Wat zijn de kosten van private lease?
Private lease is een leasevorm die gericht is op particulieren. Voor een vast maandbedrag rij je dan in een nieuwe (of kort gebruikte) auto, die eigendom blijft van de leasemaatschappij. Dat maandbedrag behelst een aantal zaken:
- Reparatie
- Onderhoud (denk aan schadeherstel, glasreparatie, banden vervangen)
- Je autoverzekering (all risk)
- De wegenbelasting
- Pechhulp
- Afleveringskosten en verwijderingsbijdrage
- Afschrijvingskosten
Al deze zaken, die bij het eigendom van een auto komen kijken, worden bij een private leasecontract afgedekt. Dat betekent dat je op dit front nooit voor grote verrassingen komt te staan. Is er iets met je auto, de dealer lost het op. APK? De dealer lost het op. Verzekering? Geregeld. Wegenbelasting? Check.
Zijn er bijkomende kosten van private lease?
Niet alles wat bij het autorijden komt kijken is gedekt. Belangrijke zaken die de niet horen bij private lease kosten, zijn:
- Je brandstofkosten - Tanken is nog altijd voor eigen rekening. Er bestaat wel zoiets als een tankpas, maar dat is iets voor zakelijke rijders.
- Verkeersboetes - Het mag duidelijk zijn dat je je eigen verkeersboetes moet betalen.
- Auto wassen - Het wassen van je auto is eveneens iets wat voor je eigen rekening is. Je kunt wel een abonnement nemen op de wasstraat, maar dat zit niet in een private leasecontract.
- Parkeerkosten - Ook dit is iets waar de private lease kosten geen rekening mee houden. Ga je betaald parkeren, dan is dit voor eigen rekening.
Is private lease goedkoper dan kopen?
Het is lastig te zeggen of private lease goedkoper is dan kopen. Nee, je hoeft bij private lease geen groot bedrag in één keer te betalen en ja, bijna alle verwachte en onverwachte kosten zijn gedekt. Maar hou wel rekening met het feit dat een private leasecontract zaken bevat als:
- Kilometerafspraken - Rij je meer dan een afgesproken hoeveelheid kilometers, dan betaal je extra.
- Tussentijds een contract beëindigen is bepaald niet gratis.
- Aan het einde van je leasecontract heb je geen auto; deze gaat terug naar de leasemaatschappij (tenzij je de auto overneemt).
- De leasemaatschappij wil wat aan je verdienen en dus is er een marge in de kosten gebouwd.
Het rijden in een nieuwe auto kan goedkoper als private lease en private lease is erg interessant als je geen spaargeld wilt inzetten en vaste maandlasten wilt hebben. Daar staan echter weinig flexibiliteit en totaalkosten tegenover die niet zelden hoger uitvallen dan bij de aankoop van een auto. Ga je echter tweedehands rijden, dan ben je met kopen vrijwel altijd goedkoper uit.
5 private lease auto’s met de laagste kosten
Wil je zo goedkoop mogelijk een auto in de private lease, dan zal je een occasion moeten leasen. Nieuwe auto’s zijn altijd prijziger in de aanschaf en dus ook altijd prijziger als het gaat om de maandlasten. En vergis je niet; de occasions die je in de private lease rijdt zijn geen versleten modellen van 20 jaar oud. Dit zijn dealeronderhouden auto’s, die een handvol jaren oud zijn. Je rijdt nog altijd een kwalitatief hoogwaardige auto, ook al is iemand je al voorgegaan. Onderstaand zetten we vijf van de goedkoopste private lease auto’s op een rij.
Skoda Citigo

