De Opel GT plus- en minpunten
- Voordelen
- Gewichtsverdeling ideaal dankzij motorpositie
- Charmant ‘mini-Corvette’ design
- Betrouwbare techniek eerste generatie
- Nadelen
- Zeer beperkte interieur- en bagageruimte
- Exclusief voor korte reizen geschikt
- Specifieke onderdelen moeilijk te vinden
Prestaties en rijcomfort
- Bescheiden motorisering eerste generatie
- Tweede generatie veel sneller
- Beide generaties uitsluitend bedoeld voor korte reizen
Exterieur en carrosserievorm
- Als coupé en later open roadster
- Roadster alleen met stoffen dak
- Aantrekkelijk ‘mini-Corvette’ lijnenspel
Interieur
- Echte tweezitter
- Beide generaties zeer krap vanbinnen
- Vrijwel geen bagageruimte (66 - 157 liter)
Betrouwbaarheid
- Eerste generatie deelt simpele en betrouwbare techniek met gangbare modellen
- Terugroepactie tweede generatie vanwege defect contactslot
- Onderdelenvoorziening eerste generatie kan uitdagend zijn
Actueel aanbod van de Opel GT op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 15.889
Meest voorkomende bouwjaar
2009
Gemiddelde kilometerstand
79.854 km
Aangeboden auto’s
Opel GT generatie 2007-2009

Bijna 35 jaar nadat het origineel verdween kwam Opel met een nieuwe versie van de GT. De auto was een Europese variant van de Amerikaanse Pontiac Solstice en Saturn Sky. De GT werd leverbaar met een enkele motor: een tweeliter viercilinder turbomotor met 264 pk, verwant aan het blok van de Astra OPC. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak was de enige beschikbare transmissie. De GT kenmerkte zich door een krachtige motor en een stijf chassis, maar ook bijzonder beperkte binnen- en bagageruimte. Tegen sterke concurrentie van onder andere de Mazda MX-5 en BMW Z4 hield het model het slechts twee jaar vol.
Kenmerken van deze Opel GT
- Europese versie van de Pontiac Solstice en Saturn Sky
- Bouwkwaliteit houdt te wensen over door gehaaste introductie
- Bijzonder weinig binnen- en bagageruimte
- Echte stuurmansauto voor korte afstanden
Opel GT generatie 1968-1973

In 1968 verraste Opel vriend en vijand door een concept car vrijwel ongewijzigd in productie te nemen. De prachtige GT leunde op bekende techniek van de Kadett en Rekord, maar verpakte dat in een Corvette-achtige koets. Kopers hadden de keuze uit een 1,1 of een 1,9 liter viercilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak of een drietrapsautomaat. Zelfs met de ‘grote’ motor waren de prestaties niet denderend. De GT had je vooral voor zijn looks en zijn rijgedrag. De motor ligt namelijk achter de vooras, waardoor je een ideale gewichtsverdeling hebt. Opvallend: de bagageruimte is alleen van binnenuit toegankelijk.
Kenmerken van deze Opel GT
- Geen achterklep: bagageruimte is een plank achter de stoelen
- Ideale gewichtsverdeling door ver naar achteren geplaatste motor
- Vooral een mooie verschijning, geen hoogvlieger wat betreft prestaties
- Specifieke onderdelen steeds lastiger te vinden

'Beide generaties zeer krap vanbinnen'
Interessante uitvoeringen van de Opel GT
Als echt niche-product werd de GT in weinig verschillende uitvoeringen geleverd. De tweede generatie was er zelfs in slechts één specificatie. Van de eerste generatie is er nog de GT/J, een uitgeklede versie van de GT 1,9 zonder chroom en zonder opties. Terwijl bijvoorbeeld Porsche voor dit soort uitvoeringen tegenwoordig veel meer geld vraagt, was de GT/J juist de goedkoopste optie.. Zoek je de puurste versie van de ‘snelle’ GT, dan is dit de ideale variant.

Veelgestelde vragen over de Opel GT
Is de Opel GT beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Opel GT geleverd?
Is een Opel GT zuinig?
Is een Opel GT betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Opel GT beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/opel_gt_faq_5100d32512.jpeg?width=1200&height=1200)

