Zag je voorheen vooral grote auto’s met een automaat, inmiddels worden ook de kleinere modellen ervan voorzien. Vooral de continu variabele transmissie (CVT) en de automaat met dubbele koppeling (DCT of DSG) zie je terug in deze modellen. Compacte auto’s worden veel gebruikt in steden, en juist daar kan een automaat veel comfort opleveren omdat het bakken werk uit handen neemt. En met het voortschrijden van de techniek is de automaat zuiniger dan een handbak. En hoewel compacte auto’s al geen benzineslurpers zijn, is het toch fijn om nog verder te kunnen besparen op verbruik en uitstoot.
Kleinere auto’s worden vaak gebruikt voor kortere afstanden en in steden. Met de handbak is dat veel schakelen voor kruispunten, rotondes en verkeerslichten. Een automaat neemt je werk uit handen. Dat is niet alleen comfortabeler, maar ook veiliger. Omdat je niet meer hoeft te schakelen kun je de aandacht beter bij het verkeer houden. En in een drukke omgeving is dat van grote waarde. Naast de besparing aan werk gaat een automaat ook soepeler door de versnellingen. Optrekken en afremmen gaat op die manier veel geleidelijker dan met een handbak.
Zoek je een kleinere auto, dan kom je al snel uit bij een hatchback of een MPV. Deze carrosserievormen bieden de meeste flexibiliteit qua ruimte en indeling om deze optimaal in te richten. Hoe compacter, hoe efficiënter een fabrikant moet zijn natuurlijk. Toch gaan de kleinere modellen ook mee in de SUV-trend en zie je steeds meer compacte SUV’s verschijnen. Dat gaat verder dan alleen de styling, ook worden aanpassingen gedaan aan rijhoogte en dergelijke. Ziet er niet alleen stoer uit, het geeft ook een hogere instap die vaak wordt gezocht door kopers.
Kleinere auto’s opereren in meerdere segmenten, en dat zijn populaire segmenten in Nederland. Dat betekent dat het aanbod aan kleinere auto’s groot is en er veel occasions te vinden zijn. Ik heb een lijst van vijf beste kleinere auto’s met automaat samengesteld dat als startpunt kan werken bij je zoektocht. Het is een bredere selectie omdat ik heb gekeken binnen meerdere segmenten.
De hybride uitvoering van de Toyota Yaris wordt standaard voorzien van een e-CVT. Deze automaat regelt traploos het meest geschikte toerental en kan bepalen wanneer de elektromotor de brandstofmotor van ondersteuning moet voorzien. Op die manier wordt de hybride aandrijving optimaal ingezet en blijft het verbruik en de uitstoot laag. Toyota staat als merk bekend als betrouwbaar en ook de Yaris past in het rijtje betrouwbare modellen. Oh, en ben je op zoek naar iets meer karakter? Van de Yaris is er ook de Yaris Cross, de sportieve SUV-gestylde versie voor net wat anders.
Voor wie niet eerder met een CVT heeft gereden zal deze even wennen zijn. Als je stevig optrekt of wilt invoegen op de snelweg, dan kan de motor zich flink laten horen omdat er toeren worden gemaakt. Het grote voordeel van de CVT is de traploze versnelling waardoor je een gelijkmatige versnelling ervaart. En eenmaal op snelheid worden de toeren juist teruggebracht waardoor de aandrijving geruisloos opereert. En dat comfort went snel. De CVT zorgt er ook voor dat de benzine- en de elektromotor goed samenwerken en dat is in alle omstandigheden gunstig, voor comfort en verbruik.
De Toyota Yaris verder verkennen doe je hier.
Waar veel merken samenwerken in het kleinste segment kiest Kia ervoor een eigen auto te ontwikkelen, de Kia Picanto. Oké, Hyundai verkoopt ‘m als de i10. Wat nog meer opvalt in het segment, de Picanto is alleen als vijfdeurs leverbaar. Het is bovendien een model dat in het interieur veel meer aangekleed is dan je zou verwachten. Met wat harde kunststoffen wellicht, maar geen zichtbaar plaatwerk zoals bij veel concurrenten. Over het rijgedrag is men doorgaans te spreken en sinds de derde generatie (2017) is de Picanto ook weer wat stiller.
Kia valt een beetje op in het segment der kleine auto’s. De Kia Picanto is niet ontwikkeld in samenwerking met andere fabrikanten, wat andere merken graag doen, en de Kia Picanto is alleen als vijfdeurs leverbaar. Bovendien kleedt Kia de compacte Picanto behoorlijk volwassen aan. Dat zijn dan weliswaar harde kunststoffen, maar er is geen plaatwerk zichtbaar zoals bij een aantal concurrenten. Ook het rijgedrag wordt positief beoordeeld voor het compacte model, net als de binnenruimte. Sinds de derde generatie in 2017 is geïntroduceerd, is de Picanto ook een stuk stiller geworden tijdens het rijden.
