Er komen steeds meer betaalbare elektrische auto’s op de markt, maar in vergelijking met benzine- en hybride auto’s zijn ze nog altijd redelijk prijzig. Een tweedehands elektrische auto is wat dat betreft een stuk aantrekkelijker. EV’s hebben namelijk een relatief lage restwaarde, waardoor je voor een scherpe prijs een luxe en compleet exemplaar kunt aanschaffen. Het huidige aanbod van tweedehands elektrische auto’s bevat veel goede deals, vaak zelfs met een meer dan praktische actieradius. Lees in dit artikel meer over de restwaarde van elektrische auto’s, en ontdek welke voordelige EV’s interessant zijn om te kopen.
Het kan erg interessant zijn om een tweedehands elektrische auto te kopen. Dankzij de lage restwaarde kun je moderne, luxe en compleet uitgeruste EV’s aan de haak slaan voor bedragen waartegen dat bij auto’s met bijvoorbeeld een benzine- of hybride motor relatief gezien niet zomaar mogelijk is. Uit onderzoek blijkt dat de waardevastheid van elektrische auto’s in vergelijking met benzine of hybride gemiddeld 15% lager ligt. Waarom dat zo is, heeft onder andere te maken met de onzekerheid over de levensduur van accu’s, de ontwikkeling van de techniek en de toestroom van onbekende merken.
Het is fijn om te weten hoe lang een accu goed blijft. Het accupakket vervangen is namelijk een kostbare ingreep, die al gauw meer dan tienduizend euro kan kosten. Elektrische auto’s zijn echter nog niet lang op de markt en daardoor is er weinig concrete informatie over hoe lang een accupakket precies meegaat. Bovendien worden er enorme stappen gemaakt op het gebied van accutechniek, waardoor de levensduur van huidige accu’s ten opzichte van tien jaar geleden flink kan verschillen. Een accupakket zou 300.000-500.000 kilometer mee moeten gaan, maar dit is sterk afhankelijk van rij- en laadgedrag, betrouwbaarheid en andere factoren.
De ontwikkelingen rondom de techniek van elektrische auto’s zitten in sneltreinvaart. Het heeft even geduurd, maar inmiddels hebben de meeste EV’s een toereikende actieradius, waardoor het fenomeen ‘range anxiety’ (de angst om te weinig rijbereik te hebben) een steeds kleiner probleem wordt. Daarbij kunnen elektrische auto’s sneller opladen dan voorheen. Sommige modellen laden de accu binnen een half uur tot 80-90% bij. De technische verschillen tussen elektrische auto’s van nu en vijf à tien jaar geleden kunnen vrij groot zijn, waardoor men minder interesse heeft in zulke occasions. Zodoende daalt de restwaarde sneller in vergelijking met benzine- en hybride auto’s. Je kunt het vergelijken met de markt voor bijvoorbeeld telefoons en computers.
Dankzij de toenemende populariteit van elektrische auto’s zijn er allerlei nieuwe automerken op de markt. Zulke merken hebben nog geen vertrouwenspositie bij de consument, waardoor de restwaarde van dergelijke elektrische auto’s lager uitvalt. Er zijn immers vraagtekens over de betrouwbaarheid, kwaliteit en veiligheid. Vaak kun je elektrische auto’s van onbekende merken, bijvoorbeeld uit China, voor een zeer scherpe nieuwprijs kopen. Tweedehands hebben zulke EV’s om bovengenoemde redenen echter een relatief lage restwaarde. Hoewel de restwaarde van elektrische auto’s over het algemeen aan de lage kant is, zie je een duidelijk verschil tussen gevestigde en onbekende merken.
Een andere verklaring voor de lage restwaarde van elektrische auto’s heeft te maken met de lage vraag naar occasions met een emissieloze aandrijflijn. Veel mensen die een EV willen kopen, gaan voor een nieuwe auto. Deze kopers willen hun huidige elektrische auto vaak voor een nieuw model inruilen om te profiteren van de laatste ontwikkelingen. Consumenten die voor het eerst een EV willen aanschaffen, kiezen meestal voor een vertrouwd, nieuw exemplaar met een grote actieradius en een kersverse accu. Het deel dat interesse heeft in een gebruikte elektrische auto is daardoor kleiner in vergelijking met kopers van benzine-, diesel- of hybride auto’s.
