Waar moet je op letten bij de aankoop van een betrouwbare coupé?
Buiten de standaardzaken die je natuurlijk checkt, zijn er voor coupés een aantal dingen waar je op moet letten. Als de ruiten frameloos zijn, check dan de afdichtingen en rubbers op scheurtjes en beschadigingen. Ook wil je zeker weten dat het raammechanisme goed functioneert bij het openen en sluiten van de portieren. Check tijdens de proefrit of er geen overmatige windruis is rond de ruiten. Vaak hebben coupés langere deuren, controleer of er door het gewicht geen speling is ontstaan in de scharnieren en of er langs de randen geen kleine schades zijn door contact met andere auto’s of muren.
De 5 meest betrouwbare coupé in 2025 volgens onze expert
Als je op zoek bent naar een coupé, dan zul je merken dat het aanbod niet enorm is. De coupé is een auto voor de liefhebber, en is in veel gevallen niet de eerste keuze voor het dagelijks woon- werkverkeer. Toch zijn er pareltjes te vinden die uitgesproken comfortabel of juist uitgesproken sportief zijn. Hoewel het even zoeken kan zijn, is er voor iedereen wel een geschikte coupé te vinden. In onderstaand overzicht vind je de 5 beste coupés van 2025. Ze staan op alfabetische volgorde.
Audi A5

- 2.0 TFSI
- Naamloze instapper, Sport en Design en Quattro
- 1 op 17,9 (NEDC)
- Premium, comfortabele coupé
- 190 - 265 pk
Audi lanceerde de A5 in 2007. De A5 is een tweedeurs coupé die niet direct te boek staat als een scherp sturende auto, maar vooral neigt naar het comfort van een GT. Daarmee onderscheidt de A5 zich van concurrenten die vaak scherper sturen. Het platform, motoren en versnellingsbakken worden gedeeld met de A4, al wordt de A5 sportiever afgesteld dan zijn broer. Vanaf 2024 staat de naam A5 voor modellen die voorheen bekend waren als de Audi A4. Daarmee komen de Audi A5 Coupé en Cabrio te vervallen en kennen we voortaan alleen nog de A5 Avant en Sportback.
Voor- en nadelen van de Audi A5
- Voordelen
- Zeer comfortabel over lange afstanden
- Interieur kwalitatief en ergonomisch goed afgewerkt
- Motoren voelen erg verfijnd
- Nadelen
- Ruimte achterin is beperkt
- Elektronica bekend met storingen
- Stevige aanschafprijs
Waarom kiezen voor de Audi A5?
Met de Audi A5 Coupé kies je voor klasse. Het is geen pure rijdersauto waarmee je de bochten wilt opzoeken. De A5 nodigt uit voor een lange, comfortabele rit. Aan boord is het comfort van hoog niveau: het interieur is mooi afgewerkt en bestaat uit mooie materialen. Daarmee neigt de ervaring aan boord van de A5 Coupé meer naar die van een Gran Tourismo. Dit wordt versterkt door de aandrijflijn die opvalt door zijn souplesse en relatieve stilte. Op iedere snelheid overheerst rust aan boord van de Audi A5, mede door de goede isolatie.
Meer weten over de Audi A5
Lees hier meer over de Audi A5
Lexus RC

- 2,5 liter full-hybrid
- Business Line Pro, Luxury Line, F Sport Line en meer
- 1 op 20 (NEDC)
- Uitgesproken en luxe alternatief
- 223 - 477 pk
In 2014 wordt de Lexus RC geïntroduceerd aan het publiek. Waar menig merk kiest voor turbomotoren wordt bij de RC gekozen voor hybride techniek. Het design wordt veelal omschreven als uitgesproken: you love it or hate it. Het oogt in ieder geval scherp en sportief. De hybride aandrijflijn is geen onbekende. Deze wordt bij meer modellen gebruikt, onder meer de IS en de GS. Het levert de RC van Lexus een soepele en vooral comfortabele rijervaring op. In 2019 bracht Lexus een update naar de RC waarbij vooral het onderstel werd aangepakt. Hierdoor is het stuurgedrag iets scherper en directer.
Voor- en nadelen van de Lexus RC
- Voordelen
- Zeer betrouwbare techniek
- Interieur van hoge kwaliteit
- Relatief zuinige aandrijflijn
- Nadelen
- Infotainment is wat gedateerd
- Geluid van de CVT is wennen
- Mist wat dynamiek
Waarom kiezen voor de Lexus RC?
Een coupé is natuurlijk al een onderscheidende auto, de sportieve daklijn en uitstraling zorgen ervoor dat de auto gezien wordt. Als dat niet voldoende voor je is, kun je de Lexus RC overwegen. Het design is strak en scherp en valt – ook tussen andere coupés – flink op. Daarbij is het een luxe auto zoals we dat van Lexus kennen. Mooie materialen, kwalitatief hoogstaand interieur en veel comfort. De aandrijflijn is bovendien erg verfijnd. De 2,5 liter benzinemotor met de elektrische aandrijving werken naadloos samen. Bovendien is de RC ook aardig zuinig, wat ‘m tot een ideale, comfortabele reisauto maakt.
Nissan 370Z

