Een goede automatische versnellingsbak voldoet aan meerdere eisen tegelijk. Zo is het een allemansvriend die iedere bestuurder kan bekoren en zich eenvoudig aanpast aan alle rijstijlen. Elke automaat heeft sterke en zwakke punten, een CVT is zuinig, maar kan flink herrie maken. De DCT (ook bekend als DSG) schakelt snel, maar kan op lage snelheden haperen. De gerobotiseerde handbak is eenvoudig, maar je voelt ‘m duidelijk werken. En tot slot de automaat met koppelomvormer, die schakelt soepel, maar het verbruik lag tot een paar jaar terug nog wat hoger. Iedere automaat heeft z’n punten, en toch steekt er één bovenuit.
Verschillende Duitse luxemerken maken gebruik van de automaat met koppelomvormer. Toch steekt BMW er bovenuit als merk dat deze automaat gebruikt. Het merk uit Beieren laat de motor en transmissie samenwerken op hoog niveau wat het rijcomfort naar een nieuw niveau tilt. Maar ook in de sportieve modellen van BMW weet deze automaat op te vallen vanwege de snelle schakelingen. En tot slot scoort de automaat bij BMW ook goed op betrouwbaarheid. Alles opgeteld scoort BMW met deze automaat dus een hattrick op comfort, prestaties en betrouwbaarheid.
De beste automaat is voor een groot deel een subjectieve beoordeling. Iedere bestuurder heeft andere eisen aan de versnellingsbak. Ook het rijgedrag heeft invloed op welke automaat het beste past. Toch kun je zeggen dat een conventionele automaat met koppelomvormer als beste uit de bus komt. Dat zit ‘m vooral in de algehele rijervaring, want die is soepel en naadloos. Ook voor de bestuurder met sportiever rijgedrag is dit een geschikte optie, de automaat schakelt sneller dan een bestuurder zelf ooit zou kunnen. En inmiddels rijdt de automaat met koppelomvormer ook zuiniger dan de handgeschakelde tegenhanger.
Nu is vastgesteld dat de conventionele automaat het beste is, heb ik een lijst gemaakt van de 5 beste auto’s met deze transmissie. Het zal je opvallen dat deze auto’s niet de kleinste zijn. Dat heeft voor een groot deel te maken met de complexe techniek en dus de kosten. Daarom past deze minder goed bij compacte modellen. Daarbij was de conventionele automaat tot een paar jaar terug nog duurder in verbruik. Ook daarom werd de automaat vermeden in kleinere auto’s waarbij er meer focus was op laag verbruik. Nu dat verandert, kun je de conventionele automaat zomaar vaker tegenkomen.
Het sleutelwoord voor zowel de Mercedes-Benz E-Klasse als de automaat is comfort. En dat comfort ontstaat door het samenspel tussen de motor en de 9-traps automaat die wordt geleverd op het model. De automaat gaat soepel en nagenoeg onmerkbaar door de versnellingen. Natuurlijk dragen het luxe interieur en de soepele en instelbare luchtvering ook een belangrijke rol. Het gebruik van die 9-traps automaat zorgt er overigens ook voor dat deze E-Klasse nette verbruikscijfers laat zien, zo’n 1 op 21. Tot slot is dit model interessant om de meegeleverde assistenten en veiligheidssystemen die een nieuwe laag comfort toevoegen aan de E-Klasse.
De Mercedes-Benz E-Klasse is een begrip onder liefhebbers van comfortabel rijden. De Duitse fabrikant stelt dan ook alles in het werk om dat te bereiken. En met succes, want bij de E-Klasse klopt veel, zo niet alles. De 9-traps automaat zorgt voor een naadloze acceleratie en samenwerking met de motor, het interieur bestaat uit mooie materialen en aan ruimte is geen gebrek. Ook is de E-Klasse uitgerust met handige assistenten die bijdragen aan de ervaring van comfort en veiligheid. Het is een complete auto die zich goed leent voor de lange ritten.
Lees alles over de Mercedes-Benz E-Klasse: van prestaties en rijcomfort tot interieur en betrouwbaarheid.
Mazda hanteert een filosofie die je steeds minder tegenkomt. Waar steeds vaker gegrepen wordt naar turbo’s voor extra vermogen, legt de Japanse fabrikant grotere atmosferische motoren onder de motorkap. Toch zie je dat niet terug in de verbruikscijfers, die doorgaans netjes zijn voor een auto van dit formaat. Op gebied van rijplezier levert deze Mazda ook, het goede onderstel zorgt voor veel dynamisch rijplezier. Daar zit meteen ook het kleine pijnpunt van de CX-5, want bij dynamisch rijden kan de automaat lui overkomen. De gemiddelde bestuurder heeft daar geen last van, de conventionele automaat doet dan geruisloos zijn werk.
