De Mazda MX-5 voor- en nadelen
- Voordelen
- Toegankelijke en betaalbare sportauto
- Subliem rijgedrag en scherpe wegligging
- Iconisch en tijdloos design
- Nadelen
- Beperkte interieurruimte
- Beperkte bagageruimte
- Geen duizelingwekkende snelheden
Prestaties en rijcomfort
- Iedere generatie krachtiger en sportiever dan de vorige
- Vanaf vierde generatie met zuinige doch prestatiegerichte SkyActiv-G motor
- Ongekend rijplezier voor een schappelijke prijs
Exterieur en carrosserievorm
- Eerste twee generaties alleen als tweedeurs softtopcabriolet
- Vanaf derde generatie ook met hardtop; vierde generatie heeft een targadak (RF)
- Elk model heeft een unieke look
Interieur
- Altijd met twee stoelen
- Steeds meer luxe en technologische voorzieningen
- Minimalistisch, gericht op de bestuurder
Betrouwbaarheid
- Hoogwaardige bouwkwaliteit, geweldige betrouwbaarheid
- Lage gebruiks- en onderhoudskosten
- Oppassen voor getunede exemplaren
Actueel aanbod van de Mazda MX-5 op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 21.738
Meest voorkomende bouwjaar
2025
Gemiddelde kilometerstand
88.610 km
Aangeboden auto’s
Mazda MX-5 generatie 2015+

Ook al ziet elke generatie Mazda MX-5 er anders uit, de iconische filosofie blijft gewaarborgd. De vierde generatie (ND) is geen uitzondering op die regel. Het aaibare design van zijn voorganger wordt verruild voor een scherpe, sportieve look. Voorin ligt een vooruitstrevende 2.0 liter SkyActiv-G benzinemotor met maximaal 184 pk, die uitstekende prestaties met een laag verbruik combineert. De compleet nieuwe RF (Retractable Fastback) is een soort targa die de traditionele hardtop vervangt. De facelift van 2024 brengt nieuwe verlichting en een geüpdatet interieur, nu met 8,8” in plaats van 7” infotainmentsysteem. Ook nieuw is de ‘Track’-mode.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
- Tweezits, lichtgewicht softtop cabriolet of RF (950 - 1.087 kg)
- Altijd met achterwielaandrijving
- Topmodel heeft 184 pk sterke 2.0 liter SkyActiv-G viercilinder benzinemotor
- Verkrijgbaar met handgeschakelde zesbak of zestrapsautomaat
- Korter (11 centimeter) en lichter (100 kg) dan zijn voorganger
- Vlijmscherp, stoer design
- Uitzonderlijk rijgedrag
- Met afstand de beste sportauto in zijn prijsklasse
Mazda MX-5 generatie 2005-2015

Mazda introduceert bij de derde generatie MX-5 (NC) wederom een nieuw design. De MX-5 heeft wat meer vlees in de kuip gekregen door de aaibare, geronde vormen van de koets en verlichting. De NC is de eerste MX-5 die ook verkrijgbaar is als hardtop (Roadster Coupé). Hiervan kan het dak in 12 seconden in- of uitklappen. Nog belangrijker: je levert niets in qua bagageruimte. Deze MX-5 gaat tot tweemaal toe onder het mes (2009 en 2013) en daarbij worden zowel het interieur als exterieur stelselmatig gemoderniseerd. Hij is te vinden met een 1.8 of een 2.0 liter viercilinder.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
- Tweezits, lichtgewicht softtop cabriolet of hardtop Coupé (1.000 tot max 1.107 kg)
- Altijd met achterwielaandrijving
- Geleverd met 126 pk sterke 1.8 liter, of 160 pk sterke 2.0 liter viercilinder benzinemotor
- Voor het eerst geleverd als hardtop (Coupé)
- Marginaal lichter dan voorganger
- Standaard voorzien van veiligheidssystemen als tractie- en stabiliteitscontrole
Mazda MX-5 generatie 1998-2005

Bij de tweede generatie verruilt de Mazda MX-5 (NB) het aaibare design van zijn voorganger voor een stoere, ietwat stoute look. De klapkoplampen verdwijnen en hij krijgt een steviger achterwerk, wat zorgt voor een meer platgeslagen silhouet. Het softtop dak heeft een glazen gekregen en de velgen zijn een maatje groter. Onderhuids vinden we opnieuw een 1.6 en 1.8 liter viercilinder, die 110 en 140 pk leveren. In 2001 stijgt met de facelift het laatstgenoemde vermogen naar 146 pk. Het design wordt wat aangescherpt en het interieur verder verfijnd, onder meer met een nieuw dashboard en ondersteunende stoelen.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
- Tweezits, lichtgewicht (max 1.075 kg) softtopcabriolet
- Altijd met achterwielaandrijving
- Keuze uit 1.6 of 1.8 liter viercilinder benzinemotor
- Viertrapsautomaat of handgeschakelde vijf- of zesbak
- Stoer design
- Uitmuntende wegligging, groot plezier op lage snelheden
Mazda MX-5 generatie 1990-1998

De oorspronkelijke Mazda MX-5 (NA) doet denken aan de gloriedagen van klassieke, Britse sportwagens. Het recept is simpel: laag gewicht, achterwielaandrijving en de motor voorin. Een speels design, compleet met klapkoplampen, mag niet ontbreken. Alsof een speelgoedauto tot leven is gekomen. Aanvankelijk wordt de MX-5 geleverd met een 116 pk sterke 1.6 liter benzinemotor, maar bij de update van 1994 krijgt deze een 1.8 liter viercilinder met 131 pk. Om de MX-5 slank te houden, zitten zaken als stuur- en rembekrachtiging standaard niet op de auto. Een handgeschakelde vijfbak is gebruikelijk, maar een viertrapsautomaat is ook verkrijgbaar.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
- Tweezits, lichtgewicht (950-990 kg) softtop cabriolet
- Altijd met achterwielaandrijving
- Geleverd met 1.6 of 1.8 viercilinder benzinemotor
- De ultieme rijbeleving
- Betrouwbare techniek
- Cultauto

'Steeds meer luxe en technologische voorzieningen'
Interessante uitvoeringen van de Mazda MX-5
Iedere fan heeft wel een favoriete generatie MX-5. Het origineel belichaamt het concept zo mogelijk het best met zijn zuiverheid, maar er is voor elk model wat te zeggen. De eerste twee generaties zijn het voordeligst, maar inmiddels ook wat verjaard. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je moderne voorzieningen verlangt die alleen de ND kan bieden. Bovendien zijn latere modellen ook het krachtigst. De keuze zal vooral bepaald worden door je persoonlijke voorkeur en budget.

Veelgestelde vragen over de Mazda MX-5
Is de Mazda MX-5 beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Mazda MX-5 geleverd?
Is een Mazda MX-5 betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Mazda MX-5 beschikbaar?
Is een Mazda MX-5 zuinig?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/mazda_mx_5_faq_cd2e384452.jpeg?width=1200&height=1200)

