Of je nu kiest voor de sportieve coupe of praktische CC, een cultstatus is gegarandeerd.
De Manta is een van de meest iconische modellen van Opel. Met name de tweede generatie wist tot de verbeelding te spreken als onvervalste ‘boeren-Porsche’. De meeste varianten konden hun sportieve imago vanwege de simpele en betaalbare techniek niet waarmaken, maar dat maakte voor de gemiddelde koper eigenlijk niet uit. De Manta was er als sportcoupe of - in de tweede generatie - als praktische CC hatchback. Allemaal boden ze sportieve aspiraties voor een zacht prijsje, waarmee ze culticonen werden.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede en meest bekende generatie van de Manta verscheen in 1975. Voor het eerst was er een tweede carrosserievariant: de praktische CC hatchback. Ondanks het sportieve uiterlijk kon je de Manta bestellen met een 60 pk zwakke 1,2 liter. Gelukkig was er ook een 1,6 en 1,9. In 1982 volgde een facelift, herkenbaar aan vier sleuven in de neus. De verouderde 1,2 en 1,6 motoren werden vervangen door de moderne 1,3 en 1,8 OHC. Een nieuwe 2,0 CIH met injectie werd het topmodel. Tussendoor bouwde Opel de extreme 400 rallywagen.
Kenmerken van deze Opel Manta
De Manta A wordt tegenwoordig overschaduwd door zijn illustere opvolger, maar moet zeker niet vergeten worden. De elegante coupe kun je zien als een soort Amerikaanse ‘ponycar’, maar dan volgens Duits recept. Een breed aanbod aan motoren zorgde ervoor dat de Manta veel kopers te vriend kon houden. In 1974 verscheen topmodel GT/E, met een 1,9 liter motor, brandstofinjectie en een voor die tijd indrukwekkende 105 pk. Meer ontspannen berijders werden bediend door de Berlinetta, met een luxere aankleding en een optionele drietraps automaat.
Kenmerken van deze Opel Manta
'Manta CC opvallend praktisch'
Als echte volkscoupé probeerde de Manta iedereen te vriend te houden. Zo ook echte snelheidsmaniakken. De Manta A GT/E werd bijvoorbeeld overtroffen door de exotische Turbo-Manta, een 156 pk sterke special gebouwd in Engeland. Ook de Manta B verscheen in allerlei sportieve gedaantes. Zo produceerde huistuner Irmscher de i200, i240 en i300. Die laatste kreeg een 3,0 liter zes-in-lijn uit de Monza mee. Absolute topper was de 400, een Group B rally special met zestienklepsmotor van Cosworth. Als straatauto produceerde de flink uitgebouwde 400 zo’n 144 pk, in racetrim liep het op tot boven de 300.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025