Opel Manta

Of je nu kiest voor de sportieve coupe of praktische CC, een cultstatus is gegarandeerd.

Opel Manta 1.3 S De Luxe
Dylan Smit4 minuten leestijd8 april 2025

De Manta is een van de meest iconische modellen van Opel. Met name de tweede generatie wist tot de verbeelding te spreken als onvervalste ‘boeren-Porsche’. De meeste varianten konden hun sportieve imago vanwege de simpele en betaalbare techniek niet waarmaken, maar dat maakte voor de gemiddelde koper eigenlijk niet uit. De Manta was er als sportcoupe of - in de tweede generatie - als praktische CC hatchback. Allemaal boden ze sportieve aspiraties voor een zacht prijsje, waarmee ze culticonen werden.

De Opel Manta plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Iconische uitstraling als 'boeren-Porsche'
  • Beschikbaar als sportieve coupé en praktische hatchback
  • Simpele en betrouwbare techniek
  • Nadelen
  • Interieur is spartaans en simpel
  • Dynamisch geen uitblinker
  • Roestgevoeligheid is vrij hoog

Prestaties en rijcomfort

  • Snelle uitvoeringen: GT/E, GSi, TurboManta, i200, i240, i300, 400.
  • Meestal voorzien van bescheiden, maar betrouwbare motoren
  • Dynamisch geen uitblinker

Exterieur en carrosserievorm

  • Aanvankelijk als ‘fastback’ coupé, tweede generatie als traditionele coupé of hatchback
  • Prachtig lijnenspel Manta A, tweede generatie relatief saai als basismodel
  • Manta B ook als wild uitgebouwde 400 rally special

Interieur

  • Spartaans en simpel, zeker bij goedkopere uitvoeringen
  • Manta CC opvallend praktisch
  • Afzwaaimodel GSi Exclusive is meest compleet

Betrouwbaarheid

  • Simpele en betrouwbare techniek
  • CIH-motoren hebben onderhoudsvrije distributieketting
  • Zoals alle Opels uit de periode gevoelig voor roest

Actueel aanbod van de Opel Manta op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

11.975

Meest voorkomende bouwjaar

1978

Gemiddelde kilometerstand

82.043 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(4)

Afbeelding van logo

Opel Manta per generatie 1975-1988

Afbeelding van Opel Manta per generatie 1975-1988

De tweede en meest bekende generatie van de Manta verscheen in 1975. Voor het eerst was er een tweede carrosserievariant: de praktische CC hatchback. Ondanks het sportieve uiterlijk kon je de Manta bestellen met een 60 pk zwakke 1,2 liter. Gelukkig was er ook een 1,6 en 1,9. In 1982 volgde een facelift, herkenbaar aan vier sleuven in de neus. De verouderde 1,2 en 1,6 motoren werden vervangen door de moderne 1,3 en 1,8 OHC. Een nieuwe 2,0 CIH met injectie werd het topmodel. Tussendoor bouwde Opel de extreme 400 rallywagen.

Kenmerken van deze Opel Manta

  • Groter en ruimer dan zijn voorganger.
  • Voor elk wat wils: van zuinige 1.3 tot sportieve 2.0E
  • Ook als praktische - maar minder aantrekkelijke - CC hatchback
  • Handbak met vier, later vijf versnellingen of drietraps automaat
  • Echte cultauto
Afbeelding van logo

Opel Manta per generatie 1970-1975

Afbeelding van Opel Manta per generatie 1970-1975

De Manta A wordt tegenwoordig overschaduwd door zijn illustere opvolger, maar moet zeker niet vergeten worden. De elegante coupe kun je zien als een soort Amerikaanse ‘ponycar’, maar dan volgens Duits recept. Een breed aanbod aan motoren zorgde ervoor dat de Manta veel kopers te vriend kon houden. In 1974 verscheen topmodel GT/E, met een 1,9 liter motor, brandstofinjectie en een voor die tijd indrukwekkende 105 pk. Meer ontspannen berijders werden bediend door de Berlinetta, met een luxere aankleding en een optionele drietraps automaat.

Kenmerken van deze Opel Manta

  • Prachtig gelijnde mini-ponycar
  • Krap op de achterbank
  • Typisch simpele en betrouwbare Opel-techniek
  • Zoals alle oudere Opels roestgevoelig
  • Zeer vermakelijk als sportieve SR of GT/E

Interessante uitvoeringen van de Opel Manta

Als echte volkscoupé probeerde de Manta iedereen te vriend te houden. Zo ook echte snelheidsmaniakken. De Manta A GT/E werd bijvoorbeeld overtroffen door de exotische Turbo-Manta, een 156 pk sterke special gebouwd in Engeland. Ook de Manta B verscheen in allerlei sportieve gedaantes. Zo produceerde huistuner Irmscher de i200, i240 en i300. Die laatste kreeg een 3,0 liter zes-in-lijn uit de Monza mee. Absolute topper was de 400, een Group B rally special met zestienklepsmotor van Cosworth. Als straatauto produceerde de flink uitgebouwde 400 zo’n 144 pk, in racetrim liep het op tot boven de 300.

Opel Manta 2.0 E GT/E

Veelgestelde vragen over de Opel Manta

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • adac.de
  • autoblog.nl
  • autoexpress.co.uk
  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • opel.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025