De Mazda CX-9 is een luxe zevenzitter met krachtige V6, vierwielaandrijving en soepel rijgedrag.
De Mazda CX-9 staat nog boven de CX-7 en daarmee is het de absolute topversie onder de SUV’s van het merk. En hoewel het model tussen 2007 en 2023 gebouwd werd, is de CX-9 maar twee jaartjes in Nederland leverbaar geweest. Via de import zijn er overigens wel Amerikaanse versies in ons land binnengekomen. Hoewel zeldzaam, biedt zevenzitter alles wat je in een luxe gezinsauto wenst: een krachtige V6, vierwielaandrijving en een soepel en comfortabel weggedrag. Alternatieven voor de Mazda CX-9 zijn onder meer de Nissan X-Trail, Kia Sorento en de Hyundai Santa Fe.
Gemiddelde prijs
€ 18.040
Meest voorkomende bouwjaar
2011
Gemiddelde kilometerstand
194.844 km
Aangeboden auto’s
De Mazda CX-9 is met een lengte van 5,09 meter met recht een fullsize SUV te noemen. Binnenin is dan ook plek voor zeven inzittenden. Zijn alle stoelen in gebruik, dan blijft er 267 liter aan bagageruimte over. Met de stoelen ingeklapt of verwijderd is er achterin plek voor 1.911 liter aan spullen. De rijdynamiek van de luxe CX-9 is gericht op comfort. De 3,7-liter V6 benzinemotor die 273 pk levert is standaard gekoppeld aan een automaat en vierwielaandrijving. In combinatie met een aanhangwagengewicht van 1.600 kilo doet de CX-9 dus ook dienst als potente trekauto.
Kenmerken van deze Mazda CX-9
'Stoelen zijn inklapbaar en uitneembaar'
De Mazda CX-9 is maar twee jaar in Nederland geleverd, maar in onder meer Noord-Amerika verscheen een nieuwe generatie die via de importkanalen sporadisch Nederland bereikte. Die generatie Mazda CX-9 beschikt over een 2.5 SkyActiv-G benzinemotor gekoppeld aan een automatische transmissie. De SUV is wederom een zevenzitter en vierwielaangedreven, maar dit keer voorzien van een 250 pk sterke viercilinder motor. De ‘Nederlandse’ Mazda CX-9 van de eerste generatie is er in slechts één uitvoering: als 3,7-liter V6 met een vermogen van 273 pk. Dat is overigens de vervanger van de 3,5-liter V6 uit de beginjaren.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025