De Kia Picanto is een zeer complete auto. Het Koreaanse model wordt behoorlijk volwassen uitgerust voor een auto in het segment. Het formaat doet je vermoeden dat het de ideale stadsauto is, en hoewel daar waarheid in schuil gaat, is de Picanto ook prima geschikt voor het gemiddelde woon- werkverkeer. De gerobotiseerde handbak in de Picanto mist enige verfijning, maar maakt dat goed door zijn betrouwbaarheid. Dat zit sowieso wel goed bij de Kia Picanto, want ook deze krijgt een flinke garantie als je ‘m nieuw koopt. Koop je een jong exemplaar, dan kun je de garantie zelfs overnemen.
De Hyundai Inster is een van de eerste leden van een nieuw segment: de betaalbare, kleine elektrische auto. Afgezien van de minder geavanceerde Dacia Spring heeft de krap 3,8 meter korte crossover het rijk alleen. De Inster is er met 97 of 115 pk en een accupakket van 42 of 47 kilowattuur. Dat betekent een actieradius van 329 tot 370 kilometer, aldus Hyundai. Dat is al minimaal 100 kilometer meer dan de Dacia Spring, en 50 meer dan de grotere Citroën ë-C3. Zoals vrijwel alle EV’s is de kleine Hyundai voorzien van een automatische transmissie met een enkele versnelling.
Als je op zoek bent naar een compacte, betaalbare elektrische auto is er vooralsnog weinig keuze. Met de Inster heeft Hyundai een auto neergezet dit dit nieuwe segment wel eens zou kunnen gaan domineren. De mini-crossover zit beter in elkaar en komt verder dan de Dacia Spring, biedt een rijkere uitrusting dan de Citroën ë-C3 en geeft meer vertrouwen dan de aanbiedingen van Chinese nieuwkomers Dongfeng en Leapmotor. De Inster rijdt volwassen, maar is een zeer smalle en korte machine die perfect is voor krappe binnensteden. Bovendien krijg je tot 8 jaar garantie op het accupakket. Wat wil je nog mee?
De originele Mini is nu een ware klassieker, maar ook de ‘nieuwe’ draait alweer een tijd mee. Inmiddels zijn we toe aan de vierde generatie van BMW’s interpretatie van het klassieke Britse kleintje. De huidige Mini is een stuk groter dan zijn voorvader, maar met een lengte van iets meer dan 4 meter nog altijd compact. Het model laat zich samenvatten als sportief, stijlvol en kwalitatief hoogwaardig. De automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen is te combineren met een 1,5-liter driecilinder of een 2,0-liter viercilinder met 156 tot 231 pk. Extra sportief is de JCW-versie.
De New Mini is nooit een puur rationele keuze geweest. De auto moet het hebben van zijn stijlvolle uiterlijk, premium uitstraling en sportieve rijgedrag. Zoek je een zeer praktische of ruime auto, dan kun je beter verder kijken. De Cooper C is met zijn zuinige en toch prima krachtige driecilinder desondanks goed inzetbaar voor dagelijks verkeer. Wil je maximaal gebruik maken van het strakke onderstel, dan kun je kiezen voor de Cooper S John Cooper Works. Met een 231 pk sterke viercilinder en een handmatig te bedienen automaat met dubbele koppeling is de JCW alle buitenwegen de baas.
De Skoda Fabia is de compacte auto van het Tsjechische merk. De Fabia wordt sinds 2018 alleen nog geleverd met de zuinige 1.0 TSI-motor. Die motor kun je ook combineren met een 7-traps DCT waardoor deze erg zuinig wordt. Ondanks de turbo die je bij deze uitvoering krijgt, heb je geen overschot aan vermogen. Maar als je geen topprestaties verwacht, is het een stille auto die prima mee komt in het dagelijks verkeer. Daarbij komt dat de Fabia goed ruimte biedt aan inzittenden en bagage, voldoende voor een weekendje weg met z’n viertjes.
De Skoda Fabia is niet de spannendste auto om te zien of om te rijden. Maar de gebruikte techniek is over het algemeen beproefd en betrouwbaar. Daarbij is de Fabia ruimtelijker dan je op het eerste oog zal denken. Het is een optelsom van pluspunten die de balans wel de goede kant op doet gaan. En onderschat ook de slimme oplossingen niet die in elke Skoda te vinden zijn. De automaat met dubbele koppeling van de Fabia is bovendien één die soepel werkt, bijdraagt aan het rijgenot en zorgt voor een laag verbruik.
Klik hier voor meer informatie over de Skoda Fabia.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan kleine automaten van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Dit artikel is gepubliceerd op 28 juli 2025