Wie als ZZP’er een auto wil leasen, kan dit natuurlijk doen op naam van de zaak. Dat brengt echter wel een paar nadelen met zich mee, waaronder bijtelling en het bijhouden van een rittenregistratie. Private lease klinkt als een prima alternatief, maar is dat het ook? Immers; private lease biedt niet alleen voordelen, maar heeft zeker ook enkele haken en ogen. Om een beetje zicht te krijgen in de mogelijkheden tot private lease als ZZP’er, zetten we wat zaken op een rij. Wat zijn de zakelijke gevolgen voor private lease bij de ZZP’er?
Zeker kan je dat. Net zoals private lease mogelijk is bij een particulieren, kunnen ZZP’ers ook gewoon een private leasecontract afsluiten, mits je door de verschillende checks komt. Met name de BKR-registratie die komt kijken bij een private leasecontract, kan vervelend zijn. Het is immers voor ZZP’ers al niet makkelijk om een hypotheek te krijgen en met een BKR-registratie beperk je jezelf nog meer. Tegelijk is het een tikje onzekerder of je de lasten gedurende de looptijd kunt blijven dragen. Inkomsten voor een ZZP’er kunnen immers enigszins fluctueren. Hou hier dus goed rekening mee, voordat je zoekt naar een leasecontract.
Het is bij veel private leasecontracten niet nodig om je jaarcijfers op te leveren, er wordt juist gekeken naar je kredietwaardigheid. Dit kan handig zijn voor startende ondernemers, die simpelweg nog geen jaarcijfers hebben om te overleggen. Hoewel dit aangenaam klinkt, is de kredietwaardigheidscheck natuurlijk wel een serieuze en moet je enige zekerheid hebben voor de toekomst. Loop je bijvoorbeeld tegen een inkomstendaling aan, dan heb je geen vangnet. Dat geldt ook voor wanneer de maandlasten te hoog blijken. Private lease zonder jaarcijfers kan, maar je moet financieel stevig in je schoenen staan.
Hoe werkt bijtelling bij private lease? {#bijtelling}
Een groot voordeel van private lease is het ontbreken van bijtelling. Bij een zakelijk leasecontract is die bijtelling een dagelijkse realiteit, maar bij private lease hoef je je hier geen zorgen over te maken. Ook hoef je geen rittenregistratie bij te houden, zoals bij een zakelijk contract. Leg uit dat je geen bijtelling hoeft af te dragen als je private lease rijdt als ZZP'er. Wel kun je zakelijke ritten declareren. Die zakelijke kilometers dien je dan wel bij te houden, maar wanneer je voor jezelf onderweg bent, kan de rittenregistratie achterwege blijven.
Is een private leasecontract fiscaal aftrekbaar? {#fiscaal-aftrekbaar}
Nee, een private leasecontract is niet fiscaal aftrekbaar. Dat is dan weer een voordeel voor zakelijke klanten. Die kunnen de kosten die gemoeid gaan met het leasen fiscaal aftrekken. Voor de ZZP’er met een private leasecontract kunnen alleen de zakelijke kilometers afgetrokken worden van de winst. De rest is volledig voor eigen rekening, zoals dat ook het geval is voor particulieren. Een private leasecontract wordt namelijk niet gezien als een zakelijke investering, maar als een particuliere aangelegenheid. En daarbij geldt hetzelfde als je met een auto van jezelf op pad gaat naar zakelijke afspraken.
Dit is een lastige overweging voor de ZZP’er. Private lease geeft geen bijtelling en heeft geen jaarcijfers nodig, maar zorgt wel voor een BKR-registratie en kent geen fiscale voordelen. Zakelijke lease heeft die voordelen wel en vraagt geen BKR-registratie, maar zonder jaarcijfers geen contract en alle kosten zijn voor de zaak – ook als het wat minder gaat. In de praktijk betekent dit dat een private leasecontract makkelijker is voor beginnende ZZP’ers die af en toe zakelijk moeten rijden. Is je bedrijf (financieel) stabiel en ben je veel onderweg, kies dan voor een zakelijk contract.
Goed, je bent eruit. Je bent ZZP’er, je kan de nadelen die komen kijken bij een private leasecontract dragen en je gaat nu op zoek naar een nieuwe auto. Maar welke moet het worden? Om te bepalen welke auto de beste is, is het handig om te bepalen welk segment je interesse heeft. Zoek je naar een kleine A-segmenter, dan is het speelveld aanzienlijk verschillend dan wanneer je zoekt naar een luxe model uit het E-segment. En daarom zetten we de segmenten A tot en met E op een rij, zodat iedereen aan bod komt.

De Toyota Aygo X is de opvolger van de Toyota Aygo en een model dat sinds 2022 op de markt is. De Aygo X staat wat hoger op zijn wielen dan zijn voorganger en oogt een tikje stoerder. Wie met de ogen knijpt, zou kunnen zeggen dat het hier gaat om een kleine SUV en niet om een hatchback uit het A-segment. En toch is het wel degelijk een hatchback, met zijn compacte interieur en beperkte kofferbak. De Aygo komt altijd met hetzelfde 1,0-liter benzineblok en levert dus nooit meer dan 72 pk.
Zoek je een betrouwbare, goed doordachte auto in het A-segment, dan is de Toyota Aygo X een meer dan uitstekende keuze. Deze kleine Japanse hatchback is al jarenlang een zekerheidje in dit segment, met uitstekende verkoopcijfers en lovende kritieken. Daar komt bij dat Toyota erin is geslaagd om de Aygo X scherp in de markt te zetten, wat weer resulteert in aantrekkelijke maandelijkse kosten als je als ZZP’er een private leasecontract afsluit. De beperkte afmetingen van de Toyota Aygo X zijn niet voor iedereen ideaal, maar gelukkig zijn er hogere segmenten, met ruimere auto’s.
Wil je weten wat de experts zeggen over de plus- en minpunten van de Toyota Aygo X? Lees hun oordeel op onze review pagina.

