De Opel Omega biedt veel auto voor weinig met een keuze aan vier- en zescilindermotoren, inclusief dieselopties.
De Opel Omega was de grote middenklasser van het Duitse no-nonsense merk. Het model verving aanvankelijk de Rekord en werd in de tweede generatie ook ingezet als opvolger van de Senator. Met een breed scala aan vier- en zescilindermotoren – ook diesels – was er voor elk wat wils. Bij alle uitvoering bleef gelden dat je veel auto voor weinig kreeg. Geen status of sterallures, wel veel ruimte en een optioneel rijke uitrusting. Uitzonderingen waren exoten als de Evo 500 en de schrikbarend snelle Lotus Omega.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De tweede generatie van de Omega kreeg de ondankbare taak nog een model te vervangen. Door het wegvallen van de luxe Senator werden de duurdere versies van de Omega B hoger gepositioneerd. Net als de A was de Omega B leverbaar als sedan of stationwagen. De bijna antieke 6-in-lijn werd vervangen door een tweetal moderne V6-motoren. Ook de viercilinders kregen een update. Uniek: de 2,5 liter zescilinder turbodiesel kwam van BMW, in 1997 werden 2,0 en 2,2 viercilinder diesels van Opel leverbaar. In 1999 volgde een facelift, waarbij het uiterlijk en het motorenaanbod opnieuw geüpdatet werden.
Kenmerken van deze Opel Omega
De Opel Omega A trapte in 1986 een nieuw tijdperk af voor Opel. Het gestroomlijnde ontwerp moest het oubollige imago doen vergeten en Opel neerzetten als een vooruitstrevend merk. De Omega verving de populaire maar ouderwetse Rekord, die al sinds 1978 meedraaide. Door de luchtweerstand te verminderen maakte Opel hoge topsnelheden en een laag verbruik mogelijk. De Omega was een onvervalste gezinsauto, maar er was ook ruimte voor sportiviteit. De 3000 24V en de exotische Evo 500 werden ingezet in de DTM en kregen productieversies. Absolute topper was de Lotus Omega, met een topsnelheid van boven de 280 km/u.
Kenmerken van deze Opel Omega
'Ruim, comfortabel interieur, zeker als Caravan stationwagen'
De Omega was bedoeld voor Jan en alleman, maar toch wist Opel er nog wat bijzondere varianten van te produceren. De eerste Omega die hebberig maakte was de 3000 24V, met een met behulp van Cosworth ontwikkelde, 204 pk sterke 24-kleps versie van de bekende 6-in-lijn. Voor de DTM werd de 3000 24V doorontwikkeld tot Evo 500, een exotische homologatiespecial. Met behulp van General Motors-stalgenoot Lotus werd de Omega zelfs de snelste sedan ter wereld. Met een 380 pk sterke, 3,6 liter twin turbomotor kon de Lotus Omega zelfs Ferrari’s het nakijken geven.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025