De Opel Manta plus- en minpunten
- Voordelen
- Iconische uitstraling als 'boeren-Porsche'
- Beschikbaar als sportieve coupé en praktische hatchback
- Simpele en betrouwbare techniek
- Nadelen
- Interieur is spartaans en simpel
- Dynamisch geen uitblinker
- Roestgevoeligheid is vrij hoog
Prestaties en rijcomfort
- Snelle uitvoeringen: GT/E, GSi, TurboManta, i200, i240, i300, 400.
- Meestal voorzien van bescheiden, maar betrouwbare motoren
- Dynamisch geen uitblinker
Exterieur en carrosserievorm
- Aanvankelijk als ‘fastback’ coupé, tweede generatie als traditionele coupé of hatchback
- Prachtig lijnenspel Manta A, tweede generatie relatief saai als basismodel
- Manta B ook als wild uitgebouwde 400 rally special
Interieur
- Spartaans en simpel, zeker bij goedkopere uitvoeringen
- Manta CC opvallend praktisch
- Afzwaaimodel GSi Exclusive is meest compleet
Betrouwbaarheid
- Simpele en betrouwbare techniek
- CIH-motoren hebben onderhoudsvrije distributieketting
- Zoals alle Opels uit de periode gevoelig voor roest
Actueel aanbod van de Opel Manta op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 7.350
Meest voorkomende bouwjaar
1972
Gemiddelde kilometerstand
100.000 km
Aangeboden auto’s
Opel Manta generatie 1975-1988

De tweede en meest bekende generatie van de Manta verscheen in 1975. Voor het eerst was er een tweede carrosserievariant: de praktische CC hatchback. Ondanks het sportieve uiterlijk kon je de Manta bestellen met een 60 pk zwakke 1,2 liter. Gelukkig was er ook een 1,6 en 1,9. In 1982 volgde een facelift, herkenbaar aan vier sleuven in de neus. De verouderde 1,2 en 1,6 motoren werden vervangen door de moderne 1,3 en 1,8 OHC. Een nieuwe 2,0 CIH met injectie werd het topmodel. Tussendoor bouwde Opel de extreme 400 rallywagen.
Kenmerken van deze Opel Manta
- Groter en ruimer dan zijn voorganger.
- Voor elk wat wils: van zuinige 1.3 tot sportieve 2.0E
- Ook als praktische - maar minder aantrekkelijke - CC hatchback
- Handbak met vier, later vijf versnellingen of drietraps automaat
- Echte cultauto
Opel Manta generatie 1970-1975

De Manta A wordt tegenwoordig overschaduwd door zijn illustere opvolger, maar moet zeker niet vergeten worden. De elegante coupe kun je zien als een soort Amerikaanse ‘ponycar’, maar dan volgens Duits recept. Een breed aanbod aan motoren zorgde ervoor dat de Manta veel kopers te vriend kon houden. In 1974 verscheen topmodel GT/E, met een 1,9 liter motor, brandstofinjectie en een voor die tijd indrukwekkende 105 pk. Meer ontspannen berijders werden bediend door de Berlinetta, met een luxere aankleding en een optionele drietraps automaat.
Kenmerken van deze Opel Manta
- Prachtig gelijnde mini-ponycar
- Krap op de achterbank
- Typisch simpele en betrouwbare Opel-techniek
- Zoals alle oudere Opels roestgevoelig
- Zeer vermakelijk als sportieve SR of GT/E

'Manta CC opvallend praktisch'
Interessante uitvoeringen van de Opel Manta
Als echte volkscoupé probeerde de Manta iedereen te vriend te houden. Zo ook echte snelheidsmaniakken. De Manta A GT/E werd bijvoorbeeld overtroffen door de exotische Turbo-Manta, een 156 pk sterke special gebouwd in Engeland. Ook de Manta B verscheen in allerlei sportieve gedaantes. Zo produceerde huistuner Irmscher de i200, i240 en i300. Die laatste kreeg een 3,0 liter zes-in-lijn uit de Monza mee. Absolute topper was de 400, een Group B rally special met zestienklepsmotor van Cosworth. Als straatauto produceerde de flink uitgebouwde 400 zo’n 144 pk, in racetrim liep het op tot boven de 300.

Veelgestelde vragen over de Opel Manta
Is de Opel Manta beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Opel Manta geleverd?
Is een Opel Manta zuinig?
Is een Opel Manta betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Opel Manta beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/opel_manta_faq_bff7e55591.jpeg?width=1200&height=1200)

