Dacia Logan

De Dacia Logan biedt veel auto voor weinig geld dankzij zijn no-nonsense aanpak en betrouwbare Renault-techniek.

Dacia Logan  1.4 Ambiance

De Dacia Logan
plus- en minpunten

  • Veel auto voor weinig geld
  • Ruime kofferbak van 510 liter
  • Simpele en betrouwbare techniek
  • Bobine kan soms begeven
  • Alleen 1.6 16V heeft voldoende pit
  • Interieur voor maximaal vier volwassenen

De Dacia Logan ziet in 2004 het levenslicht als vierdeurs sedan. Hoewel die Logan in 2008 al wordt afgelost door de zevenzits Logan MCV, maakt de Logan in sedanvorm behoorlijk wat indruk met zijn no-nonsense aanpak. Je krijgt namelijk veel auto voor weinig geld. Onderhuids leent de Roemeense Logan veel techniek van zijn Franse broer: de Renault Clio. Verwacht dus een rijdynamiek die gericht is op comfort. En wel zo fijn: onderhoud en reparatie aan de Logan lopen bijna nooit in de papieren. Alternatieven voor de Dacia Logan zijn onder meer de Kia Cerato, SEAT Toledo en de Chevrolet Aveo.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

5 november 2024

Actueel aanbod van de Dacia Logan op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

7.100

Meest voorkomende bouwjaar

2014

Gemiddelde kilometerstand

133.609 km

Aangeboden auto’s

Vinden (55)
Dacia Logan Interieur

‘Interieur biedt plek aan vier volwassenen’

Prestaties en rijcomfort

  • Comfortabel veercomfort
  • 1.6 16V met een vermogen van 105 pk biedt voldoende pit
  • Best zuinige motoren

Exterieur en carrosserievorm

  • Makkelijke instap dankzij de aanwezigheid van vier portieren
  • Doelgericht design
  • Veel stootbestendig kunststof aan voor- en achterzijde

Interieur

  • Ruime kofferbak
  • Interieur biedt plek aan vier volwassenen
  • Prestige-uitvoering is het compleetst

Betrouwbaarheid

  • Simpele techniek die niet snel stuk gaat
  • Maakt gebruik van bewezen Renault-techniek
  • Volgens de Wegenwacht kan een bobine het soms begeven
Afbeelding van logo

Dacia Logan per generatie

2004-2008

De Dacia Logan is met zijn lengte van 4,25 meter een behoorlijk ruime auto. Zo past in de kofferbak 510 liter aan bagage. In het interieur kun je prima zitten met vier volwassenen. De wegligging van de Logan is uitstekend. Het onderstel richt zich op comfort, waardoor je ook op slechtere wegen goed uit de voeten kunt. De Dacia Logan is ook behoorlijk betrouwbaar. De basis is immers Renault-techniek, waarbij Dacia het onder de motor niet al te ingewikkeld maakt. Als er al reparatie of onderhoud nodig is, valt die niet te duur uit bij de Logan.

Kenmerken van deze Dacia Logan

  • Ruim interieur en kofferbak
  • Onderstel legt nadruk op comfort
  • Simpele, maar betrouwbare techniek
  • Sterkste krachtbron is de 1.6 16V met een vermogen van 105 pk
  • Een aanhanger van 1.100 kg mag aan de trekhaak
Afbeelding van 2004-2008

Interessante uitvoeringen
van de Dacia Logan

Dacia Logan  1.4 Ambiance

De Dacia Logan is er in zijn eerste bouwjaren alleen als vierdeurs sedan. Zijn opvolger is de zevenzitter Logan MCV. De sedan kom je tegen met een 1.4-liter benzinemotor met 75 pk. Boven deze basisversie staat de 1.6 met een vermogen van 87 pk. Ook een 1.6, maar dan een 16V is de versie met 105 pk. Er is één diesel, de 1.5 met 70 pk. Waar de naamloze basisuitvoering alleen de echt onmisbare comfortzaken aan boord heeft, is de uitrusting in achtereenvolgens de Ambiance, Lauréate en Prestige steeds volwaardiger.

Veelgestelde vragen over de Dacia Logan

Is de Dacia Logan beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Dacia Logan geleverd?

Is een Dacia Logan zuinig?

Is een Dacia Logan betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Dacia Logan beschikbaar?

Dacia Logan  1.4 Ambiance

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • dacia.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2024

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.