Ieder jaar weer neemt het aandeel verkochte auto’s met automaat toe. En dus is de kans dat je volgende auto een automaat heeft best groot. Maar hoe werkt dat? Een automaat neemt je werk uit handen; je hoeft niet meer te schakelen of te koppelen. De auto bepaalt aan de hand van de snelheid, toeren en de belasting of het tijd is om te schakelen naar een hogere of lagere versnelling. En dat doet de automaat zo goed dat hij doorgaans sneller schakelt dan een gebruiker zelf zou kunnen. En inmiddels rijdt een automaat ook zuiniger dan de handgeschakelde tegenhanger.
Zoals gezegd neemt de automaat je werk, zoals koppelen en schakelen, uit handen. Inmiddels wordt dat volledig elektronisch geregeld met informatie uit sensoren. Dat begint bij informatie als toerental, snelheid en de belasting. Maar automaten kunnen ook informatie gebruiken zoals de gaspedaalstand. Daardoor is het ook mogelijk om verschillende rijmodi als eco of sport te hanteren waarbij het schakelmoment en de gasrespons veranderen. Er zijn verschillende soorten automaten die je kunt tegenkomen: de gerobotiseerde handbak (eigenlijk een semi-automaat), de volautomatische koppelomvormer, de automaat met dubbele koppeling (DCT) en de continu variabele transmissie (CVT).
Wie gewend is te rijden met een handgeschakelde auto zal moeten wennen aan het rijden met een automaat. Dat begint bij de bediening waarbij je kiest uit Drive (D), Reverse (R), Neutral (N) en Park (P). Om te vertrekken kies je de juiste stand (D of R) en je geeft gas. Als je al een aantal jaren in een handgeschakelde auto rijdt mis je het koppelingspedaal. Je moet dus omschakelen en met één voet rijden om te voorkomen dat je met de linkervoet plots op het rempedaal trapt. Je merkt ook dat je snel went aan de manier van rijden.
Het aanbod (gebruikte) auto’s met automaat neemt een steeds groter aandeel in het aantal verkochte auto’s. Van de meest compacte, tot de meest luxe modellen worden uitgerust met een automaat. En dat brengt keuzestress met zich mee, want welke auto is nou de beste? Om dat in beeld te krijgen heb ik een korte lijst met de beste auto’s met automaat samengesteld. Deze auto’s blinken uit op bepaalde vlakken, zoals zuinigheid, ruimte of gewoon een totaalscore en verdienen daarom een plekje op deze lijst.
Weinig auto’s uit hetzelfde segment verbruiken minder dan auto’s uit een segment lager. De Toyota Yaris is hierop de uitzondering door de hybride aandrijving te combineren met de elektronische CVT. Deze zorgt ervoor dat de Yaris naadloos schakelt tussen de elektromotor en de benzinemotor en dat het verbruik en de uitstoot flink verlaagt. Toyota bleek een trendsetter, en inmiddels krijgt de Yaris dan ook navolging van concurrenten die hybride aandrijving combineren met een automatische transmissie. Overigens beschikt de Yaris ook over voldoende vermogen waardoor deze ook op de snelweg prima mee kan komen.
Wie een compacte stadsauto zoekt, maar net wat meer ruimte nodig heeft, die heeft aan de Toyota Yaris een goede. De combinatie van hybride aandrijving en CVT maakt dat de Yaris bovendien bijzonder zuinig is. Daarbij biedt het geheel voldoende vermogen om ook op de langere rit naar bijvoorbeeld het werk vlot mee te komen in het dagelijks verkeer. Het is dus meer dan alleen een boodschappenwagentje, en dat terwijl hij toch lekker compact blijft. Alles bij elkaar opgeteld is de Yaris een zeer praktische auto die daarnaast erg betrouwbaar is.
Wil je alles weten over de Toyota Yaris? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
Als je ruimte zoekt in een comfortabele auto zonder toeters en bellen, dan is de Skoda Superb Combi een serieuze optie. De Tsjechische stationwagen biedt een zee aan ruimte om met een volwassen gezin op reis te gaan en biedt dan nog steeds meer dan voldoende ruimte voor de bagage. De Superb Combi wordt geleverd met de DCT van moederbedrijf Volkswagen onder de naam DSG. Sinds 2024 wordt de Superb Combi alleen nog als PHEV op de markt gebracht, daarvoor was ook een 1.5 TSi nog opgenomen in het aanbod.
De Skoda Superb Combi wordt nieuw veelal zakelijk gereden. Dat maakt het aanbod gebruikte modellen interessant. De auto blijft alleen een beetje onder de radar bij veel autokopers. Zonde, want de Superb Combi biedt veel ruimte en comfort voor alle inzittenden, voor- en achterin. Ideaal voor degenen die wel wat extra ruimte kunnen gebruiken. Daarbij komt dat de auto ook in rijgedrag bijzonder comfortabel wordt ervaren. Perfect dus voor de langere ritten in het land of bijvoorbeeld op vakantie.
De Volvo XC40 maakte bij de introductie meteen al indruk. Niet gek dat het model in 2018 Auto van het Jaar werd. Het brede spectrum aan aandrijvingen en uitrustingsniveaus maakt de compacte SUV geschikt voor een brede doelgroep, van gezinnen tot zakelijke rijders. En aangezien de XC40 een betrouwbare auto blijkt, is ook de occasionkoper gecharmeerd van het model. De XC40 wordt vooral geprezen om zijn comfortabele rijgedrag en praktische gebruiksgemak. De SUV beschikt bovendien over een zeer nette binnenruimte die in hoge mate bijdraagt aan het algehele comfort.
Het merk Volvo staat bekend om zijn comfortabele auto's en de Volvo XC40 is daarop geen uitzondering. Hoewel bepaalde uitvoeringen beschikken over flink wat pit, nodigt de XC40 vooral uit tot soepel rijgedrag. Dat comfort wordt doorgetrokken naar binnen met de vele ruimte. Bovendien beschikt de XC40 over een zeer nette kofferbak met ruim 450 liter. Kies je voor de elektrische XC40, dan krijg je daar nog een frunk bij met extra ruimte.
Lees reviews van de Volvo XC40 (2018+) om uit te vinden wat de experts erover te zeggen hebben.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van automaat occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 oktober 2025