De Opel Signum biedt ongekende ruimte op de achterbank dankzij zijn langere wielbasis.
De Opel Signum was een bijzonder experiment van het normaal zo conservatieve merk. Voor het eerst werd een auto ontworpen rond de achterpassagiers in plaats van de bestuurder. De vijfdeurs hatchback stond op het chassis van de Vectra Caravan stationwagon. De langere wielbasis werd ingezet om zoveel mogelijk ruimte te creëren op de tweepersoons achterbank. Het concept werd – net als bij de vergelijkbare Renault Vel Satis – geen groot succes.
Gemiddelde prijs
€ 2.742
Meest voorkomende bouwjaar
2005
Gemiddelde kilometerstand
236.067 km
Aangeboden auto’s
De Signum kwam in 2003 op de markt als een bijzondere variatie op de Vectra C. De auto combineerde de wielbasis van de Vectra stationwagen met een kortere hatchbackcarosserie in een poging zoveel mogelijk ruimte op de achterbank te realiseren. Opel hoopte hiermee de perfecte reiswagen voor zakenlui neer te zetten. Door de duidelijke gelijkenis met de minder prestigieuze Vectra en het ongewone uiterlijk werd de Signum geen succes. De Signum deelde zijn motorenaanbod met de Vectra. In 2005 kreeg het model een ingrijpende facelift.
Kenmerken van de Opel Signum
'Alleen als zeer ruime vierzitter'
De Opel Signum was er in dezelfde motoriseringen als de normale Vectra. De van de Vectra OPC bekende 2,8-liter turbo-V6 behoorde daardoor ook tot de mogelijkheden. In de Signum levert het blok 250 pk, waardoor je in alle rust de autobahn kunt bestormen. Heb je liever een fluisterstille diesel, dan is er de 3.0 CDTi, een V6 turbodiesel van Isuzu. Met 184 pk en 400 Nm kom je daarmee ook niets tekort, terwijl het verbruik iets acceptabeler is.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025