Handige schuifdeuren, betrouwbaarheid en sportiviteit maken van de Mazda 5 een ideale gezinsauto.
De Mazda 5 is de opvolger van de Mazda Premacy. Met het model wilde het Japanse merk bewijzen dat een MPV niet altijd vergelijkingen met het personenbusje op hoeft te roepen. De Mazda 5 rijdt bijvoorbeeld goed en toont zelfs tekenen van sportiviteit. Ondertussen heb je wel een zevenzitter met modulair interieur, een overvloed aan binnenruimte en handige schuifdeuren te pakken. Niet onbelangrijk voor een gezinsauto: de Mazda 5 is een zeer betrouwbaar model. Alternatieven voor de Mazda 5 zijn onder meer de Toyota Verso, de zevenzits Mitsubishi Grandis en de Ford Grand C-Max.
Gemiddelde prijs
€ 4.351
Meest voorkomende bouwjaar
2008
Gemiddelde kilometerstand
213.059 km
Aangeboden auto’s
De tweede generatie van de Mazda 5 is net wat langer dan zijn voorganger, waardoor de zevenzitter net wat meer binnenruimte biedt. Wederom is het interieur modulair, dus stoelen zijn te verschuiven en in te klappen. De rugleuningen kennen diverse hoekstanden en aan de achterzijde van de voorstoelen zitten handige vliegtuigtafeltjes. Voor een MPV rijdt de Mazda 5 bovenmatig goed met een rijdynamiek die in de buurt komt van een compactere personenauto. De Mazda 5 is een zeer betrouwbaar model. Alleen in sommige gevallen gaat de aircopomp kapot.
Kenmerken van deze Mazda 5
De eerste generatie van de Mazda 5 is voorzien van grote schuifdeuren aan weerszijden, een unicum voor een MPV uit zijn tijd. Al even vernuftig is het modulaire interieur, dat Mazda ‘6+1’ noemt. De middelste stoel in de tweede zitrij is namelijk op te klappen tot brede armsteun als je niet met 7 personen in de Mazda 5 zit. De zevenzitter, die trouwens ook als vijfzitter te vinden is, beschikt over een tweede zitrij die op rails staat en over een lengte van 27 centimeter verschuifbaar is. Rijden doet de ‘vijf’ als de beste, dankzij het sportief afgestemde onderstel.
Kenmerken van deze Mazda 5
'Zowel als vijf- als zevenzits'
De Mazda 5 tref je aan met tal van fijne benzine- en dieselmotoren. In de tweede generatie is de 115 pk sterke 1.8 benzinemotor de instapversie en een 2.0 met 150 pk de krachtige topper. Aan de trekhaak mag een aanhanger van 1.200 kg. De 2.0-liter diesel van de eerste generatie wordt in de tweede generatie vervangen door een exemplaar met 1.6-liter. Topuitvoering is de Mazda 5 Executive GT. Die versie is voorzien van xenon koplampen, stoelverwarming, lichtmetalen wielen en lederen bekleding. Ten opzichte van de eerste generatie is zijn opvolger een stuk dynamischer gelijnd.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025