De elektrificatie van de automobiel is in volle gang, maar benzineauto’s voeren (in Nederland) nog altijd de boventoon. De ontwikkelingen zijn absoluut niet gestagneerd. Integendeel, autofabrikanten werken hard om hun benzinemotoren steeds schoner en zuiniger te maken. Als je op zoek bent naar auto’s met lage verbruikscijfers, ben je aan het juiste adres: hier vind je de vijf zuinigste benzineauto’s van de laatste tijd.
Voordat je in de lijst duikt is het goed om te weten dat er hier louter auto’s met benzinemotoren worden besproken. Dat wil zeggen: hier geen hybride modellen. Lees hier meer over de beste hybride auto’s [link] van de laatste jaren. Daarbij is er bij het verbruik van de benzineauto’s specifiek gekeken naar de cijfers volgens de huidige WLTP-cyclus. De NEDC-cyclus uit het verleden is namelijk ietwat (te) optimistisch.
De Citroën C1 vormt samen met zijn broers, de Peugeot 108 en Toyota Aygo, een populair trio. De kleine stadsauto’s zijn aantrekkelijk dankzij hun praktische aard, betrouwbare techniek en lage prijzen en gebruikskosten. Welke van de drie je weet te verleiden doet er in de praktijk weinig toe, want dankzij de nagenoeg identieke techniek presteren ze vrijwel hetzelfde. Zo liggen ook de verbruikscijfers dicht bij elkaar. Ongeacht je keuze moet je normaal gesproken 1 op 20 kunnen halen.
De Hyundai i10 deelt net als het trio hierboven zijn techniek met een stadsauto van een ander merk: de Picanto van zustermerk Kia. In het vooronder is een compacte en zuinige 1.0-liter benzinemotor te vinden, die een vermogen van 72 pk combineert met een verbruik van 1 op 20. Als je moet bepalen welke van de twee je wilt kopen: de i10 is meer gericht op luxe en comfort, terwijl de Kia Picanto uitstekend is op een klein budget.
Mazda besteedt veel ontwikkelingstijd aan benzinemotoren, en dat werpt zijn vruchten af. De SkyActiv-motoren zijn krachtig maar verrassend zuinig. In Mazda’s kleinste model, de Mazda 2, is een 1.5 liter SkyActiv-G te vinden die ondanks een vermogen van liefst 90 pk een verbruik van slechts 1 op 21 weet te realiseren. Bovendien is de Mazda 2 een maatje groter dan bovenstaande modellen. Rekening houdende met de iets hogere prijs is deze auto een uitstekende optie.
Het is geen kleine klus om in de voetsporen van de Suzuki Alto te moeten treden, maar de Celerio weet zijn mannetje te staan. Het bescheiden en ingetogen design is een geweldige match voor de nuchtere krachtbron: een 1.0-liter driecilinder met 68 pk. De Celerio scoort zoals je van een Suzuki mag verwachten goed op het onderdeel verbruik. De opvallend ruime vijfdeurs hatchback loopt net de grens van 1 op 21 mis.
Het kenmerkende supermini-trio van de Volkswagen Group, bestaande uit de Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up!, groeit binnen een mum van tijd tot een publieksfavoriet. Dat is niet alleen te danken aan het guitige design en het ruime interieur, maar ook de zuinige doch pittige krachtbron in de neus. Die perst er minimaal 60 pk uit en verbruikt onder normale omstandigheden krap 1 op 20. Dankzij het diverse aanbod van de drie modellen, zijn er genoeg mogelijkheden om deze efficiënte stadsauto aan de haak te slaan.
De selectie van de vijf zuinigste benzineauto’s is klein, zo ook de verschillen met de concurrentie. Naast bovengenoemde modellen zijn er nog veel meer zuinige benzineauto’s te vinden op Gaspedaal.nl. Wat te denken van de populaire prijsknaller, de Dacia Sandero? Er zijn genoeg tweedehands auto’s te vinden die heus niet zo veeleisend zijn aan de pomp.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 14 juni 2023