Skoda Fabia

De Skoda Fabia combineert veel ruimte en praktische oplossingen, zowel als hatchback én stationwagon.

Skoda Fabia 1.0
Jaap Holman6 minuten leestijd6 november 2024

De Skoda Fabia was de opvolger van de Felicia. Na de overname door Volkswagen werd veel techniek gedeeld, zo ook bij de Fabia. Het succes ligt voor een deel verscholen in het feit dat je veel techniek van een Volkswagen krijgt, voor de prijs van een Skoda. Inmiddels is de Fabia uitgegroeid tot een compacte hatchback met aardige afmetingen, ook een gevolg van gedeelde techniek. De prijsvechter van voorheen is veranderd in een auto die zijn plaats in het segment heeft verdiend. De Skoda Fabia is een auto die een breed publiek bedient.

De Skoda Fabia plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Veel techniek van Volkswagen voor Skoda-prijs
  • Praktische oplossingen in interieur
  • Gunstig verbruik door motorische downsizing
  • Nadelen
  • Vermijd DSG-automaat in tweede generatie
  • Vanaf vierde generatie alleen hatchback
  • Dieselmodellen vaak luidruchtig

Prestaties en rijcomfort

  • Voor de RS-modellen grijp je terug op oude generaties
  • Downsizing van motoren gunstig voor verbruik
  • Vierde generatie heeft beste rijcomfort door MQB-platform

Exterieur en carrosserievorm

  • Eerste generatie had een sedan
  • Ook te krijgen als stationwagon
  • Biedt veel ruimte in segment

Interieur

  • Eerste generaties erg basic interieur
  • Vierde generatie biedt meeste ruimte
  • Voorzien van praktische oplossingen

Betrouwbaarheid

  • Eerste generatie bekend met roest
  • Elektronische problemen bij eerste generatie
  • Vermijd de DSG-automaat in generatie 2

Actueel aanbod van de Skoda Fabia op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

10.829

Meest voorkomende bouwjaar

2016

Gemiddelde kilometerstand

133.827 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(1.277)

Afbeelding van logo

Skoda Fabia per generatie 2021 +

Afbeelding van Skoda Fabia per generatie 2021 +

Generatie 4 van de Skoda Fabia (PJ) wordt op het MQB-platform gezet. Het platform wordt gedeeld met een reeks andere modellen binnen de Volkswagen Group. Het zorgt ervoor dat de Fabia flink groeit ten opzichte van de voorgaande generatie; de bagageruimte neemt met 50 liter toe. Dat leidt er ook toe dat de Combi verdwijnt – voortaan is de Fabia alleen hatchback. Motorisch wordt de keuze verder ingeperkt: alleen 1.0 TSI-motoren zitten in het aanbod (95 of 110 pk). Ook het interieur krijgt weer een upgrade en het dashboard is nu te voorzien van een digitaal instrumentarium.

Kenmerken van deze Skoda Fabia

  • Motorenaanbod wordt verder teruggebracht
  • Heel kort ook als 1.0 MPI (80 pk) leverbaar geweest
  • Nieuw platform zorgt voor toegenomen proporties
  • Afscheid van de Fabia Combi
  • Ook deze generatie krijgt een Monte Carlo
Afbeelding van logo

Skoda Fabia per generatie 2015 - 2021

Afbeelding van Skoda Fabia per generatie 2015 - 2021

De Skoda Fabia is in 2015 toe aan de derde generatie (NJ). Het design wordt opnieuw aangepakt en neigt nu meer richting zijn familielid, de Volkswagen Polo. Hoewel de auto niet groeit, wordt het interieur aangepakt en groeit de ruimte in de Fabia. Het downsizen van motoren zet door. Voor wie benzine rijdt, is er keuze tussen een 1.0 en 1.2 TSI (90 of 105 pk). Bestuurders van diesel krijgen altijd een 1.4 TDI. Bij de facelift in 2018 haal Skoda de diesel helemaal uit het aanbod en kun je alleen nog kiezen voor benzine.

Kenmerken van deze Skoda Fabia

  • Laatste generatie met diesels voor de Fabia
  • Introductie van de 1.0 TSI-motor
  • Meer ruimte door aanpakken interieur
  • Ook verkrijgbaar als optisch sportieve Monte Carlo
  • Dieselmotoren behoorlijk luidruchtig
Afbeelding van logo

Skoda Fabia per generatie 2007 - 2015

Afbeelding van Skoda Fabia per generatie 2007 - 2015

Skoda brengt in 2007 de tweede generatie (5J) van de Fabia uit. Het platform is hetzelfde, maar het ontwerp is compleet nieuw. Hij wordt hoger en langer, maar ook smaller. De sedan is vervallen, maar Skoda komt later wel met de nieuwe Fabia Combi. Motorisch heb je ruime keuze, van een 1.2 tot een 1.6 of zelfs 1.9 TDI. Na de facelift verandert dat en worden de grootste motoren uit het gamma geschrapt. Skoda voegt in 2010 wel een 1.2 TDI Greenline toe. Dit wordt uiteindelijk de best verkochte aandrijving van het stel.

Kenmerken van deze Skoda Fabia

  • Na de facelift gaat Skoda ‘downsizen’ met de motoren
  • In 2010 krijgt het interieur een upgrade
  • Staat op zelfde platform als eerste generatie
  • Introductie van de 1.2 TDI
  • Elektronica niet probleemvrij
Afbeelding van logo

Skoda Fabia per generatie 1999 - 2007

Afbeelding van Skoda Fabia per generatie 1999 - 2007

In 1999 verschijnt de opvolger van de Skoda Felicia, de Skoda Fabia (modelcode 6Y). Veel van de techniek is afkomstig van Volkswagen en wordt gedeeld met de Volkswagen Polo en Seat Ibiza. Alleen een 1.0 en 1.4 MPI-motor die in de eerste modellen lagen, waren afkomstig van het Tsjechische merk. Bij de facelift in 2004 werd de Fabia subtiel aangepast met een aangepaste grille en koplampen. Tot 2006 kun je de Fabia ook als sedan kopen, maar wegens tegenvallende verkopen wordt deze uit het aanbod verwijderd. In 2003 introduceert Skoda de Fabia RS, met dieselmotor.

Kenmerken van deze Skoda Fabia

  • Eerste model op het PQ24-platform binnen de Volkswagen Groep
  • Standaard met 5 deuren en geen driedeurs
  • Leverbaar als hatchback, sedan en stationwagen
  • Design is ingetogen en strak
  • 2 minimale facelifts gehad: 2004 en 2006

Interessante uitvoeringen van de Skoda Fabia

Ga je voor een Skoda Fabia, overweeg dan het instapmodel over te slaan. Veel beter is het om te kiezen voor iets meer pk’s. Per generatie kun je dan het beste kiezen voor 86 tot 95 pk. Voor de sportieve rijders zijn er de RS-modellen, zoals de Fabia 1.9 TDI RS met 130 pk – inderdaad: een diesel. Later kwam de Fabia RS met een 1.4 TSI-motor met turbo en compressor. Deze was ook als Combi te krijgen. In plaats van een nieuwe RS brengt Skoda nu een ode aan de rallysport met de optisch sportieve Fabia Monte Carlo.

Skoda Fabia Monte Carlo

Veelgestelde vragen over de Skoda Fabia

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • skoda.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024