De originele Opel GT koppelt Kadett-techniek aan een stijlvol Corvette-achtig ontwerp.
De Opel GT is de eerste echte sportwagen van Opel. De eerste GT verscheen in 1968 als aantrekkelijke en compacte coupé. De auto combineerde Kadett en Rekord-techniek met een sierlijke koets die sterk deed denken aan de derde generatie Corvette. Toen de productie stopte in 1973 bleef het meer dan dertig jaar stil. IN 2007 verscheen een nieuwe versie van de GT op basis van de Pontiac Solstice en Saturn Sky. Het nieuwe model was er exclusief als open roadster met stoffen kap en had wederom veel weg van de Corvette.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Bijna 35 jaar nadat het origineel verdween kwam Opel met een nieuwe versie van de GT. De auto was een Europese variant van de Amerikaanse Pontiac Solstice en Saturn Sky. De GT werd leverbaar met een enkele motor: een tweeliter viercilinder turbomotor met 264 pk, verwant aan het blok van de Astra OPC. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak was de enige beschikbare transmissie. De GT kenmerkte zich door een krachtige motor en een stijf chassis, maar ook bijzonder beperkte binnen- en bagageruimte. Tegen sterke concurrentie van onder andere de Mazda MX-5 en BMW Z4 hield het model het slechts twee jaar vol.
Kenmerken van deze Opel GT
In 1968 verraste Opel vriend en vijand door een concept car vrijwel ongewijzigd in productie te nemen. De prachtige GT leunde op bekende techniek van de Kadett en Rekord, maar verpakte dat in een Corvette-achtige koets. Kopers hadden de keuze uit een 1,1 of een 1,9 liter viercilinder, gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak of een drietrapsautomaat. Zelfs met de ‘grote’ motor waren de prestaties niet denderend. De GT had je vooral voor zijn looks en zijn rijgedrag. De motor ligt namelijk achter de vooras, waardoor je een ideale gewichtsverdeling hebt. Opvallend: de bagageruimte is alleen van binnenuit toegankelijk.
Kenmerken van deze Opel GT
'Beide generaties zeer krap vanbinnen'
Als echt niche-product werd de GT in weinig verschillende uitvoeringen geleverd. De tweede generatie was er zelfs in slechts één specificatie. Van de eerste generatie is er nog de GT/J, een uitgeklede versie van de GT 1,9 zonder chroom en zonder opties. Terwijl bijvoorbeeld Porsche voor dit soort uitvoeringen tegenwoordig veel meer geld vraagt, was de GT/J juist de goedkoopste optie.. Zoek je de puurste versie van de ‘snelle’ GT, dan is dit de ideale variant.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 8 april 2025