- Klein autootje met een klein benzinemotortje
- Voorziet in zijn goedkoopste vorm in de basisbehoeften, niet veel meer
- Broertje van de Volkswagen Up
- Vanaf €238,- per maand
De Skoda Citigo is niets meer dan de Skoda-variant van de Volkswagen Up. Dit opdondertje is technisch gelijk aan de Up, biedt dezelfde rijeigenschappen, maar heeft wel een ander merkje voorop. En daar is helemaal niets mis mee, want de Skoda Citigo is een perfect wagentje voor in de drukke stad. Deze compacte wagentjes laten zich perfect parkeren in zelfs het kleinste plekje en zoeft gemakkelijk door het drukke verkeer. De Citigo is als occasion uitstekend te vinden en vraagt absoluut niet het maximale van je portemonnee. Hij behoort tot de goedkoopste kleine auto’s in de private lease.
Voor- en nadelen van de Skoda Citigo
- Voordelen
- Compacte afmetingen maken hem wendbaar
- Volkswagen-techniek doet wat het moet doen
- Prijstechnisch een zeer interessante klant
- Nadelen
- De goedkoopste modellen zijn vrij karig uitgerust
- Natuurlijk ga je hier geen grote bagageruimte in aantreffen
- De achterbank is eigenlijk alleen geschikt voor kinderen
Waarom kiezen voor de Skoda Citigo?
In een lijst met de goedkoopste auto’s voor de private lease, kan je er niet omheen dat je dit soort auto’s vooral kiest vanwege hun lage maandlasten. Maar dat doet de Skoda Citigo wel een beetje tekort. Dit is namelijk een buitengewoon capabele stadsauto, die voorzien is van uiterst degelijke techniek. Daar komt bij dat deze auto erg zuinig met zijn brandstof omspringt, waardoor die extra kosten van je brandstof in de regel wel meevallen. Nee, je gaat nooit kippenvel krijgen van zijn rijeigenschappen, of van het geluid van de motor. Dat kost immers alleen maar geld.
Smart Forfour

- Benzinemotortjes met weinig pk’s en weinig dorst
- Simpele uitvoering, kan beter als je meer betaalt
- ‘Grote’ broer van de Smart ForTwo
- Vanaf €248,- per maand
Smart stond in het verleden vooral bekend om de Smart ForTwo; dit tweezittertje was destijds de definitie van een stadsauto. Inmiddels is Smart een fabrikant van elektrische auto’s, die totaal niet meer opvallen door hun beperkte afmetingen. Tegelijk is het merk ook verantwoordelijk voor de Smart ForFour. Deze vijfdeurs hatchback doet sterk denken aan de kleine ForTwo, maar is aanzienlijk praktischer in het dagelijkse gebruik. Je kunt de kinderen meenemen, een boodschapje doen is mogelijk en je waait niet gelijk van de snelweg af bij bovengemiddelde windkrachten. Een prima keuze en eentje die flinke besparingen oplevert.
Voor- en nadelen van de Smart ForFour
- Voordelen
- Klein van stuk en dus bruikbaar in de stad
- Het brandstofverbruik is keurig
- Praktischer dan zijn kleine broertje
- Nadelen
- Het voelt soms allemaal wel erg basic
- Ook bij de ForFour heb je duidelijke beperkingen in het gebruik dankzij de afmetingen
- Uiterlijk is niet voor iedereen
Waarom kiezen voor de Smart ForFour?
Ook hierbij geldt: de voornaamste reden van je keuze zal te maken hebben met de kosten. Die zijn namelijk ook lekker laag, net zoals bij alle auto’s uit dit lijstje. En hij is toch wel wat praktischer dan de Smart ForTwo, wat voor velen ook een belangrijke factor zal zijn. Het is een typisch stadswagentje; geen grote, onderscheidende eigenschappen, maar ook geen grote nadelen. Je moet een beetje van het uiterlijk houden, maar je zou het ook als ‘karakteristiek’ kunnen bestempelen. Een prima keuze voor wie een ongecompliceerd wagentje wil, waarmee de kinderen naar school kunnen worden gebracht.
Peugeot 108

- Tam benzinemotortje levert weinig verheffende prestaties
- De basisinrichting is karig, maar biedt genoeg voor de prijzenpakker
- Bekende klant in het A-segment
- Vanaf €248.- per maand
De Peugeot 108 is nog zo’n bekende speler in het segment der compacte stadswagentjes. Ook deze auto zorgt voor behapbare maandlasten, maar biedt tegelijk een vrij eenvoudige opzet als het gaat om autorijden. Veel oog voor luxe en comfort is er niet, maar dat hoeft ook niet voor deze maandlasten. Bij het rijden in een 108 wil je gewoon een auto die je zonder drama van A naar B brengt en dat moet het verder zo’n beetje zijn. De 108 beschikt over eenvoudige techniek, drinkt niet teveel en heeft ook nog eens een redelijke achterbank.
Voor- en nadelen van de Peugeot 108
- Voordelen
- Betaalbare auto
- Weinig opsmuk
- Doet wat hij moet doen
- Nadelen
- Niks spannends aan te beleven
- Tamme motoren
- Het blijft een beetje krap
Waarom kiezen voor de Peugeot 108?
De Peugeot 108 is uitstekend verkocht in zijn looptijd en dat is niet voor niets. Het model spreekt een groot publiek aan dankzij zijn simpele opzet, waarmee hij voor weinig geld gereden kan worden. De 108 blinkt, net als eigenlijk alle auto’s in deze lijst, nergens echt in uit. Het is geen alleskunner, geen topper op welk front dan ook. Maar hij doet het prima. Je kunt er doodeenvoudig je woon-werk-verkeer in verrichten en ook de kinderen kunnen gewoon mee op de achterbank. En dat voor maandelijkse kosten die behoren tot de laagste van allemaal.
Toyota Aygo X