De lage restwaarde van elektrische auto’s kan ook een voordeel zijn als je een EV wilt kopen. Er zijn namelijk genoeg aantrekkelijke tweedehands elektrische auto’s om uit te kiezen. Elektrische auto’s van drie tot vijf jaar oud zijn aanzienlijk goedkoper dan dat ze oorspronkelijk bij de dealer waren. In sommige gevallen is de restwaarde bijna de helft van de nieuwwaarde, zo niet nog minder. Als je weet waar je naar moet zoeken, kun je voor 15.000-25.000 euro zeer complete elektrische auto’s vinden met een actieradius van boven de 400 kilometer. Zo bespaar je (tien)duizenden euro’s.
Het is dus mogelijk om voor een scherpe prijs een zeer complete, luxe elektrische auto met een grote actieradius te kopen. Er zijn verschillende modellen op de tweedehandsmarkt te vinden die aan deze criteria voldoen, maar een aantal daarvan springt eruit als de beste. Hieronder vind je een overzicht van 5 elektrische auto’s die een goede waardering hebben ontvangen van de experts en tevens een aantrekkelijke restwaarde hebben. De EV’s in het lijstje hebben een tweedehands vanafprijs van 10.000-25.000 euro en komen stuk voor stuk goed uit de test.
De BMW i3 is een moderne klassieker, die zijn tijd ver vooruit was. De vijfdeurs hatchback maakte zijn debuut in 2013, toen elektrisch rijden nog helemaal niet zo gebruikelijk was. De i3 is gemaakt met exotische materialen. Als gevolg is de i3 erg licht, behendig en stuurt hij scherp.. Daarnaast is er in het interieur gebruikgemaakt van milieubewuste materialen zoals hennep, hout en duurzaam plastic. Het is een kleine maar zeer luxe en verfijnde stadsauto, die je tweedehands voor een scherpe prijs kunt kopen. Occasions kosten al minder dan 10.000 euro.
Je kunt tegenwoordig een nieuwe elektrische auto kopen voor minder dan 20.000 euro, maar een gebruikte BMW i3 vind je tweedehands voor half zoveel geld. Hoewel de i3 al sinds 2013 op de markt is, voelt deze allesbehalve gedateerd. Sterker, met zijn futuristische looks, formidabele rijgedrag, luxe uitrusting en vooruitstrevende techniek misstaat hij niet tussen het huidige aanbod. Het voornaamste waar je op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands BMW i3 is dat je de juiste uitvoering uitzoekt. De actieradius van sommige uitvoeringen is wat beperkt. Andere uitvoeringen kunnen meer dan 300 kilometer afleggen.
De Hyundai Kona Electric is een aantrekkelijke compacte SUV die sinds 2018 verkrijgbaar is. Sinds zijn debuut is hij in flinke aantallen over de toonbank gegaan. Het was namelijk een van de eerste EV’s met een grote actieradius die je voor een nette prijs kon kopen. De uitvoering met het grote accupakket kan ruim 400 kilometer afleggen op een volle accu. Hyundai heeft bovendien een voorbeeldige reputatie wat betreft betrouwbaarheid en bouwkwaliteit. Auto’s van het Koreaanse merk hebben een relatief hoge restwaarde, maar toch kun je de Kona Electric tweedehands vanaf ongeveer 15.000 euro aan de haak slaan.
Als je op zoek bent naar een betrouwbare en comfortabele crossover, dan is de Hyundai Kona Electric het overwegen waard. Prijzen van deze compacte SUV zijn op de tweedehandsmarkt meer dan gehalveerd. Zo rijd je voor een net bedrag een jonge, veilige, moderne en praktische gezinsauto. Zelfs als je een jong exemplaar met minder dan 50.000 kilometer op de teller vindt, vallen de prijzen nog mee. Tweede generatie modellen (vanaf 2023) zijn vaak wat duurder. Ga als het even kan voor de uitvoering met het grote accupakket, zodat je je niet om de actieradius hoeft te bezorgen.
