De Dacia Lodgy biedt zeer veel ruimte voor een betaalbare prijs, ideaal voor grote gezinnen.
Wil je een zeer ruime gezinsauto met plek tot zeven personen die ook nog eens betaalbaar is, dan zijn er twee keuzes: de Dacia Dokker met handige schuifdeuren of de allround Dacia Lodgy. Die Lodgy ging tussen 2012 en 2021 één generatie mee, maar heeft in die tijd behoorlijk wat indruk kunnen maken voor wie van een no-nonsense-auto houdt. De Dacia Lodgy is zeer ruim, rijdt behoorlijk en blijkt ook nog eens uitermate betrouwbaar. Ook kan er een niet te zware caravan aan de trekhaak en tank je ook autogas in de bi-fuel uitvoering met deze MPV.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Dacia Lodgy pakt uit met heel veel binnenruimte. De MPV biedt plek aan maximaal zeven personen, maar slikt ook talloze liters bagageruimte. Met de achterbank(en) neergeklapt, wordt je getrakteerd op maximaal 2.600 liter. De Lodgy rijdt heel behoorlijk. Het veercomfort is in orde en de auto schakelt prima. Op de snelweg is de Lodgy bovendien best stil. De Dacia Lodgy toont zich heel betrouwbaar. Volgens de Wegenwacht is het enige bekende euvel een software-probleem waardoor het dashboard niet oplicht. De zitpositie in de Lodgy is wat hoger. Dat resulteert in een prettige instap en veel overzicht.
Kenmerken van deze Dacia Lodgy
‘Hoge zitpositie met enorm veel hoofdruimte’
De Dacia Lodgy is de negen jaar dat hij nieuw te bestellen was in tal van uitvoeringen voorbij gekomen. Interessant zijn onder meer een aantal tijdelijke uitrustingsniveaus zoals de 10th Anniversary en 15th Anniversary-edities, de Blackline en Tech Road. De bekendste uitvoering is wellicht de stoere Stepway, voorzien van wielkastverbreders, skidplates en dakrails. Je komt de Lodgy tegen met verschillende benzine- en dieselmotoren maar ook als interessante bi-fuel. Die versie heeft een 1.6-liter verbrandingsmotor die zowel op benzine als op autogas werkt. De Lodgy is in elke uitvoering zelfs een caravantrekker, met een maximaal aanhangwagengewicht van 1.400 kg.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024