- Simpele, maar betrouwbare benzine-aandrijving
- Keurig netjes uitgerust, tikje karig bij de instappers
- Vaste klant in lijst met best verkochte A-segmenters
- Vanaf €248,- per maand
De Toyota Aygo X is de opvolger van de Toyota Aygo, nog zo’n knaller in dit segment. De X is toegevoegd om duidelijk te maken dat de nieuwe Aygo wat stoerder is en zich wat meer richting de SUV begeeft. Vergis je echter niet; dit is gewoon een kleine hatchback die toevallig wat hoger op zijn wielen staat. Net als zijn grote broer, de Toyota Yaris, beschikt de Aygo over buitengewoon betrouwbare Toyota-techniek, wat voor veel klanten een belangrijke factor is.
Voor- en nadelen van de Toyota Aygo X
- Voordelen
- Betrouwbare techniek is altijd fijn
- Keurig verzorgd interieur
- Nette uitrusting
- Nadelen
- Klein van stuk en dus beperkt
- Ook de Aygo X is – ondanks de naam – niet heel spannend
- Er had best een wat krachtiger optie mogen zijn
Waarom kiezen voor de Toyota Aygo X?
De Toyota Aygo X is een toonbeeld van degelijkheid. En mag je zeker interpreteren als een compliment; deze Japanse hatchback is gebouwd als een degelijke en bruikbare auto, waarin je probleemloos van en naar je werk rijdt. De Aygo X is vlot, spreekt een breed publiek aan en laat je eigenlijk nooit in de steek. Natuurlijk, een iets krachtiger variant was misschien leuk geweest en die achterbank is wel wat aan de krappe kant. Maar wat wil je ook in dit segment? Een zo laag mogelijke maandprijs brengt beperkingen met zich mee.
Meer weten over de Toyota Aygo X?
Wil je weten wat overige experts te melden hebben over de Toyota Aygo X? Dat kan. Sla onze reviewpagina er maar eens op na.
MG 4 Electric

- Elektrische aandrijving beperkt de extra kosten
- Keurige afwerking
- Prijspakker in EV-land
- Vanaf €249,- per maand
Een elektrische auto in het rijtje van goedkope auto’s in de private lease? Het wordt steeds normaler en de MG 4 Electric is een uitstekend voorbeeld van een betaalbare EV. Het model is op de markt sinds 2022 en maakt gebruik van een eenvoudige, niet al te spannende elektromotor. Tegelijk heb je alles wat je nodig hebt in een moderne hatchback. Denk aan een keurig infotainmentscherm, diverse rijhulpmiddelen, Apple Carplay of Android Auto en meer van dat soort nieuwsj. De MG 4 Electric is een prijspakker van jewelste, maar dat betekent niet dat je met derderangs materiaal komt te zitten.
Voor- en nadelen van de MG 4 Electric
- Voordelen
- Elektrische aandrijving zorgt voor minder kosten
- Prima rijeigenschappen
- Keurig afgewerkt
- Nadelen
- De achterbank is krap
- De display is soms moeilijk te lezen in de zon
Waarom kiezen voor de MG 4 Electric?
Het is niet de spannendste elektrische auto op de markt, maar er valt bijzonder weinig aan te merken op de MG 4 Electric. De techniek zit uitstekend in elkaar, je hebt een actieradius van bijna 400 kilometer en qua infotainment heb je alles wat je nodig hebt. De MG 4 Electric is vervolgens ook nog zeer schappelijk geprijsd, wat bijdraagt aan uiterst interessante maandelijkse kosten. Voor een auto uit de onderste regionen van het elektrische prijssegment, is de MG 4 Electric bijzonder compleet en heb je vrijwel niets te klagen.







