Hoewel de meeste mensen nog steeds les krijgen in een auto met handbak, is dit een uitstervend ras. De automatische transmissie zie je in allerlei vormen op een groeiend aandeel van de verkochte auto’s in Nederland. Er is ook een tussenweg die het beste van beide werelden combineert, de semi-automaat. Bij de semi-automaat schakel je nog steeds zelf, maar doet een computer het koppelwerk voor je. Je hebt dus geen koppelingspedaal meer en kunt je linkervoet laten rusten. Schakelen gebeurt met schakelflippers aan het stuur of met een pook(je) die je met tikjes bedient om een versnelling te selecteren.
De semi-automaat, ook wel halfautomaat, is in de kern een handbak. Het grote verschil is dat het koppelen voor je wordt gedaan, je bepaalt zelf nog steeds het schakelmoment door tikjes aan de pook of de schakelflippers. Tegenwoordig zie je steeds minder echte semi-automaten. Met ‘semi-automaat’ wordt nu vaak een gerobotiseerd handbak (AMT) bedoeld. Dit is in basis nog altijd een handbak, maar koppelt én schakelt zelf. Wel is er de optie om handmatig te schakelen. Dit is handig in de bergen of als je een caravantrekt.
Rijden met een semi-automaat is wennen. Of je nou komt van een handbak waarbij je het koppelen moet afleren of van een automaat waarbij je weer zelf moet schakelen. Omdat de computer voor je koppelt, ervaar je bij het schakelen een schokje of dipje. Dat is korter dan wanneer je zelf schakelt, en kan daarom vreemd aanvoelen. Hoewel het geen noodzaak is om het gas los te laten wordt door sommige bestuurders gezegd dat schakelen hierdoor natuurlijker zal aanvoelen. Rijden op lage snelheid, zoals in de file, zal ook even wennen zijn omdat je niet kunt doseren met de koppeling.
De spoeling met semi-automatische transmissies is dun, zo dun zelfs dat ze niet meer op grote schaal gemaakt worden. Inmiddels zijn deze automaten ingericht om ook de schakelmomenten te bepalen, en dus hoef je zelf niet te schakelen als je dat niet wil. Onderstaand overzicht zijn modellen die een dergelijke gerobotiseerde handbak (AMT) hebben. Het zijn doorgaans de compactere modellen die een dergelijke automaat hebben vanwege de relatief eenvoudige techniek en kosten die de automaat met zich meebrengen.
De Fiat 500 is een modern icoon. Inmiddels is de 500 gegroeid, maar nog steeds is het een compacte stadsauto. Retro is het sleutelwoord, zowel het design als het interieur is gebaseerd op het oude ontwerp, maar dan wel met een moderne Italiaanse twist. Het interieur is overigens aan de krappe kant. Een weekendje weg zal te doen zijn, maar veel meer ruimte voor bagage is er niet. Het rijgedrag is net zo speels als het design, in de stad of op bochtige weggetjes is het prima rijden. Op de snelweg is het comfort minder, hij voelt dan minder stabiel.
Als stadsauto is de Fiat 500 een ideale keuze. De compacte afmetingen maken ‘m wendbaar en de compacte motoren zijn zuinig. Het is bovendien een auto die je persoonlijk kunt stylen. De keuze in occasions is dan ook breed en uitgebreid, je zal niet snel twee dezelfde tegenkomen. Maar, als je even zoekt zit er vast een tussen die bij je past. Motorisch is de betrouwbaarheid van de 1,2-liter motor goed, de techniek is relatief eenvoudig. De automaat vergt wel regelmatig onderhoud en kan soms wat schokkerig schakelen. Check dus de onderhoudshistorie als je een Fiat 500 overweegt.
Lees reviews van de Fiat 500 (2007+) om uit te vinden wat de experts erover te zeggen hebben.
De Hyundai i10 kennen we sinds 2008 als de vervanger van de Hyundai Atos. Het is het compacte model van het Koreaanse merk voor het A-segment. Inmiddels zien we de derde generatie van de i10 in de showrooms staan. Deze generatie is de eerste waarbij de automaat een gerobotiseerde handbak (AMT) is. Hiervoor werd een conventionele automaat gebruikt, maar om gewicht en brandstof te besparen is gekozen voor deze relatief eenvoudige transmissie. De i10 is een volwassen auto die goed aangekleed wordt, vooral in vergelijking met de concurrenten in het segment.
Om te beginnen is de Hyundai i10 een zeer betrouwbare auto. Er zijn eigenlijk geen structurele problemen waar de i10 aan lijdt. Verder is deze vijfdeurs voorzien van een volwassen interieur. De afwerking is compleet, al bestaat het uit stevige plastics. De ruimte is goed voor het segment, achterin is genoeg ruimte voor opgroeiende kinderen. De bagageruimte is netjes maar niet overdadig. Tot slot is het rijcomfort ook heel goed. Voor het formaat auto is de i10 stil en brengt de motor wat je nodig hebt, ook op de snelweg. Een veelzijdige, compacte en vooral betrouwbare keuze dus.
Vergelijk hier de Hyundai i10 (2020+) reviews uit de vakmedia.
In 2000 wordt de eerste generatie van de Suzuki Ignis gelanceerd, het is dan een zeer compacte MPV die behoorlijke ruimte bood. In 2016 wordt de naam nieuw leven ingeblazen, vanaf dan heeft het model meer het karakter van een SUV. De keuze om het design aan te passen levert ook een hogere zit op waardoor je meer overzicht hebt op de weg. Het interieur van de Ignis is erg praktisch. Hoewel ook hier harde plastics de boventoon voeren, is het gevoel ruimtelijk door de hoge opbouw. Bovendien is de verschuifbare achterbank erg handig als je wat meer bagageruimte wenst.
De Suzuki Ignis is een goede keuze voor wie een praktische en compacte auto zoekt. De verschuifbare achterbank is handig voor als je meer bagageruimte wenst, of als je ruimte voor passagiers zoekt. Het interieur is niet opgebouwd uit de meest luxe materialen, maar is zeker zeer praktisch. De techniek van de Suzuki Ignis is bovendien zeer betrouwbaar, zowel de motor als de transmissie. Het is bovendien een combinatie die zuinig in verbruik is. Tot slot heb je aan de Ignis compacte stadsauto met een stoere uitstraling, een mooie keuze dus voor wie een unieke auto zoekt.
Vergelijk hier Suzuki Ignis F48 (2016+) reviews uit de vakmedia.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan semi automaten van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 11 september 2025
en is voor het laatst bijgewerkt op 25 augustus 2025