Gouden zet van Fiat: in 2007 haalde het Italiaanse merk de iconische cinquecento uit de mottenballen en presenteerde het als ultieme, trendy stadsauto. Het 3,5 meter lange model sloeg in als een bom met zijn handzame formaat en aaibare vormen. De Fiat 500 startte zijn tweede leven dan ook meteen als ‘Auto van het Jaar’. Maar hoe goed is de Fiat 500 eigenlijk en waarin blinkt het retro-model uit? Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear geven we je een idee hoe de Fiat 500 scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
23 mei 2024
AutoWeek gebruikers geven de Fiat 500 gemiddeld een 4/5
“Plakt goed aan het asfalt”
“Schakelen is een feest”
“Kwiek sturend”
“Stug onderstel”
Qua stijl staat dit model nog steeds op eenzame hoogte
De Wegenwacht ziet bij de Fiat 500 enkele kleine euvels vaker optreden volgens ANWB. Als de auto niet wil starten, dan kan dit komen door een vuil en slecht contact op de minpool van de accu. Ook komt het voor dat een TwinAir- of MultiAir-motor onregelmatig loopt of zelfs afslaat. Een te laag oliepeil is dan vaak de oorzaak. De Wegenwacht komt ook weleens een Dualogic-automaat tegen die niet schakelt. Die elektronische storing is prima zelf te verhelpen door drie keer het contact uit en weer aan te schakelen. Al met al vindt ANWB de Fiat 500 heel betrouwbaar.
AutoWeek weet dat de demping van de Fiat 500 heel hard is. Vooral in de eerste bouwjaren, van 2007 tot 2010, is dat het geval. Daarna is het rijgedrag van de 500 nog altijd wat aan de stuiterige kant, maar al veel minder. De besturing van de 500 werkt lekker direct, merkt AutoWeek, maar met weinig gevoel. TopGear waardeert de tweecilinder TwinAir motor en noemt het rijden in de 500 lollig en karaktervol. De Fiat stuurt kwiek. Het weggedrag van de Fiat 500 TwinAir is helemaal oké, zegt ANWB. Ook het bochtgedrag is prima. Schakelen is een feest.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Volgens Autovisie is het onderhoud van de Fiat 500 goedkoop. Ook is de afschrijving laag, aldus het automagazine. ANWB reed met de Fiat 500 TwinAir 85 en kwam, bij een vlotte rijstijl, tot een praktijkverbruik van 1 op 13,5. Met de TwinAir 80 noteerde de wielrijdersbond een verbruik van 1 op 14,5. Wie niet alleen in de stad rijdt, maar ook op de snelweg, moet 1 op 18 kunnen halen, aldus ANWB. AutoWeek ging op stap met de Fiat 500 1.2 en zag het benzineverbruik op 1 op 15,4 uitkomen.
AutoWeek zet de Fiat 500 in haar rijtests onder meer naast de MINI One, Opel Adam en Citroën C3. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Fiat 500 met bouwjaar 2019 en een nette lage kilometerstand ongeveer net zoveel als een vergelijkbare Opel Adam. De MINI One uit 2019 is van het viertal het duurst, gevolgd door de Citroën C3. Ook die modellen laten zich met hun kilometerstanden vergelijken met de Fiat 500. ANWB zegt dat het aanbod aan Fiats 500 enorm is, waarbij bijna geen model vergelijkbaar is, vanwege de vele uitrustingsniveaus en variaties.