Mazda kiest zijn eigen weg. Waar andere merken kiezen voor een turbo, doet Mazda er een schepje bovenop met de motorinhoud. Dat heeft als voordeel dat de CX-5 een soepel rijdende auto is, maar het nadeel is dat verbruik snel stijgt als je wat sportiever rijdt. Die laatste categorie bestuurders zal ook de automaat wat te relaxed vinden. Maar voor de gemiddelde bestuurder is de CX-5 een uitstekende keuze. Niet in de laatste plaats omdat de Japanse fabrikant een oerdegelijke auto heeft gebouwd die aan betrouwbaarheid maar weinig te wensen overlaat.
Meer weten over de Mazda CX-5? Vergelijk Mazda CX-5 KF (2017+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear .
Als BMW over de beste automaat beschikt, dan kan het merk in dit rijtje niet ontbreken. De X3 van het Beierse merk is een compacte SUV die luxe en sportiviteit knap combineert. Dat blijkt uit zowel het design als de gebruikte materialen en de hoogwaardige details. De automaat in de X3 komt van ZF waarmee BMW al langer samenwerkt. Het is diezelfde 8-traps automaat die bijdraagt aan de rijervaring van de X3 die zowel dynamisch als comfortabel is.
De BMW X3 brengt een aantal dingen samen waarbij de automaat centraal staat. Want deze 8-traps automaat schakelt snel en soepel in alle omstandigheden, rustig of juist sportief. Daarbij draagt de automaat bij aan een soepele rijervaring. De BMW X3 beschikt bovendien over een zeer mooie basisuitrusting waardoor de compacte SUV zeer aantrekkelijk is voor bestuurders die wat extra's zoeken in een auto. Voor wie een luxe en sportieve SUV zoekt die beschikt over een soepele automaat is de BMW X3 dan ook een zeer goede keuze.
Lees alles over de BMW X3: van prestaties en rijcomfort tot interieur en betrouwbaarheid.
Opnieuw een model dat comfort als grootste verkoopargument heeft, de Volvo XC60. Je kunt zeggen dat het het kleine broertje is van de XC90, maar dan doe je ‘m tekort. De middelgrote SUV uit Zweden bedient bestuurders die zich roeren in het premium segment, met bijbehorende rijervaring. De Geartronic van Aisin die Volvo in de XC60 gebruikt werkt naadloos samen met de verschillende aandrijvingen die je kunt kiezen. Daarbij is het totale pakket afgesteld op een comfortabele rit, zoals we dat wel kennen van Volvo. Ook het interieur draait hierom, met een minimalistische inrichting die tegelijk erg praktisch is.
Volvo staat bekend als een automerk dat de nadruk legt op comfort, en dat is voor de XC60 niet anders. De middelgrote SUV straalt comfort uit in alles: rijgedrag, interieur en ruimte. De achttraps automaat is daarop de perfecte aanvulling. Deze schakelt soepel en snel door de acht versnellingen en brengt daarmee rust in iedere rit. Volvo heeft met de XC60 een auto ontwikkeld die balans houdt tussen minimalistisch design, veiligheid en comfort. En aangezien deze ook als plug-inhybride te krijgen is kun je nog zuinig rijden ook.
Lees alles over de Volvo XC60: van prestaties en rijcomfort tot interieur en betrouwbaarheid.
Opnieuw een BMW in het rijtje van beste auto’s, deze keer de 3-Serie. Het model draait al lang mee maar is nog altijd populair. De 3-Serie staat voor sportiviteit die bovendien wordt voorzien van de nodige luxe. De 8-traps automaat van ZF is dezelfde als die in de X3 wordt gebruikt en zorgt ervoor dat schakelen soepel en vooral snel verloopt. Daarmee draagt deze zeker bij aan het dynamische gevoel. Het design is al even dynamisch als het rijden in de 3-Serie, en dat maakt het een zeer complete auto voor de liefhebber.
De BMW 3-Serie heeft grote schare fans, en met de geschiedenis van het model is dat niet gek. Het model staat voor een dynamische en luxe rijervaring, zowel de sedan als de stationwagen. Dat is ook precies waarom je de 3-Serie wil rijden: ideaal als daily driver, maar ook lekker sturen. Bij de 3-Serie betekent dat wel een paar concessies, zoals beperkte ruimte achterin. Maar is dat geen belemmerende factor, dan kun je zomaar veel plezier beleven aan de BMW 3-Serie.
Meer over de BMW 3-Serie lees je hier.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van automaat occasions van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 25, gesorteerd op basis van populariteit.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 juli 2025