De Opel Rekord plus- en minpunten
- Voordelen
- Beschikbaar als sedan, stationwagen en coupé
- Betrouwbare, simpele techniek
- Rekord C heeft aantrekkelijk ‘coke-bottle’ design
- Nadelen
- Roestgevoelig zoals veel oudere Opels
- Interieur latere versies is sober
- Geen uitschieters in motorenaanbod
Prestaties en rijcomfort
- No-nonsense motorenaanbod zonder echte uitschieters
- Rekord D en E ook als diesel
- Zeldzame Rekord 6 enige model met meer dan 4 cilinders
Exterieur en carrosserievorm
- Als twee- en vierdeurs sedan, stationwagen en coupé
- Rekord C heeft aantrekkelijke ‘coke bottle’-lijnvoering
- Rekord E2 heeft verbeterde stroomlijn
Interieur
- Spartaans, sober interieur latere versies
- Tot 1.760 liter bagageruimte (Rekord E Caravan)
- Luxere bekleding alleen leverbaar op Commodore-versies
Betrouwbaarheid
- Simpele, betrouwbare techniek
- Zoals alle oudere Opels roestgevoelig
- Onderdelen voor diesels zijn schaars
Actueel aanbod van de Opel Rekord op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 8.915
Meest voorkomende bouwjaar
1962
Gemiddelde kilometerstand
55.716 km
Aangeboden auto’s
Opel Rekord generatie 1977-1986

Met de Rekord E sloeg Opel de plank aanvankelijk iets mis. De hoekige vormgeving was helemaal bij de tijd, maar een stuk minder sportief en aantrekkelijk dan die van zijn voorganger. Bovendien verdween de coupé. Ondanks de sobere insteek verkocht de Rekord E opnieuw sterk. In 1983 volgde een grondige facelift en ontstond de E2. Een aerodynamische neus en nieuwe achterlichten waren de grootste veranderingen. De Rekord E was leverbaar met 1,6, 1,9, 2,0 en 2,2 liter benzinemotoren en 2,0, 2,1 en 2,3 liter diesels, in het laatste geval zelfs met een turbo.
Kenmerken van deze Opel Rekord
- Hoekig ontwerp E1, meer gestroomlijnde vormen E2
- Ook leverbaar als 2,3 turbodiesel
- Handgeschakelde 4- of 5-versnellingsbak of drietraps automaat
- Pretentieloze gezinsauto
Opel Rekord generatie 1972-1977

De Rekord D bouwde voort op het succes van zijn voorganger. De auto kreeg zelfs een sportief randje mee: als zescilinder Commodore kreeg het model de bijnaam ‘de BMW uit Hessen’. Met name de elegante coupé hielp om het oubollige imago van Opel op te vijzelen. De Rekord D was toch vooral een doodgewone gezinsauto, zeker als vierdeurs sedan of ruime Caravan stationwagen. Voor het eerst waren natuurlijk ademende dieselmotoren leverbaar, te herkennen aan de (essentiële) bult op de motorkap.
Kenmerken van deze Opel Rekord
- Aantrekkelijk, sportief design
- Handgeschakelde vierversnellingsbak of drietrapsautomaat
- Ook leverbaar als 2,0- en 2,1-liter diesel
- Rekord Sprint Coupé is extra sportief
Opel Rekord generatie 1966-1971

Na 2 bijzonder vierkante generaties gooide Opel het met de Rekord C over een andere boeg. Het ‘coke-bottle’-design maakte de auto veel aantrekkelijker, zeker als sportieve coupé. De koper had de keuze uit een 1,5-, 1,7- of 1,9-liter viercilinder. Ook was er een Rekord 6 met 2,2-liter 6-in-lijn en 95 pk. Schakelen ging in eerste instantie via een driebak met pook aan het stuur. Later werden vierversnellingsbakken met vloerschakeling leverbaar. Vanaf 1968 konden de sterkere viercilinders en de zescilinder met een tweetraps automaat worden uitgerust.
Kenmerken van deze Opel Rekord
- Aantrekkelijk ‘coke-bottle’-design
- Als twee- en vierdeurs sedan, stationwagen en coupé
- Ook als Rekord 6 met zescilindermotor
- Met stuurschakeling of vloerschakeling
Opel Rekord generatie 1963-1966

De Rekord-naam werd al in 1953 gebruikt als bijschrift en later nieuwe naam voor de Olympia, maar de serie begon pas echt tien jaar later. De Rekord A deelde zijn verouderde techniek met zijn voorgangers, maar combineerde deze met een voor de tijd modieuze koets. Na 2 jaar onderging het model een ingrijpende facelift en werd hij omgedoopt tot Rekord B. De grootste vernieuwing was de introductie van de nieuwe CIH-motor, een blok dat het uiteindelijk tot in de late jaren ‘90 vol zou houden. Ook was er de Rekord 6 met 2,6-liter 6-in-lijn.
Kenmerken van deze Opel Rekord
- Als twee- en vierdeurs sedan, stationwagen en coupé
- Met 1,5 en 1,7 OHV (Rekord A), 1,5, 1,7 en 1,9 CIH (Rekord B)
- Ook als Rekord 6 met 2,6-liter OHV zescilinder en 100 pk
- Handgeschakelde 3- of 4-bak of tweetraps automaat.

'Spartaans, sober interieur latere versies'
Interessante uitvoeringen van de Opel Rekord
De Opel Rekord was vooral bedoeld als doodnormale gezinsauto. Veel speciale, hebberigmakende uitvoeringen zijn er niet. Uitzonderingen zijn de unieke zescilinder Rekord 6-modellen en de Sprint-versies van de C en D Coupé. De echt sportieve modellen werden verkocht als Commodore, exclusief met zescilindermotoren.

Veelgestelde vragen over de Opel Rekord
Is de Opel Rekord beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Opel Rekord geleverd?
Is een Opel Rekord zuinig?
Is een Opel Rekord betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Opel Rekord beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/opel_rekord_faq_e10f893648.jpeg?width=1200&height=1200)

