De Opel Agila combineert compacte afmetingen met een verrassend ruimtelijk interieur als mini-MPV.
De Opel Agila laat zich het best beschrijven als een mini-MPV. Door de hoge opbouw heb je een ruimtelijk gevoel als je plaatsneemt achter het stuur. Het model is sterk verwant aan de Suzuki Wagon R+, en later aan de Suzuki Splash. Waar de eerste generatie nogal hoekig ontworpen was, kreeg de tweede generatie een mooiere stroomlijn. De Agila wordt door de meeste gebruikers ingezet als stadsauto voor korte afstanden, daar lijkt hij dan ook het beste tot zijn recht te komen. Wie zoekt naar een compacte, ruimtelijke auto kan zomaar uitkomen op de Opel Agila.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Voor de tweede generatie van de Opel Agila heeft Opel opnieuw de handen ineen geslagen met Suzuki. Het geblokte ontwerp wordt vervangen door meer stroomlijn en een meer volwassen uitstraling. Het model wordt iets langer en breder dan de voorganger en biedt daarmee meer ruimte van binnen. De keuze in aandrijving blijft hetzelfde, een 1.0 driecilinder of 1.2 viercilinder benzinemotor.
Kenmerken van deze Opel Agila
Opel bracht in 2000 de Opel Agila op de markt. Een compact model dat sterke verwantschap heeft met de Suzuki Wagon R+. Het is een hoge, compacte auto die zich vooral thuis voelt in de stedelijke jungle. Motorisch lijkt dat niet anders, maar de 1.0 of 1.2 benzinemotor levert voldoende om mee te kunnen in het dagelijks verkeer. Het geblokte ontwerp van de Agila zorgt er wel voor dat er voldoende hoofdruimte is, maar wat er aan hoofdruimte wordt gegeven ontbreekt aan beenruimte achterin. Bij de facelift in 2003 worden de motoren voorzien van een update.
Kenmerken van deze Opel Agila
'Interieur eerste generatie nogal basic'
Het instapmodel van de eerste generatie Opel Agila is kortweg kaal uitgerust, zeker naar huidige standaarden. Het is daarom te overwegen een rijker uitgerust model te kiezen als je de Agila overweegt. De meeste ruimte ga je echter vinden in een uitvoering uit de eerste generatie. Deze is smaller en korter dan de laatste generatie, maar creëert dankzij het hoekige ontwerp meer ruimte voor de bagage. Qua interieur krijg je bij de tweede generatie het meest waar voor je geld. Hier doe je er goed aan het instapmodel over te slaan voor net wat meer comfortopties.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025