De Mazda Premacy is een praktische MPV met prima rijcomfort en betrouwbare prestaties in een veelzijdig modulair interieur.
Hoewel Europese merken lang uitblonken in het bouwen van MPV’s, hebben ook de Aziaten bewezen dat ze goed zijn in het produceren van ruime gezinsauto’s met een modulair interieur. Mazda doet dat met de Premacy op geheel eigen wijze. Deze voorloper van de Mazda 5 is namelijk een MPV die wat weg heeft van een stationwagon. Je zit iets hoger, maar niet op de bok en de wegligging is vergelijkbaar met een normale personenauto. Kijk, zo wordt MPV-rijden naast praktisch ook gewoon leuk. Alternatieven voor de Mazda Premacy zijn onder meer de Mitsubishi Space Star, Opel Zafira en Renault Scénic.
Gemiddelde prijs
€ 1.979
Meest voorkomende bouwjaar
2002
Gemiddelde kilometerstand
170.720 km
Aangeboden auto’s
De Mazda Premacy is in het interieur een MPV pur sang. De stoelen zijn in te klappen, te verplaatsen en zelfs in zijn geheel te verwijderen. In de basisconfiguratie met vijf zitplaatsen past er voor 370 liter aan bagage achterin de Premacy. De Premacy rijdt als een stationwagon. Overhellen in bochten is aan de Mazda bijna niet besteed, terwijl vering en demping het midden vinden tussen straf en week. De Premacy stuurt prima en dankzij de standaard aanwezige traction control heeft de auto altijd voldoende grip. In de Premacy zit je iets hoger, maar nooit op de spreekwoordelijk ‘bok’.
Kenmerken van deze Mazda Premacy
'Modulair interieur'
De Mazda Premacy is één generatie geleverd, maar dankzij de facelift in 2001 kun je toch spreken over twee modellen die iets van elkaar verschillen. De Premacy van na de facelift heeft een verbeterd onderstel en een beter geïsoleerd interieur. Ook nieuw is de 2.0-liter viercilinder benzinemotor die 131 pk levert. De 1.8 basismotor is goed voor 100 pk, net als de 2.0-liter dieselkrachtbron. Voor de facelift is er nog een ‘high power’-benzinemotor die 115 pk levert. De Mazda Premacy kom je zowel tegen met handbak als automaat. Het trekgewicht is maximaal 1.400 kg.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025