Al vier generaties lang is de Mazda MX-5 een iconische cultauto met een ongenaakbare rijbeleving.
De Mazda MX-5 is misschien wel de ultieme tweezits sportauto. Niet alleen vanwege zijn sublieme rijgedrag en scherpe wegligging, maar ook omdat de cabriolet zeer toegankelijk is. De voordelige prijzen en lage gebruikskosten betekenen dat budget-gebonden enthousiastelingen groot rijplezier kunnen beleven. De MX-5 zal nooit duizelingwekkende snelheden bereiken, maar weet desondanks een ongenaakbare rijbeleving te creëren, zonder de wet te hoeven overtreden. Over vier generaties is de Mazda MX-5 uitgegroeid tot select groepje cultauto’s die men voor eeuwig bij zal blijven.
Gemiddelde prijs
€ 21.464
Meest voorkomende bouwjaar
2012
Gemiddelde kilometerstand
87.427 km
Aangeboden auto’s
Ook al ziet elke generatie Mazda MX-5 er anders uit, de iconische filosofie blijft gewaarborgd. De vierde generatie (ND) is geen uitzondering op die regel. Het aaibare design van zijn voorganger wordt verruild voor een scherpe, sportieve look. Voorin ligt een vooruitstrevende 2.0 liter SkyActiv-G benzinemotor met maximaal 184 pk, die uitstekende prestaties met een laag verbruik combineert. De compleet nieuwe RF (Retractable Fastback) is een soort targa die de traditionele hardtop vervangt. De facelift van 2024 brengt nieuwe verlichting en een geüpdatet interieur, nu met 8,8” in plaats van 7” infotainmentsysteem. Ook nieuw is de ‘Track’-mode.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
Mazda introduceert bij de derde generatie MX-5 (NC) wederom een nieuw design. De MX-5 heeft wat meer vlees in de kuip gekregen door de aaibare, geronde vormen van de koets en verlichting. De NC is de eerste MX-5 die ook verkrijgbaar is als hardtop (Roadster Coupé). Hiervan kan het dak in 12 seconden in- of uitklappen. Nog belangrijker: je levert niets in qua bagageruimte. Deze MX-5 gaat tot tweemaal toe onder het mes (2009 en 2013) en daarbij worden zowel het interieur als exterieur stelselmatig gemoderniseerd. Hij is te vinden met een 1.8 of een 2.0 liter viercilinder.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
Bij de tweede generatie verruilt de Mazda MX-5 (NB) het aaibare design van zijn voorganger voor een stoere, ietwat stoute look. De klapkoplampen verdwijnen en hij krijgt een steviger achterwerk, wat zorgt voor een meer platgeslagen silhouet. Het softtop dak heeft een glazen gekregen en de velgen zijn een maatje groter. Onderhuids vinden we opnieuw een 1.6 en 1.8 liter viercilinder, die 110 en 140 pk leveren. In 2001 stijgt met de facelift het laatstgenoemde vermogen naar 146 pk. Het design wordt wat aangescherpt en het interieur verder verfijnd, onder meer met een nieuw dashboard en ondersteunende stoelen.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
De oorspronkelijke Mazda MX-5 (NA) doet denken aan de gloriedagen van klassieke, Britse sportwagens. Het recept is simpel: laag gewicht, achterwielaandrijving en de motor voorin. Een speels design, compleet met klapkoplampen, mag niet ontbreken. Alsof een speelgoedauto tot leven is gekomen. Aanvankelijk wordt de MX-5 geleverd met een 116 pk sterke 1.6 liter benzinemotor, maar bij de update van 1994 krijgt deze een 1.8 liter viercilinder met 131 pk. Om de MX-5 slank te houden, zitten zaken als stuur- en rembekrachtiging standaard niet op de auto. Een handgeschakelde vijfbak is gebruikelijk, maar een viertrapsautomaat is ook verkrijgbaar.
Kenmerken van deze Mazda MX-5
'Steeds meer luxe en technologische voorzieningen'
Iedere fan heeft wel een favoriete generatie MX-5. Het origineel belichaamt het concept zo mogelijk het best met zijn zuiverheid, maar er is voor elk model wat te zeggen. De eerste twee generaties zijn het voordeligst, maar inmiddels ook wat verjaard. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je moderne voorzieningen verlangt die alleen de ND kan bieden. Bovendien zijn latere modellen ook het krachtigst. De keuze zal vooral bepaald worden door je persoonlijke voorkeur en budget.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025