Opel Kadett

De Opel Kadett was ooit dé grootverdiener van Opel en evolueerde van Kever-concurrent tot Golf-rivaal.

Opel Kadett 1.3 NE L
Dylan Smit5 minuten leestijd8 april 2025

De Opel Kadett was decennialang dé grootverdiener voor Opel. De modelreeks begon zijn leven als concurrent voor de VW Kever en sloot af als aartsvijand van de Golf. Met name de laatste 2 generaties verkochten als warme broodjes, al liet de bouwkwaliteit nog weleens te wensen over. De latere modellen vochten het uit met de Volkswagen Golf, Ford Escort en Mazda 323. In 1993 verdween de Kadett van het toneel en werd hij vervangen door de minstens zo succesvolle Astra.

De Opel Kadett plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Ruime keuze aan carrosserievarianten
  • Veel verkocht en nog relatief ruim beschikbare modellen
  • Simpele en betrouwbare technische opzet
  • Nadelen
  • Gevoeligheid voor roestproblemen
  • Sober en weinig inspirerend interieur
  • Dieselvarianten zijn niet krachtig of verfijnd

Prestaties en rijcomfort

  • Snelle uitvoeringen: GT/E, GSi 16V
  • In normale uitvoeringen totaal niet sportief
  • Eerste 3 generaties achterwielaangedreven, later voorwielaangedreven

Exterieur en carrosserievorm

  • Geleverd als hatchback, sedan, coupé, cabriolet en stationwagen
  • Kadett C Coupé heeft klassiekerstatus bereikt
  • Kadett E is enige die af fabriek als cabriolet geleverd werd

Interieur

  • Sober, weinig inspirerend interieur latere generaties
  • Kadett E GSi 16V leverbaar met digitaal dashboard
  • Opvallend ruim als ‘Caravan’ stationwagen

Betrouwbaarheid

  • Simpele, betrouwbare techniek
  • Zoals alle oudere Opels gevoelig voor roest
  • Onderdelenvoorziening oudere modellen kan een uitdaging zijn

Actueel aanbod van de Opel Kadett op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

10.466

Meest voorkomende bouwjaar

1982

Gemiddelde kilometerstand

87.941 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(34)

Afbeelding van logo

Opel Kadett per generatie 1984-1993

Afbeelding van Opel Kadett per generatie 1984-1993

Met de Kadett E bouwde Opel voort op het succes van de voorwielaangedreven Kadett D. In eerste instantie gebruikte het moderner ogende model dezelfde techniek, later kwamen er meer vooruitstrevende modellen uit. Voor het eerst was er een cabriolet. Sportieve kopers werden bediend door de GT/E en GSi-versies, met name de bijzonder snelle GSi 16V. Daarnaast was er de meer zakelijke sedan en de voor zijn formaat ruime Caravan stationwagen. Dieselen kon met een 1,5 turbo of 1,6 van Isuzu, of een 1,7 van Opel zelf. Net als zijn voorganger werd de E een echt verkoopkanon.

Kenmerken van deze Opel Kadett

  • Als drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, stationwagen en cabriolet
  • Als GSi 16V nog steeds serieus snel
  • Veel verkocht en daardoor ook nog relatief veel te vinden
  • Zoals alle Opels uit die periode gevoelig voor roest
Afbeelding van logo

Opel Kadett per generatie 1979-1984

Afbeelding van Opel Kadett per generatie 1979-1984

De Kadett D trapte in 1979 een nieuw tijdperk af voor Opel. De auto was namelijk het eerste voorwielaangedreven model voor het merk. De D was praktischer, efficiënter, kleiner en toch ruimer dan zijn voorganger. Het gebruiksgemak werd verhoogd door de drie- en vijfdeurs hatchback-variant, maar er was ook een ‘fastback’ sedan met een traditionele kofferklep. Voor het eerst sinds 1965 was er geen coupé. Kopers hadden keuze uit twee oudere OHV-motoren (1,0 en 1,2) of 3 versies van de toen nieuwe OHC (1,3, 1,6, 1,8). Dieselen kon met een natuurlijk ademende 1,6.

Kenmerken van deze Opel Kadett

  • Eerste voorwielaandrijver van Opel
  • Als drie- en vijfdeurs hatchback, twee- en vierdeurs fastback sedan en vijfdeurs stationwagon
  • Introductie van ‘moderne’ OHC motoren
  • 1,6 diesel niet bepaald krachtig of verfijnd
Afbeelding van logo

Opel Kadett per generatie 1973-1979

Afbeelding van Opel Kadett per generatie 1973-1979

De Kadett C was de laatste kleine Opel met achterwielaandrijving. Het model was ongeveer net zo groot als zijn voorganger, maar met een meer aantrekkelijke lijnvoering. De Kadett C was ontworpen om de Volkswagen Kever te verslaan en werd een groot succes. Als Coupe GT/E hielp de auto Opel bovendien aan een sportief imago. Spaarzaam zijn kon ook met de ingekorte Kadett City hatchback. Ook een Caravan stationwagen was beschikbaar, maar het merendeel was een tweedeurs sedan. Ongeveer 80% was overigens uitgerust met de 1,2-litermotor.

Kenmerken van deze Opel Kadett

  • Laatste achterwielaangedreven kleintje van Opel
  • In grote aantallen verkocht, dus relatief makkelijk te vinden
  • Zoals alle oudere Opels roestgevoelig
  • 1,9 en 2,0 GT/E zijn inmiddels gewilde klassiekers
Afbeelding van logo

Opel Kadett per generatie 1962-1973

Afbeelding van Opel Kadett per generatie 1962-1973

De naam was al in de jaren ‘30 verschenen, maar de Kadett begon zijn leven pas echt in 1962. De Kadett A was Opels antwoord op de extreem succesvolle Volkswagen Kever. Het model werd in maar 1 motorisering geleverd en hield het slechts 3 jaar vol. In 1965 kwam de tweede generatie al op de markt. De Kadett B was groter en ruimer en bood veel meer keus wat de motoren betreft. In 1969 verscheen de sportieve Rallye Kadett met 1,9-litermotor en 90 pk. De Kadett A en B zijn tegenwoordig vrij zeldzaam. (kenmerken 4 titel){{Kenmerken van deze Opel Kadett

  • De grondleggers van de Kadett-dynastie
  • Beide generaties als sedan, stationwagon en coupé
  • Kadett B Rallye Sprint is echte exoot

Interessante uitvoeringen van de Opel Kadett

Vanaf de tweede generatie leverde Opel telkens bijzondere sportversies van de Kadett. Hoogtepunten uit die reeks zijn de Kadett B Rallye Sprint, Kadett C GT/E en Kadett E GSi 16V. Met name die laatste werd door zijn met behulp van Cosworth ontworpen zestienklepsmotor en digitale dashboard een legende. Hun populariteit in de (amateur)racerij maakt het vinden van deze uitvoeringen in goede staat een zeer moeilijke opgave.

Opel Kadett E GSi 16V

Veelgestelde vragen over de Opel Kadett

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • adac.de
  • autoblog.nl
  • autoexpress.co.uk
  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • opel.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025