De Mazda 323 staat bekend om zijn veelzijdigheid: van sedan tot betrouwbare hatchback of als iconische sportieve coupé.
De Mazda 323 is de voorloper van de Mazda 3. De historie van de 323 gaat goed beschouwd terug tot 1963, als het model in thuisland Japan gevoerd wordt als de ‘Familia’. Eind jaren zeventig introduceert Mazda de auto als 323 in Europa. De Mazda 323 maakt naam met zijn praktische eigenschappen en hoge mate van betrouwbaarheid. In de generaties die volgen heeft Mazda telkens weer een verrassing in huis, van vierwielaandrijving tot een topversie met flinke dosis sportiviteit, tot een aantrekkelijke driedeurs coupé of slimme fastback. Iconisch en geliefd is de markante Mazda 323F.
Gemiddelde prijs
€ 1.984
Meest voorkomende bouwjaar
1995
Gemiddelde kilometerstand
195.074 km
Aangeboden auto’s
De zesde en laatste Mazda 323 is er als vierdeurs sedan en vijfdeurs fastbreak. Die fastbreak combineert het sportieve uiterlijk van een hatchback met de ruimte van een stationwagon. De kofferruimte is standaard 356 liter groot maar met de achterbank klap is 716 liter beschikbaar. De motoren van de Mazda 323 zijn levendig, waarbij de 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 130 pk het meeste pit toont. De vering van de 323 is gericht op comfort, maar een snel genomen bocht kan de Japanner zeker aan. De besturing is licht, maar direct. Prettig zijn de diep zittende stoelen.
Kenmerken van deze Mazda 323
De Mazda 323 groeit in zijn vijfde generatie weer een stuk ten opzichte van zijn voorganger. Naast drie- en vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan, is er ook een driedeurs coupé. Die coupé is met een 1.5-liter benzinemotor met 88 pk of als 1.8 met 114 pk. De reguliere hatchback en de sedan zijn er ook met 1.3-liter benzinemotor met 73 pk en met een 71 pk sterke 2.0-liter diesel. De Mazda 323 staat bekend om zijn stabiele bochtengedrag. Zelfs de kleinste motor biedt voldoende pit om de 323 feilloos met het verkeer mee te laten doen.
Kenmerken van deze Mazda 323
De Mazda 323 krijgt in zijn vierde generatie duidelijk rondere vormen. Naast de reguliere voorwielaangedreven benzine- en dieselversies duikt ook de 1.8i GTX Turbo op, liefst 166 pk sterk en vierwielaangedreven. Grotere aandachtstrekker binnen de vierde generatie is de Mazda 323F. Met zijn inklapbare koplampen is het echt een ‘kind’ van de jaren negentig. Ook typisch 323F: het rode paneel dat beide achterlichten optisch met elkaar verbindt. De 323F heeft als instapmotor een 87 pk sterke 1.6, terwijl de basismotor van de hatchback en sedan een 1.3 is. Er is ook een 131 pk sterke 323F GT.
Kenmerken van deze Mazda 323
De derde generatie van de Mazda 323 is er als hatchback en sedan, maar de stationwagon is ook weer terug. De 323 kom je tegen met 1.3-liter en 1.5-liter benzinemotoren. Er is ook een 1.7-liter diesel. De 1.6 GT en GTX vormen de krachtpatsers in het aanbod met een vermogen van 105 pk. Zeldzaam is de Mazda 323 Formule 4, een vierwielaangedreven sportieve versie die knipoogt naar de rallykunsten van het merk. Bijzonder is het compacte centrale differentieel. Onder de motorkap ligt een 150 pk sterke 1.6-liter DOHC 16-kleppenmotor met turbo en intercooler.
Kenmerken van deze Mazda 323
'Prettig zittende stoelen'
De Mazda 323 is er in zijn zes generaties in tal van interessante uitvoeringen. De handige fastback uit de zesde generatie springt het meest in het oog. Sportief van buiten, ruim van binnen. De driedeurs coupé is de blikvanger binnen de vijfde generatie. Generatie vier pakt uit met de vierwielaangedreven 1.8i GTX Turbo en natuurlijk de iconische Mazda 323F met zijn slimme designvondsten en ronde vormen. Binnen de derde generatie is er een zeldzame vierwielaangedreven Mazda 323 Formule 4, het resultaat van de rally-ervaringen die Mazda heeft opgedaan. In de eerste generatie vind je de matzwarte 323 SP.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025