De Mazda Demio biedt verrassend veel ruimte en flexibiliteit dankzij zijn hoge dak en verschuifbare achterbank.
De Mazda Demio is zoals dat heet een ‘mini-MPV’. Een praktische gezinsauto hoeft namelijk niet altijd een grote auto te zijn. Groot pluspunt van de Demio is zijn hoge, hoekige dak waardoor er veel interieurruimte aan boord is. Doordat de achterbank zich over een rails laat verschuiven, kun je spelen met die ruimte. De MPV rijdt heel volwassen en is uitermate betrouwbaar, waardoor er weinig redenen zijn de Demio te laten staan. Zijn opvolger is de Mazda 2, die in de eerste generatie nog MPV is gebleven. Interessante alternatieven zijn de Suzuki Wagon R+ en de Daihatsu Move.
Gemiddelde prijs
€ 1.227
Meest voorkomende bouwjaar
1999
Gemiddelde kilometerstand
201.667 km
Aangeboden auto’s
De Mazda Demio is met een lengte van 3,81 meter een compacte MPV te noemen. Een groot voordeel is dat de Demio zich makkelijk laat manoeuvre. Dankzij zijn hoekige en slimme ontwerp is het interieur ruim. De vijfzitter beschikt over een achterbank op rails die over een lengte van 12 centimeter is te verschuiven. Je kiest zo gemakkelijk voor meer been- of juist meer bagageruimte. Er is plek voor maximaal 560 liter aan spullen. De Mazda Demio rijdt goed. De Japanner stuurt prima, schakelt soepel en de stabiele wegligging geeft veel vertrouwen. De Demio is bovendien een zeer betrouwbaar model.
Kenmerken van deze Mazda Demio
'Neerklapbare bijrijdersstoel'
De Mazda Demio is in Nederland slechts één generatie geleverd. In die periode van vijf jaar kreeg de mini-MPV wel een facelift. Met die metamorfose werd de neus een stuk stoerder, beter passend bij zijn hoekige ontwerp. In de vroege bouwjaren is de Demio er alleen met een 63 pk sterke 1.3-liter benzinemotor. Na de eeuwwisseling kom daar een 1.5 liter benzinemotor met 75 pk naast. Die krachtbron laat zich bovendien combineren met een automaat, mocht de standaard handbak niet aan wensen voldoen. De GLX Plus is de topuitvoering in de vroege jaren, later is dat de Touring.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025