Van robuuste avonturier tot stijlvolle crossover, de CR-V biedt een mix van betrouwbaarheid, comfort en stabiliteit

De Honda CR-V is de grootste crossover/SUV van Honda die je in Europa kunt krijgen. Het is tevens de eerste SUV die de Japanse autofabrikant in eigen beheer maakt. Sinds zijn debuut in 1997 heeft de CR-V een behoorlijke transformatie doorgemaakt, van joviale avonturier tot stijlvolle crossover, maar in de kern is het model altijd hetzelfde gebleven. Centraal staat dat de CR-V een praktische, weerbare en vooral comfortabele auto moet zijn, die vertrouwd en stabiel op de weg ligt. Over zes generaties heeft Honda het recept behoorlijk weten te verfijnen.
Gemiddelde prijs
€ 28.436
Meest voorkomende bouwjaar
2017
Gemiddelde kilometerstand
104.045 km
Aangeboden auto’s

De zesde generatie Honda CR-V heeft voor het eerst sinds tijden weer een geheel nieuw design. De SUV is modern en voorzien van scherpe lijnen. Hij heeft zelfs een ietwat sportieve uitstraling, dankzij de verlengde motorkap en naar achter geplaatste cabine. De CR-V is 10 centimeter langer en heeft een langere wielbasis dan zijn voorganger, resulterend in meer binnenruimte, vooral voor de tweede zitrij. Het interieur is zeer stevig en high-tech, veel voorzieningen zitten standaard op de auto. De CR-V is verkrijgbaar als full-hybrid of plug-in hybrid en heeft altijd een 215 pk sterke aandrijflijn.
Kenmerken van deze Honda CR-V

De vijfde generatie Honda CR-V is opnieuw een evolutie van zijn voorganger. Ondanks een nieuwe neus en bijgeschaafde achterzijde, is het silhouet grotendeels hetzelfde als voorheen. Hetzelfde geldt voor de dimensies van de 4,60 meter lange crossover. De wielbasis is 3 centimeter langer, maar de bagageruimte is ietsje kleiner. Dit vanwege de vernieuwde layout van de stoelen, die minder rechtop staan, zodat je meer als in een stationwagon zit. Over stoelen gesproken, de CR-V is voor het eerst als zevenzitter verkrijgbaar. Er zijn twee motoren: een 173 pk sterke 1,5 benzinemotor of een 2,0 hybride met 215 pk.
Kenmerken van deze Honda CR-V

De vierde generatie Honda CR-V is in veel opzichten een evolutie van zijn voorganger. De dimensies van de auto zijn nagenoeg identiek, maar dankzij herinrichting van het interieur creëert de Japanse fabrikant aanzienlijk meer been- en bagageruimte. Zo heb je 589 in plaats van 524 liter aan bagageruimte. Het is dan ook een uitstekende keuze voor gezinnen die vaak reisjes maken of kamperen. De CR-V is aanvankelijk verkrijgbaar met een 155 pk sterke 2,0 benzinemotor en een 2,2 turbodiesel met 150 pk. Laatstgenoemde wordt na de facelift vervangen door een nieuwe 1,6 turbodiesel met 160 pk.
Kenmerken van deze Honda CR-V

Honda hevelt de nodige aspecten van de tweede generatie CR-V, zoals delen van de koets, het chassis, de ophanging en aandrijflijn, over op de derde. Het exterieur en interieur, daarentegen, zijn compleet vernieuwd. De avontuurlijke, stoere styling maakt plaats voor een meer stijlvol, gelikt design, dat eigenlijk beter in lijn ligt met het degelijke karakter van de crossover. Opvallend genoeg is deze CR-V 11 centimeter korter dan voorheen, maar de 4,52 meter lange koets biedt desondanks evenveel bagageruimte. Honda biedt ‘m aan met oude, vertrouwde motoren, waarvan het vermogen tussen de 140 en 166 pk ligt.
Kenmerken van deze Honda CR-V

'Interieur is ruim, praktisch en zeer weerbaar; ideaal voor het gezin'
Als je voor een scherp bedrag een betrouwbare, karaktervolle tweedehands crossover wilt kopen, ben je bij de Honda CR-V aan het juiste adres. Vroege modellen kun je voor lage prijzen aan de haak slaan en die gaan nog lang mee, mits je ze een beetje liefde geeft. Elke CR-V is verkrijgbaar met sterke benzinemotoren. Vanaf de tweede generatie kun je hem ook met diesel krijgen. Vanaf de vijfde generatie zitten er hybride uitvoeringen in het aanbod. Tot 2012 heeft de CR-V altijd vierwielaandrijving, daarna wordt dit optioneel.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/honda_cr_v_faq_a86853bebb.jpeg?width=1200&height=1200)
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025