Mazda 323

De Mazda 323 staat bekend om zijn veelzijdigheid: van sedan tot betrouwbare hatchback of als iconische sportieve coupé.

Mazda 323
Jens Holierhoek6 minuten leestijd20 oktober 2025

De Mazda 323 is de voorloper van de Mazda 3. De historie van de 323 gaat goed beschouwd terug tot 1963, als het model in thuisland Japan gevoerd wordt als de ‘Familia’. Eind jaren zeventig introduceert Mazda de auto als 323 in Europa. De Mazda 323 maakt naam met zijn praktische eigenschappen en hoge mate van betrouwbaarheid. In de generaties die volgen heeft Mazda telkens weer een verrassing in huis, van vierwielaandrijving tot een topversie met flinke dosis sportiviteit, tot een aantrekkelijke driedeurs coupé of slimme fastback. Iconisch en geliefd is de markante Mazda 323F.

De Mazda 323 voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Praktisch en hoge betrouwbaarheid
  • Sportieve rijvarianten met serieuze pit
  • Comfortabel rijgedrag en fijne besturing
  • Nadelen
  • Vroege modellen met starre achteras
  • Eerste generatie minder rijcomfort achter
  • Stationwagon ontbreekt in bepaalde generaties

Prestaties en rijcomfort

  • Rijdijnamiek gericht op comfort
  • Verschillende sportieve motoriseringen
  • Eerste generatie heeft achterwielaandrijving

Exterieur en carrosserievorm

  • Als hatchback, fastback, sedan, stationwagon en coupé
  • Mazda 323F pakt uit met ronde vormen
  • Aantrekkelijk gelijnde coupé

Interieur

  • Rijk uitgeruste eerste generatie
  • Prettig zittende stoelen
  • Ruime Mazda 323 Fastback

Betrouwbaarheid

  • Zeer betrouwbaar model
  • Terugroepactie om slechte bobines binnen zesde generatie
  • Gebruikte techniek heeft zich door de jaren heen bewezen

Actueel aanbod van de Mazda 323 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 1.984

Meest voorkomende bouwjaar

1995

Gemiddelde kilometerstand

195.074 km

Aangeboden auto’s

Vinden(15)

Afbeelding van logo

Mazda 323 generatie 1998-2003

Afbeelding van Mazda 323 generatie 1998-2003

De zesde en laatste Mazda 323 is er als vierdeurs sedan en vijfdeurs fastbreak. Die fastbreak combineert het sportieve uiterlijk van een hatchback met de ruimte van een stationwagon. De kofferruimte is standaard 356 liter groot maar met de achterbank klap is 716 liter beschikbaar. De motoren van de Mazda 323 zijn levendig, waarbij de 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 130 pk het meeste pit toont. De vering van de 323 is gericht op comfort, maar een snel genomen bocht kan de Japanner zeker aan. De besturing is licht, maar direct. Prettig zijn de diep zittende stoelen.

Kenmerken van deze Mazda 323

  • Als vierdeurs sedan en vijfdeurs fastbreak
  • Fastback combineert een stationwagon met een hatchback
  • 356 liter aan bagageruimte
  • Comfortabel weggedrag
  • Directe besturing
Afbeelding van logo

Mazda 323 generatie 1994-1998

Afbeelding van Mazda 323 generatie 1994-1998

De Mazda 323 groeit in zijn vijfde generatie weer een stuk ten opzichte van zijn voorganger. Naast drie- en vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan, is er ook een driedeurs coupé. Die coupé is met een 1.5-liter benzinemotor met 88 pk of als 1.8 met 114 pk. De reguliere hatchback en de sedan zijn er ook met 1.3-liter benzinemotor met 73 pk en met een 71 pk sterke 2.0-liter diesel. De Mazda 323 staat bekend om zijn stabiele bochtengedrag. Zelfs de kleinste motor biedt voldoende pit om de 323 feilloos met het verkeer mee te laten doen.

Kenmerken van deze Mazda 323

  • Langer en ruimer dan zijn voorganger
  • Opvallende driedeurs coupé
  • Prima bochtengedrag
  • Vlotte motoren
  • Ook als diesel
Afbeelding van logo

Mazda 323 generatie 1989-1995

Afbeelding van Mazda 323 generatie 1989-1995

De Mazda 323 krijgt in zijn vierde generatie duidelijk rondere vormen. Naast de reguliere voorwielaangedreven benzine- en dieselversies duikt ook de 1.8i GTX Turbo op, liefst 166 pk sterk en vierwielaangedreven. Grotere aandachtstrekker binnen de vierde generatie is de Mazda 323F. Met zijn inklapbare koplampen is het echt een ‘kind’ van de jaren negentig. Ook typisch 323F: het rode paneel dat beide achterlichten optisch met elkaar verbindt. De 323F heeft als instapmotor een 87 pk sterke 1.6, terwijl de basismotor van de hatchback en sedan een 1.3 is. Er is ook een 131 pk sterke 323F GT.

Kenmerken van deze Mazda 323

  • Rondere vormen
  • Vierwielaangedreven 1.8i GTX Turbo
  • Mazda 323F met inklapbare koplampen
  • 323F voert sportieve motoren
  • Stationwagon ontbreekt
Afbeelding van logo

Mazda 323 generatie 1985-1990

Afbeelding van Mazda 323 generatie 1985-1990

De derde generatie van de Mazda 323 is er als hatchback en sedan, maar de stationwagon is ook weer terug. De 323 kom je tegen met 1.3-liter en 1.5-liter benzinemotoren. Er is ook een 1.7-liter diesel. De 1.6 GT en GTX vormen de krachtpatsers in het aanbod met een vermogen van 105 pk. Zeldzaam is de Mazda 323 Formule 4, een vierwielaangedreven sportieve versie die knipoogt naar de rallykunsten van het merk. Bijzonder is het compacte centrale differentieel. Onder de motorkap ligt een 150 pk sterke 1.6-liter DOHC 16-kleppenmotor met turbo en intercooler.

Kenmerken van deze Mazda 323

  • 1.6 GT als sportieve versie
  • Zeldzame vierwielaangedreven Mazda 323 Formule 4
  • Als hatchback, sedan en stationwagon
  • Sedan lust 421 liter aan bagage
  • Estate strekt zich uit tot een lengte van 4,22 meter
Afbeelding van logo

Meer Mazda 323 generaties

Interessante uitvoeringen van de Mazda 323

De Mazda 323 is er in zijn zes generaties in tal van interessante uitvoeringen. De handige fastback uit de zesde generatie springt het meest in het oog. Sportief van buiten, ruim van binnen. De driedeurs coupé is de blikvanger binnen de vijfde generatie. Generatie vier pakt uit met de vierwielaangedreven 1.8i GTX Turbo en natuurlijk de iconische Mazda 323F met zijn slimme designvondsten en ronde vormen. Binnen de derde generatie is er een zeldzame vierwielaangedreven Mazda 323 Formule 4, het resultaat van de rally-ervaringen die Mazda heeft opgedaan. In de eerste generatie vind je de matzwarte 323 SP.

Mazda 323

Veelgestelde vragen over de Mazda 323

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mazda.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025