Als het eerste volledig elektrische model van Audi is de e-tron direct een schot in de roos. Met zijn voorbeeldige luxe, comfort en rijgedrag is deze grote, ruime SUV om door een ringetje te halen. De e-tron is daarmee erg aantrekkelijk voor Audi-rijders die de overstap naar elektrisch rijden willen wagen. Dankzij zijn vroege debuut weet-ie tegelijkertijd klanten weg te pikken van andere merken die nog niet bij de tijd waren. Hoewel het volledig elektrische aanbod van Audi inmiddels flink is uitgebreid, blijft de grote en royaal uitgeruste e-tron relevant als occasion.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Audi is er relatief vroeg bij met de onthulling van de originele e-tron. De concurrentie van de volledig elektrische, luxe SUV is in 2019 nog vrij beperkt. Hoeveel er in een handvol jaren kan veranderen, heeft Audi aan den lijve ondervonden. Wegens voortdurende uitbreidingen aan de volledig elektrische line-up wordt het vlaggenschip van de uitstootvrije reeks bij de facelift in 2022 omgedoopt tot Q8 e-tron. Dit benadrukt eens te meer van welk niveau de oorspronkelijke e-tron is: deze 4,90 meter lange SUV is hartstikke high-tech, bijzonder veilig en krachtig en heeft een actieradius van minimaal 300 kilometer.
Kenmerken van deze Audi e-tron
Aangezien de Audi e-tron voor de naamsverandering in slechts drie uitvoeringen is geleverd, is de keuze ietwat beperkt. Het gaat om de 50 quattro, 55 quattro en de e-tron S. Van deze uitvoeringen is de 55 quattro mogelijk het meest aantrekkelijk vanwege zijn forse actieradius. De 55 quattro beschikt over het grootste accupakket (95 kWh), maar heeft 95 pk minder (408 pk) dan de sportieve S, waardoor het rijbereik gemaximaliseerd wordt. Volgens de fabrikant kun je er 411 kilometer mee afleggen.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024