Met zijn coupévormige daklijn en chromen accenten oogt de Mazda CX-7 dynamisch en gestroomlijnd.
Nadat de Mazda CX-7 in de VS een succes bleek, haalde het Japanse merk de SUV in 2007 ook naar Europa. De wielophanging, de stuurinrichting en de remmen kregen een verfijnde afstemming. Met zijn gebogen daklijn oogt de Mazda CX-7 dynamisch en gestroomlijnd. De 2.3-liter turbobenzinemotor met 260 pk rijdt soepel. De techniek achter de krachtbron is eigenlijk best opvallend, want het merk kiest tegenwoordig vooral voor turboloze motoren. De Mazda CX-7 is behoorlijk premium. Zo beschikt de topversie over lederen bekleding en een Bose-audiosysteem. Alternatieven voor de Mazda CX-7 zijn de Nissan Murano, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.
Gemiddelde prijs
€ 5.230
Meest voorkomende bouwjaar
2008
Gemiddelde kilometerstand
188.722 km
Aangeboden auto’s
De Mazda CX-7 is een luxe SUV die in uiterlijk en rijbeleving sportiviteit uitzoekt. De duikende daklijn en oplopende schouderlijn springen in het oog. Het onderstel van de CX-7 is zo afgesteld dat de Japanner veel rijdynamiek biedt. Comfort is er echter voldoende. De 2.3-liter turbomotor is dankzij een vermogen van 260 pk voldoende potent. De vijfzitter biedt standaard 455 liter, maar klap je de achterbank neer, dan heb je maar liefst 1.348 liter tot je beschikking. Als je de zittingen vlak legt, wordt de laadvloer maar liefst 1,76 meter lang.
Kenmerken van deze Mazda CX-7
'Lederen bekleding en Bose-audiosysteem in topversie'
De Mazda CX-7 kom je in de vroege bouwjaren alleen tegen met een 2.3-liter viercilinder turbobenzinemotor. Met een vermogen van 260 pk is dat een soepele en sportieve krachtbron. Met de facelift in 2009 staat er ook een 173 pk sterke dieselmotor naast de DISI. Dat is meteen een fijne trekauto, want er mag een aanhanger van 1.800 kg achter. De facelift geeft de Mazda CX-7 een nieuwe voor- en achterzijde. Vanaf dat moment worden er ook hoogwaardiger materialen gebruikt voor het interieur en wordt het onderstel iets aangepast. Topuitvoering binnen de Mazda CX-7-reeks is de luxe GT-L.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025