De Skoda Enyaq is een grote en veelzijdige SUV voor het gezin die in 2021 op de markt verschijnt. In vergelijking met andere auto’s in deze lijst is de Enyaq een beetje een laatkomer, maar toch kun je tweedehands exemplaren ondertussen voor een schappelijk bedrag aanschaffen. Je vindt hem al vanaf ongeveer 25.000 euro, waarmee zo’n 35-40% van de nieuwwaarde eraf is gegaan. Je zou het misschien niet zeggen, maar de Enyaq heeft een van de hoogste restwaardes onder elektrische auto’s. Het is dan ook een razend populaire, gewilde gezinsauto met uitgebreide voorzieningen, voorbeeldige rijprestaties en een grote actieradius.
De Skoda Enyaq is een aantrekkelijke keuze als je voor een nette prijs een fijne en vooral grote elektrische gezinsauto zoekt. Met zijn koets van 4,64 meter is het een van de langste EV's in deze lijst. Er is ruim voldoende been- en hoofdruimte, en ook wat betreft bagage heb je niet te klagen. Zoals gebruikelijk heeft Skoda overal aan gedacht om ritjes met de familie zo soepel mogelijk te laten verlopen. De Enyaq is bovendien een veelzijdige SUV: er zijn twee carrosserievormen (traditioneel en SUV-coupé) en een scala aan uitvoeringen, zodat er voor ieder wat wils bij zit.
Wanneer de langverwachte Tesla Model 3 in 2019 op de markt komt, neemt de populariteit van het merk exponentieel toe. De betaalbare vierdeurs sedan maakt de grensverleggende techniek van het merk toegankelijk voor een breed publiek. Als tweedehands is de Model 3 helemaal scherp geprijsd; occasions staan vanaf ongeveer 15.000 euro te koop. Een groot voordeel van gebruikte Tesla’s Model 3 is dat zelfs de voordeligste uitvoeringen een respectabele actieradius hebben. De Standard Range uit het debuutjaar heeft bijvoorbeeld een rijbereik van meer dan 400 kilometer. Andere uitvoeringen komen nog veel verder, soms tot 700 kilometer.
Als een grote actieradius en sportief rijgedrag eigenschappen zijn die jij belangrijk vindt in een elektrische auto, dan is de Tesla Model 3 een uitstekende kandidaat. Tesla is wat betreft technische prestaties de maatstaf onder automerken die EV’s maken. De fabrikant besteedt tevens veel aandacht aan de dynamiek van haar auto’s, met als gevolg dat de Model 3 een van de meest behendige en speelse EV’s op de markt is. Hij is bovendien volgeladen met allerhande geavanceerde technologie om je veilig te houden in het verkeer. De uitrusting van de meeste Model 3 occasions is min of meer hetzelfde.
De Volkswagen ID.3 is het eerste model uit een inmiddels omvangrijke reeks volledig elektrische auto’s. Deze moderne vijfdeurs hatchback kostte aanvankelijk ruim 30.000 euro, maar vandaag de dag kun je occasions voor minder dan de helft kopen. Daarmee is de ID.3 een aantrekkelijke optie als je overweegt een tweedehands elektrische auto te kopen. Het is een jonge, gebruiksvriendelijke, betrouwbare en complete EV met een nette actieradius en veel binnenruimte. De ID.3 heeft een prettige besturing en is gericht op comfort; dankzij de kleine draaicirkel kun je je makkelijk bewegen in de stad.
Ben je op zoek naar een praktische en veelzijdige elektrische hatchback? In dat geval is het de moeite waard een blik te werpen op de Volkswagen ID.3. Hiermee kun je rekenen op de vertrouwde en ergonomische omgeving van Volkswagen. De ID.3 heeft een overwegend gedurfde en moderne uitstraling, maar is tegelijkertijd nuchter en neutraal. Het rijgedrag is solide maar comfortabel, de auto bevat verder weinig poespas en de minimum actieradius is 300+ kilometer. Het vinden van de juiste Volkswagen ID.3 is een fluitje van een cent: er zijn allerlei motoriseringen, accupakketten en uitrustingsniveaus om uit te kiezen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan betaalbare elektrische auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 11, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 18 juni 2025