De Peugeot 208 is de jongste telg uit een familie B-segmenters die helemaal teruggaat tot de Peugeot 205 uit de jaren ‘80 van de vorige eeuw. De 208 is een prima gebouwde hatchback, die in allerlei uitvoeringen komt. Motorisch kan je kiezen uit een good old benzinemotor, maar tevens uit hybride en elektrische aandrijflijnen. Benzinemodellen behoren wel tot de goedkoopste uitvoeringen, maar de hybride en elektrische 208-uitvoeringen zijn binnen dit segment uitermate scherp geprijsd. Het is dan ook niet gek dat je deze auto zo’n beetje op elke straathoek aantreft en dat ze uitstekende zaken doen in de private lease.
Het Franse Peugeot heeft de smaak goed te pakken en levert tegenwoordig buitengewoon strak vormgegeven auto’s met een ruime keuze uit aandrijflijnen. De Peugeot 208 is een uitstekend voorbeeld van een competente B-segmenter met slimme techniek en een goed doorontwikkeld en afgewerkt interieur. De elektrische uitvoeringen behoren tot de best verkopende in hun segment en dat is niet zonder reden; Peugeot heeft het elektrische rijden zo normaal mogelijk gehouden. Dat betekent dat je de elektrische 208 niet kunt onderscheiden van een andere uitvoering en het gebrek aan toeters en bellen draagt bij aan een interessante prijs.
Benieuwd naar de mening van experts over de Peugeot 208? Lees wat ze te zeggen hebben op onze review pagina.

De Toyota Corolla komt tegenwoordig als hatchback en als stationwagon en beschikt over een hybride aandrijflijn. Die aandrijflijn is te vinden met 140, 180 en 200 pk. Het mag geen verrassing zijn dat de minst krachtige versie de goedkoopste is, maar met deze uitvoering kan je al uitstekend uit de voeten. De GR Sport-uitvoering is de stoerste van het setje, al komt deze variant niet met een extra krachtige motor. De techniek van deze hybride aandrijflijn is uitstekend doorontwikkeld en staat te boek als betrouwbaar en soepel. Een uitstekende gezinsauto, zeker als stationwagon.
Je kiest voor een Toyota Corolla als je een bijzonder degelijke, no-nonsense gezinswagen uit het C-segment wilt. De Corolla wordt al tientallen jaren gebouwd en staat al die tijd garant voor een betrouwbare kompaan voor elke dag. Nee, erg spannend is het allemaal niet. De Corolla is een tikje braaf, een tikje saai, maar vooral een auto die elke dag doet wat hij moet doen. De kwaliteit is niet te onderschatten; de meest recente hybride modellen zitten uitstekend in elkaar en hebben een bovengemiddelde reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. En in dit segment is de gemiddelde Corolla prima geprijsd.

Heb je veel meer nodig dan een BMW 3 Serie? Het is misschien wel de ultieme middenklasser, met boterzachte motoren en achterwielaandrijving. Tegenwoordig komt deze D-segmenter ook met hybride aandrijflijnen en vierwielaandrijving, maar in elke situatie is het een zeer capabele auto voor zo’n beetje alle toepassingen. Met name de stationwagon biedt ook een zee van ruimte in de kofferbak, zonder iets in te boeten van zijn sportieve rijeigenschappen. De 3 Serie komt in tal van variaties en ook zeker als bijzonder krachtig sportmodel. Dat de maandprijzen flink stijgen bij het selecteren van een dikker model, mag geen verrassing zijn.
De BMW 3 Serie behoort al jaren tot de meest populaire occasions op Gaspedaal.nl en dat is niet voor niets. De bouwkwaliteit, het uitstekende weggedrag en het aangename interieur maken van deze Duitser een publiekslieveling. De 3 Serie komt als sedan en stationwagon, waarmee het een auto is die zakelijk en particulier op allerlei manieren in te zetten is. Het is niet altijd de goedkoopste auto in zijn segment, zeker niet als je kiest voor een iets krachtiger variant, maar er is vrijwel niets aan te merken op de kwaliteit. Een uitstekende alleskunner en heerlijk in de private lease.

Het E-segment is het segment van de premium-modellen, van de luxe en ruime wagens die beschikken over ferme krachtbronnen en waarin het heerlijk reizen is. Een uitstekend voorbeeld van zo’n heerlijke reisauto, is de Volvo V90. Deze enorme stationwagon heeft een sedan-broertje in de vorm van de Volvo S90 en is een typische Volvo: groot, comfortabel en met een groot oog voor de veiligheid. De V90 komt in veel gevallen met vierwielaandrijving en een hybride krachtbron, die tegelijk voor uitstekende verbruikscijfers zorgt. Goedkoop is het allemaal zeker niet, maar dat zoekt men ook niet in dit segment. Kwaliteit is belangrijk.
Het Zweedse Volvo is een erkende specialist in het bouwen van grote stationwagons. Al sinds jaar en dag maakt deze fabrikant loeiers van stationwagons, die met hun vierkante vormen buitengewoon praktisch zijn. De Volvo V90 is hier een uitstekend voorbeeld van, mede ook vanwege zijn voorbeeldige bouwkwaliteit. Er is weinig dat niet in de kofferbak past en motorisch is het allemaal heel erg van nu. Het model komt als full hybrid (HEV) en plug-inhybrid (PHEV) en er zijn uitvoeringen met aanzienlijk meer vermogen, wat het afleggen van lange afstanden tot een genot maakt.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 30 oktober 2025