- 3,7-liter V6
- Naamloze instapper, GT Edition of Nismo
- 1 op 9,4 (NEDC)
- Pure, no-nonsense sportwagen
- 328 - 344 pk
Kiest de een voor hybride aandrijving, de ander gaat voor een brute, ongefilterde auto. De Nissan 370Z is zo’n pure sportauto die in 2009 de 350Z opvolgde. Onder de motorkap ligt bij de 370Z een 3,7-liter V6 die vooral gevierd wordt om de rauwe beleving. Technisch hoogstandje is de handgeschakelde versnellingsbak die automatisch tussengas geeft als je terugschakelt. De 370Z is een pure rijdersauto die betrokkenheid van de bestuurder vraagt, sommigen noemen ‘m zelfs veeleisend. Aan boord ontbreekt luxe en veel comfort, het interieur bestaat vooral uit stevige kunststoffen. Ook de bagageruimte is zeer beperkt.
Voor- en nadelen van de Nissan 370Z
- Voordelen
- De 3,7-liter V6 biedt een pure rijervaring
- Technisch zeer robuuste auto
- Technisch vernuftige versnellingsbak
- Nadelen
- Interieur oogt en voelt gedateerd
- Verbruik is erg hoog
- Weinig comfort aan boord
Waarom kiezen voor de Nissan 370Z?
Nissan heeft een lange traditie met de Z-modellen. De 370Z is daar een prachtig voorbeeld van. De auto borduurt voort op de traditie van rauwe en pure auto’s met een flinke lading pk’s. Wilde Nissan voorheen nog weleens een turbo of twee gebruiken, bij de 370Z krijg je een pure, atmosferische 3,7-liter V6. Dat betekent ook dat de techniek relatief eenvoudig is. Dat geldt niet voor de versnellingsbak, die een technisch hoogstandje is. Volautomatisch wordt er tussengas gegeven bij het terugschakelen, wat leidt tot meer souplesse en stabiliteit. De 370Z kies je puur voor de betrokken rijervaring.
Meer weten over de Nissan 370Z
Lees hier meer over de Nissan 370Z
Toyota GR86

- 2,4 liter boxermotor
- Pure en Premium
- 1 op 11,5 (WLTP)
- Pure, betaalbare rijdersauto
- 235 pk
Bij Toyota denk je natuurlijk aan hybride aandrijvingen, maar niets is minder waar bij de Toyota GR86. Onder de motorkap ligt een 2,4-liter atmosferische boxermotor die goed is voor 235 pk. Hiervoor heeft Toyota wel leentjebuur gespeeld bij Subaru, maar dat zal de pret niet drukken. Het helpt het zwaartepunt van de GR86 laag te houden, wat bijdraagt aan de stabiliteit. Aan boord zul je geen luxe vinden, al is er wel een digitaal instrumentarium ingebouwd en krijg je Android Auto en Apple Carplay. Buiten dat is het interieur vooral functioneel.
Voor- en nadelen van de Toyota GR86
- Voordelen
- Uitzonderlijk veel rijplezier
- Relatief voordelige auto
- Technisch betrouwbare auto
- Nadelen
- Achterbank is voor de bühne
- Veel rijgeluiden aan boord
- Vind er maar eens een
Waarom kiezen voor de Toyota GR86?
De Toyota GR86 is geen hoogvlieger qua vermogen: dat is beperkt tot 235 pk. Maar dat maakt het rijplezier aan boord er niet minder op. Het is een auto die in balans is en speels aanvoelt zonder direct heel veeleisend te zijn. Echte luxe aan boord ontbreekt, maar de hedendaagse basics zijn gedekt met een digitaal instrumentarium en moderne connectiviteit. Dat maakt ‘m ook bruikbaar voor dagelijks gebruik. Het ‘probleem’ met de Toyota GR86 is dat hij verrekte lastig te vinden is. Hij was hier slechts 2 jaar leverbaar en het beperkte aantal toegewezen modellen was snel uitverkocht.
Toyota Supra

- 3,0-liter zescilinder in lijn
- Launch, Launch Premium, Legend en meer
- 1 op 12,2 (WLTP)
- High performance coupé
- 258 - 340 pk
De geschiedenis van de Supra gaat terug naar 1978 toen Toyota de eerste versie van deze coupé lanceerde, destijds als de Celica Supra. Toen de Celica op voorwielaandrijving overging werd de Supra (met achterwielaandrijving) als apart model neergezet. De eerste 3 generaties kenmerken zich door de lange neus en het hoekige design. Bij generatie 4 verandert dat en wordt het design ronder en aerodynamischer. Het duurde echter tot 2019 voor er een vijfde generatie kwam. Hiervoor zocht Toyota de samenwerking met BMW. Veel techniek en interieurcomponenten worden daarom gedeeld met de Z4.
Voor- en nadelen van de Toyota Supra
- Voordelen
- Dynamisch sturende auto
- Interieur van hoog niveau
- Design met knipoog naar verleden
- Nadelen
- Bagageruimte is beperkt
- Stevige aanschafprijs
- Zicht rondom valt tegen
Waarom kiezen voor de Toyota Supra?
Voor de purist is de Supra geen échte Toyota. Maar de samenwerking met BMW levert een coupé op die het karakter van een sportwagen en een GT combineert. De 3,0-liter zescilinder met turbo staat garant voor 340 pk op de achterwielen. Deze aandrijving wordt gewaardeerd om zijn soepele karakter. Tegelijk is er genoeg kracht over als je daarom vraagt. Het onderstel is bovendien verfijnd en uitgebalanceerd en dat komt het rijplezier verder tegemoet. De Toyota Supra is een auto met een dubbel karakter: een soepele reisauto voor wie dat wil, of een auto waarmee je iedere bocht aanvalt.
Meer weten over de Toyota Supra
Lees hier meer over de Toyota Supra
Meest betrouwbare coupé op Gaspedaal.nl
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan betrouwbare coupés auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 20, gesorteerd op basis van populariteit.







