Dankzij stijlvol design en hoogwaardige afwerking onderscheidt de Mazda 3 zich als luxe keuze in het C-segment.
De Mazda 3 is een beetje de vreemde eend in de bijt onder de C-segmenters. In deze competitieve klasse van auto’s wordt de 3 vaak over het hoofd gezien. Dat is zonde, want wie de sedan of hatchback een kans geeft, zal ontdekken dat de 3 veel te bieden heeft. Met name de laatste generatie is een bijzonder stijlvolle en luxe auto geworden, die dankzij zijn puike motoren en slimme afstelling fijn is om in te rijden. Daarnaast kun je rekenen op een hoge bouwkwaliteit, goede betrouwbaarheid en relatief lage gebruikskosten.
Gemiddelde prijs
€ 22.178
Meest voorkomende bouwjaar
2019
Gemiddelde kilometerstand
83.275 km
Aangeboden auto’s
Zoals de tweede generatie een evolutie is van de eerste, zo is de vierde generatie dat van de derde. Dat gezegd is de Mazda 3 er in vrijwel alle opzichten op vooruit gegaan. Het design heeft een meer luxe, gedurfde uitstraling, het interieur heeft een hoogwaardige, premium sfeer en de motoren zijn zowel zuiniger als krachtiger dan bij zijn voorganger. De Mazda 3 is tevens langer en lager dan voorheen. De verlengde wielbasis bezorgt de 3 meer binnenruimte, waardoor deze praktischer wordt. Tenslotte zijn er verschillende aanpassingen gedaan om het comfort en de veiligheid te verbeteren.
Kenmerken van deze Mazda 3
De derde generatie Mazda 3 is in zekere zin een sprong in het diepe voor de Japanse autofabrikant. De 3 staat voortaan op Mazda’s eigen platform, en niet op een platform van Ford. Het rijgedrag heeft er niet onder te lijden. De 3 blijft een fantastische stuurauto die het nodige comfort biedt. De motoren zijn van het type SkyActiv, Mazda’s lijn van vooruitstrevende en zuinige krachtbronnen. Men heeft keuze uit benzine en diesels, waarbij het vermogen varieert van 100 tot 165 pk. Het interieur is netjes, tamelijk minimalistisch en goed uitgerust. De bouwkwaliteit is zoals gebruikelijk van hoog niveau.
Kenmerken van deze Mazda 3
De tweede generatie Mazda 3 is in veel opzichten een doorontwikkeling van zijn voorganger. Hij is wederom op hetzelfde platform gebouwd als de Ford Focus en heeft zodoende een geweldige besturing. Dankzij de bouwkwaliteit van Mazda zit de 3 uitstekend in elkaar en is er een hoge mate van verfijning. Ook het design lijkt in veel opzichten op de eerste 3, al zorgt het gemoderniseerde lijnenspel voor een frisse look. Onderhuids vinden we grotendeels dezelfde benzine- en dieselmotoren die in het origineel lagen. De high-performance MPS-uitvoering levert opnieuw 260 pk. De Mazda 3 is er als sedan of hatchback.
Kenmerken van deze Mazda 3
Mazda weet haar compacte gezinsauto nieuw leven in te blazen door de sobere 323 te vervangen door de uitdagende Mazda 3. Het sportieve design gaat hand in hand met de uitstekende wegligging. Dat laatste is geen verrassing, aangezien de Mazda 3 nauw verwant is aan de subliem rijdende Ford Focus en Volvo S40. Hij verschijnt als vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan en wordt geleverd met een variatie aan benzine- en dieselmotoren. Na de (minimale) facelift in 2006 is de hatchback ook verkrijgbaar als high-performance MPS, aangedreven door een 2.3 liter viercilinder met 260 pk.
Kenmerken van deze Mazda 3
'Altijd een bovenmaats complete uitrusting'
Als je op zoek bent naar een compacte hatchback of sedan, maar niet voor de gebruikelijke opties wilt kiezen, dan is de Mazda 3 absoluut het overwegen waard. Met name de laatste twee generaties zijn, voor de prijs, bijzonder goed uitgerust en van hoge kwaliteit. De SkyActiv-motoren zijn zuinig, verfijnd en bieden voortreffelijke prestaties. Als benzinemotor kun je hem tot 186 pk krijgen, maar de 150 pk is een prima middenweg. Een echte sportieve uitvoering kom je alleen bij de eerste twee generaties tegen, in de vorm van de 260 pk sterke MPS.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025