Mazda CX-7

Met zijn coupévormige daklijn en chromen accenten oogt de Mazda CX-7 dynamisch en gestroomlijnd.

Mazda CX-7
Jens Holierhoek4 minuten leestijd20 oktober 2025

Nadat de Mazda CX-7 in de VS een succes bleek, haalde het Japanse merk de SUV in 2007 ook naar Europa. De wielophanging, de stuurinrichting en de remmen kregen een verfijnde afstemming. Met zijn gebogen daklijn oogt de Mazda CX-7 dynamisch en gestroomlijnd. De 2.3-liter turbobenzinemotor met 260 pk rijdt soepel. De techniek achter de krachtbron is eigenlijk best opvallend, want het merk kiest tegenwoordig vooral voor turboloze motoren. De Mazda CX-7 is behoorlijk premium. Zo beschikt de topversie over lederen bekleding en een Bose-audiosysteem. Alternatieven voor de Mazda CX-7 zijn de Nissan Murano, Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan.

De Mazda CX-7 voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Soepele 2.3-liter turbobenzinemotor met 260 pk
  • Altijd vierwielaandrijving voor extra grip
  • Premium en ruim interieur met luxe afwerking
  • Nadelen
  • Turbo kan gevoelig zijn voor problemen
  • Behoorlijk hoog brandstofverbruik
  • Beperkt motorenaanbod, weinig keuze

Prestaties en rijcomfort

  • Vierwielaandrijving
  • 2.3-liter benzinemotor met turbo levert 260 pk
  • Tot 1.800 kg trekgewicht (in de diesel)

Exterieur en carrosserievorm

  • Coupévormige daklijn
  • Schouderlijn loopt opvallend omhoog naar achteren toe
  • Chromen accenten in exterieur na facelift in 2009

Interieur

  • 455 tot 1.348 liter aan bagageruimte
  • Lederen bekleding en Bose-audiosysteem in topversie
  • Nette afwerking

Betrouwbaarheid

  • Scoort 79 op 100 op vlak van betrouwbaarheid (JD Power; 2011)
  • Turbo kan gevoelig zijn voor euvels
  • Mazda staat als merk bekend om zijn degelijkheid

Actueel aanbod van de Mazda CX-7 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 5.230

Meest voorkomende bouwjaar

2008

Gemiddelde kilometerstand

188.722 km

Aangeboden auto’s

Vinden(6)

Afbeelding van logo

Mazda CX-7 generatie 2007-2012

Afbeelding van Mazda CX-7 generatie 2007-2012

De Mazda CX-7 is een luxe SUV die in uiterlijk en rijbeleving sportiviteit uitzoekt. De duikende daklijn en oplopende schouderlijn springen in het oog. Het onderstel van de CX-7 is zo afgesteld dat de Japanner veel rijdynamiek biedt. Comfort is er echter voldoende. De 2.3-liter turbomotor is dankzij een vermogen van 260 pk voldoende potent. De vijfzitter biedt standaard 455 liter, maar klap je de achterbank neer, dan heb je maar liefst 1.348 liter tot je beschikking. Als je de zittingen vlak legt, wordt de laadvloer maar liefst 1,76 meter lang.

Kenmerken van deze Mazda CX-7

  • Vijfzits luxe SUV
  • Sportieve looks
  • Soepele 2.3-liter turbobenzinemotor
  • Altijd vierwielaangedreven
  • Tot 1.348 liter aan bagageruimte

Interessante uitvoeringen van de Mazda CX-7

De Mazda CX-7 kom je in de vroege bouwjaren alleen tegen met een 2.3-liter viercilinder turbobenzinemotor. Met een vermogen van 260 pk is dat een soepele en sportieve krachtbron. Met de facelift in 2009 staat er ook een 173 pk sterke dieselmotor naast de DISI. Dat is meteen een fijne trekauto, want er mag een aanhanger van 1.800 kg achter. De facelift geeft de Mazda CX-7 een nieuwe voor- en achterzijde. Vanaf dat moment worden er ook hoogwaardiger materialen gebruikt voor het interieur en wordt het onderstel iets aangepast. Topuitvoering binnen de Mazda CX-7-reeks is de luxe GT-L.

Mazda CX-7

Veelgestelde vragen over de Mazda CX-7

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mazda.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025