De Opel Kadett was ooit dé grootverdiener van Opel en evolueerde van Kever-concurrent tot Golf-rivaal.
De Opel Kadett was decennialang dé grootverdiener voor Opel. De modelreeks begon zijn leven als concurrent voor de VW Kever en sloot af als aartsvijand van de Golf. Met name de laatste 2 generaties verkochten als warme broodjes, al liet de bouwkwaliteit nog weleens te wensen over. De latere modellen vochten het uit met de Volkswagen Golf, Ford Escort en Mazda 323. In 1993 verdween de Kadett van het toneel en werd hij vervangen door de minstens zo succesvolle Astra.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Met de Kadett E bouwde Opel voort op het succes van de voorwielaangedreven Kadett D. In eerste instantie gebruikte het moderner ogende model dezelfde techniek, later kwamen er meer vooruitstrevende modellen uit. Voor het eerst was er een cabriolet. Sportieve kopers werden bediend door de GT/E en GSi-versies, met name de bijzonder snelle GSi 16V. Daarnaast was er de meer zakelijke sedan en de voor zijn formaat ruime Caravan stationwagen. Dieselen kon met een 1,5 turbo of 1,6 van Isuzu, of een 1,7 van Opel zelf. Net als zijn voorganger werd de E een echt verkoopkanon.
Kenmerken van deze Opel Kadett
De Kadett D trapte in 1979 een nieuw tijdperk af voor Opel. De auto was namelijk het eerste voorwielaangedreven model voor het merk. De D was praktischer, efficiënter, kleiner en toch ruimer dan zijn voorganger. Het gebruiksgemak werd verhoogd door de drie- en vijfdeurs hatchback-variant, maar er was ook een ‘fastback’ sedan met een traditionele kofferklep. Voor het eerst sinds 1965 was er geen coupé. Kopers hadden keuze uit twee oudere OHV-motoren (1,0 en 1,2) of 3 versies van de toen nieuwe OHC (1,3, 1,6, 1,8). Dieselen kon met een natuurlijk ademende 1,6.
Kenmerken van deze Opel Kadett
De Kadett C was de laatste kleine Opel met achterwielaandrijving. Het model was ongeveer net zo groot als zijn voorganger, maar met een meer aantrekkelijke lijnvoering. De Kadett C was ontworpen om de Volkswagen Kever te verslaan en werd een groot succes. Als Coupe GT/E hielp de auto Opel bovendien aan een sportief imago. Spaarzaam zijn kon ook met de ingekorte Kadett City hatchback. Ook een Caravan stationwagen was beschikbaar, maar het merendeel was een tweedeurs sedan. Ongeveer 80% was overigens uitgerust met de 1,2-litermotor.
Kenmerken van deze Opel Kadett
De naam was al in de jaren ‘30 verschenen, maar de Kadett begon zijn leven pas echt in 1962. De Kadett A was Opels antwoord op de extreem succesvolle Volkswagen Kever. Het model werd in maar 1 motorisering geleverd en hield het slechts 3 jaar vol. In 1965 kwam de tweede generatie al op de markt. De Kadett B was groter en ruimer en bood veel meer keus wat de motoren betreft. In 1969 verscheen de sportieve Rallye Kadett met 1,9-litermotor en 90 pk. De Kadett A en B zijn tegenwoordig vrij zeldzaam. (kenmerken 4 titel){{Kenmerken van deze Opel Kadett
'Kadett E GSi 16V leverbaar met digitaal dashboard'
Vanaf de tweede generatie leverde Opel telkens bijzondere sportversies van de Kadett. Hoogtepunten uit die reeks zijn de Kadett B Rallye Sprint, Kadett C GT/E en Kadett E GSi 16V. Met name die laatste werd door zijn met behulp van Cosworth ontworpen zestienklepsmotor en digitale dashboard een legende. Hun populariteit in de (amateur)racerij maakt het vinden van deze uitvoeringen in goede staat een zeer moeilijke opgave.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025