compacte liftback met hybride aandrijving, goed voor 124 pk. In tegenstelling tot de meeste hybride modellen heeft de CR-Z een handgeschakelde zesversnellingsbak om het sportieve karakter te onderstrepen. Toch is de CR-Z niet de sportieve nazaat die de mensen hoopten. Sommigen noemden ‘m zelfs te tam. Wat het zeker wel is, is een sportief gestileerde hybride auto die ook nog eens nette verbruikscijfers laat zien.

De Honda CR-Z voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Verwijzing naar iconische CRX uit de jaren ‘80
  • Handgeschakelde zesversnellingsbak voor sportief gevoel
  • Digitaal dashboard met futuristische uitstraling
  • Nadelen
  • Niet zo sportief als verwacht
  • Beperkte ruimte achterin voor passagiers
  • Zicht rondom is beperkt

Prestaties en rijcomfort

  • De verhouding tussen gewicht en pk’s maken ‘m aardig speels
  • Niet zo sportief als het uiterlijk doet vermoeden
  • Niet heel comfortabel op lange ritten

Exterieur en carrosserievorm

  • Driedeurs liftback met hybride aandrijving
  • Duidelijke verwijzing naar de CRX uit de jaren ‘80
  • Scherp design valt niet bij iedereen in de smaak

Interieur

  • De CR-Z is een 2+2, maar echt veel ruimte achterin is er niet
  • Digitaal dashboard met futuristische uitstraling
  • Ondanks harde plastics geeft materiaal premium gevoel

Betrouwbaarheid

  • Hybride aandrijflijn is relatief eenvoudig
  • Algehele bouwkwaliteit is in orde
  • Interieur wil wel eens gaan piepen en/of kraken

Actueel aanbod van de Honda CR-Z op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 7.827

Meest voorkomende bouwjaar

2010

Gemiddelde kilometerstand

206.869 km

Aangeboden auto’s

Vinden(9)

Afbeelding van logo

Honda CR-Z generatie 2010-2014

Afbeelding van Honda CR-Z generatie 2010-2014

De enige generatie van de Honda CR-Z dateert van 2010. Het design is duidelijk een referentie aan de CRX uit de jaren ‘80. Vooral de achterzijde verraadt de inspiratie met de achterruit die bestaat uit twee delen. In tegenstelling tot zijn spirituele voorganger krijgt de CR-Z een hybride aandrijving bestaande uit een 1.5 i-VTEC en een elektromotor die samen goed zijn voor 124 pk. Ook opvallend is de handgeschakelde transmissie, doorgaans zie je een CVT-automaat in hybride auto’s. Voor het interieur lijkt de inspiratie juist uit de toekomst te komen met onder andere digitale instrumenten.

Kenmerken van deze Honda CR-Z

  • Deze hybride rij je niet elektrisch, ook geen korte stukjes
  • Gebouwd als 2+2, maar echt veel ruimte heb je achterin niet
  • Zicht rondom is beperkt, zeker door de achterruiten
  • Design is van de CR-Z is niet voor iedereen

Interessante uitvoeringen van de Honda CR-Z

Als je een leuke sportief ogende auto zoekt, dan is de Honda CR-Z zeker een overweging waard. Het instapmodel heeft al een zeer nette basisuitrusting zoals airco en elektrische ramen. Andere uitvoeringen bouwen daarop voort met luxe als verwarmde stoelen, een startknop en sportieve accenten in het interieur. Voor de Europese markt heeft Honda ook een speciale GT Edition uitgebracht. Deze moet het niet hebben van extra prestaties, maar de uitrusting is zeer goed op orde. Zo krijg je onder andere lederen bekleding, een premium audiosysteem en nog meer. Alles om het luxe gevoel te verhogen.

Honda CR-Z 1.5 GT

Veelgestelde vragen over de Honda CR-Z

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • honda.com
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025