De Opel Insignia biedt royale ruimte en comfort in het D-segment, zonder het prijskaartje van premium Duitse auto's.
De Opel Insignia is een ruime gezinswagen in het D-segment. Hij is sinds 2008 op de markt en in 2017 werd de tweede generatie geïntroduceerd. De Insignia is een grote auto, die qua ruimte kan wedijveren met grote premium Duitsers, terwijl hij aanzienlijk minder kost. De Insignia komt als sedan, liftback en stationwagen. De stationwagen heet Sports Tourer, maar laat je niet misleiden: het is een goedmoedige reus, die – uitzonderingen daargelaten – geen sportieve ambities herbergt. In plaats daarvan is het een zeer geschikte gezinswagen voor wie de ruimte nodig heeft. Zeker met de grotere motoren is het een fijne reisauto.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede generatie van de Opel Insignia is een stuk minder rond dan zijn voorganger en omarmt zijn status als gezinswagen met nog meer overtuiging. Het motorenaanbod varieert van 1.5 benzineblokken met 140 pk tot vierwielaangedreven mastodonten die met hun 260 pk goed zijn voor een maximaal trekgewicht van 2.200 kilogram. Deze uitvoering hijst een caravan moeiteloos door de Alpen, terwijl de kleinere blokken juist erg hard moeten werken om die grote koets in beweging te krijgen, laat staan als er iets achter hangt. Dieselmotoren zijn er eveneens, met 210 pk als maximum.
Kenmerken van deze Opel Insignia
De eerste generatie van de Opel Insignia was de opvolger van de immens populaire, maar enigszins inspiratieloze Opel Vectra. Het was nog steeds een gezinswagen van Opel, maar de vormgeving oogde in ieder geval een stuk spannender. Qua rijgedrag was het geen lichtvoetige auto, maar eerder een luxe lobbes die vooral goed was in rechtdoor rijden. Motorisch kwam de Insignia met benzine- en dieselmotoren, die varieerden van iets te zwak tot opvallend potent. Wie gewoon een soepele reiswagen wil, kiest voor de tweeliter, die met ruim 200 pk uitstekend over de snelweg blaast.
Kenmerken van deze Opel Insignia
'Vooral oog voor comfort'
Opel is niet een merk dat je direct associeert met sportiviteit, maar de Duitse fabrikant kan soms opvallend uit de hoek komen. Zo heeft de Opel Insignia meerdere varianten die beschikken over een behoorlijk krachtige motor en bijpassende styling. De OPC-motoren van de eerste generatie leveren meer dan 300 pk, terwijl de GSi uit de tweede generatie 260 pk ophoest. Beide keren zijn deze uitvoeringen voorzien van vierwielaandrijving wat misschien enigszins misstaat op een grote gezinswagen, maar wat tegelijk voor betere tractie kan zorgen. En dat laatste is geen overbodige luxe met zo’n bom in het vooronder.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025