Frankrijk is een van de grootste producenten van auto’s van Europa. De kans is groot dat je zelf al eens in een Franse auto hebt (mee)gereden. Misschien hadden je ouders er wel een toen je klein was. Als je de charme van Franse auto’s nog niet begrijpt, is het hoog tijd daar verandering in te brengen. Het zijn eigenzinnige, comfortabele en stijlvolle auto’s zoals ze alleen uit Frankrijk kunnen komen. Hier lees je alles wat je erover moet weten.
De aantrekkingskracht van Franse auto’s is niet te ontkennen. Fabrikanten maken auto’s op de manier die zij het beste achten en zijn bovenal zichzelf. Soms betekent dat tegen de stroom in gaan. Het resultaat is een kleurrijke geschiedenis gevuld met bijzondere auto’s die simpelweg niet in andere landen gemaakt kunnen zijn. Franse auto’s worden getypeerd door hun gedurfde stijl en design, gepaard met vaak een ruim, luxe en eigenzinnig interieur. De motoren zijn doorgaans zuinig, het rijgedrag zachtaardig en de innovaties merkwaardig. Er wordt wel eens gegrapt over de betrouwbaarheid van Franse auto’s, maar die zit tegenwoordig wel snor.
Frankrijk is verwikkeld met de geschiedenis van de automobiel. Een aantal merken bestaat al meer dan 100 jaar. Sindsdien zijn er verschillende merken gekomen en gegaan. Wie door de Franse automerken spit, ziet een gezonde variatie aan grote, serieuze fabrikanten en kleine nicheproducenten. Op Gaspedaal.nl vind je onder andere de volgende automerken uit Frankrijk:
Er zijn diverse concerns in de auto-industrie met Franse roots. De grootste is Stellantis, ontstaan in 2021 na een samensmelting van de voormalige Fiat Chrysler Automobiles en PSA. Het brede portfolio omvat onder meer de Franse automerken Citroën, DS Automobiles en Peugeot. Ook is er de Groupe Renault, waar naast Renault tevens de Franse sportwagenfabrikant Alpine deel van uitmaakt. Merken van deze autoconcerns delen vaak kennis en techniek. Niet te vergeten zijn de microcars of city cars een veelvoorkomend fenomeen uit Frankrijk. Hier behoren Aixam en Mega tot dezelfde eigenaar. Hetzelfde geldt voor Ligier en Microcar.
Frankrijk is er vroeg bij als het gaat om elektrische auto’s. Met de compacte Renault Zoe heeft het vrijwel direct een kaskraker in handen die binnen no-time zijn waarde bewijst in binnensteden over de hele wereld. In de jaren die volgen verschijnen er steeds meer elektrische auto’s van Franse merken op de markt. Inmiddels heeft iedere grote autofabrikant uit Frankrijk tenminste één of meerdere EV’s in de catalogus. Dit zijn niet alleen kleine stadsauto’s, maar bijvoorbeeld ook grote, luxe gezinsauto’s.
Franse auto’s zijn in Nederland relatief populair en dat is onder meer te merken aan het aanbod op Gaspedaal.nl. Het aanbod is riant en de prijzen zijn doorgaans schappelijk. Het rijden van een Franse auto is over het algemeen betaalbaar. Compacte, zuinige motoren zorgen ervoor dat je aan de pomp relatief goedkoop uit bent en onderhoud goed te betalen is. Dit kan uiteraard variëren afhankelijk van het model, maar normaal gesproken ben je in de garage geen vermogen kwijt. Een Franse auto kan mede daarom interessant zijn als eerste auto, of als auto voor erbij.
Het is ook mogelijk om een auto uit Frankrijk te importeren. Dit kan aantrekkelijk zijn, omdat het aanbod groter en gevarieerder is dan in Nederland. Daarbij liggen aanschafprijzen lager, aangezien een auto kopen relatief goedkoop is in Frankrijk. Ook handig is dat je geen invoerheffing hoeft te betalen als je een auto importeert uit Frankrijk. Houd er wel rekening mee dat je wel btw en bpm af dient te dragen.
Heb je interesse in een Franse auto? Kijk dan eens op Gaspedaal.nl. Hier vind je een breed aanbod aan auto’s uit Frankrijk in allerlei prijsklassen. Van betaalbare stadsauto’s en ruime MPV’s tot heuse sportwagens en luxe gezinsauto’s, de mogelijkheden zijn vrijwel oneindig.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 11 maart 2024