De Aiways U5 markeert het begin van de betaalbare elektrische SUV op de Nederlandse markt. Het Chinese merk combineert in de U5 een gunstige prijs met een ruim en modern interieur. Daarmee pakt de Aiways alvast punten, maar hoe verhoudt het nieuwe merk zich tot de concurrentie? Pakt het merk de Nederlandse journalist in met meer dan een goede prijs of laten ze de U5 liever staan? We nemen de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear erbij en vergelijken deze in de categorieën betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
“Een lel van een SUV”
“Onnodig lange laadtijd”
“Niet mooi, niet lelijk”
“De U5 rijdt uitstekend”
Hij is stil, comfortabel, riant uitgerust en belachelijk ruim.
Betrouwbaarheid komt in de reviews niet aan bod. Ook is er niet gekeken naar gebruikte uitvoeringen van de Aiways U5. Volgens ANWB is de service-interval van 100.000 kilometer wel heel erg gunstig. Daarnaast gaat de bond ervan uit dat de Chinese fabrikant vertrouwen heeft in de U5 vanwege de 5 jaar garantie op de auto en de 8 jaar (of 150.000km) garantie op het accupakket.
Het onderstel in de Aiways U5 is volgens Auto Review afgestemd op comfort. Het maandblad beschouwt het dan ook als een prima auto voor dagelijks gebruik. Zonder verder in detail te treden vond het de actieradius wel tegenvallen. AutoWeek merkt op dat Aiways heeft gekozen voor comfort. Daarbij merkt het blad op dat het gaspedaal sponzig aanvoelt en het daarbij onmogelijk is om schokvrij door het verkeer te gaan. ANWB gaat daarin mee en schrijft dat stroom- en rempedaal slecht te doseren zijn. TopGear is positiever en noemt het onderstel comfortabel en communicatief.
ANWB noemt de beenruimte achterin de U5 “haast lachwekkend groot”. En hoewel de achterbank op een ouderwetse manier neergeklapt kan worden, krijg je er volgens de bond een flinke laadvloer voor terug. Volgens Auto Review is de ruimte dan ook het grootste pluspunt. De grootste irritatie is de aanwezige rijhulp. Het op de bestuurder gerichte systeem reageert te snel en is “om stapeldol van te worden”. Ook TopGear vindt dat “de bemoeizucht van de U5 je tot waanzin drijft”. In de review merkt het op dat zo’n beetje alles dat je doet tot een waarschuwend piepje leidt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De Aiways U5 kan, volgens de fabrikant, een actieradius halen van 410 kilometer. En hoewel deze in de praktijk altijd lager uitvalt, blijft er volgens Auto Review te weinig van over. Helaas wordt de journalist hier verder niet concreet over. ANWB tekent een verbruik op van 22,1 kWh per 100 kilometer. Hoewel onderhoudskosten en afschrijving niet aan bod komen, is ANWB zeer te spreken over het onderhoudsinterval van 100.000 kilometer.
Ook de prijs is een onderbelicht onderwerp in de verschillende reviews. Auto Review vindt de prijs keurig en raadt aan om de meest uitgebreide uitvoering van de U5 te kiezen. ANWB legt de focus op de garantie die met 5 jaar een blijk van vertrouwen van de fabrikant is. Volgens AutoWeek heb je voor een relatief bescheiden bedrag een lel van een SUV.