De Audi TT maakt sinds de jaren negentig indruk met zijn tijdloze, eigenzinnige design.
De Audi TT markeert de eerste keer dat Audi een sportieve tweezitter (officieel een 2+2) ter wereld brengt. En dat mag de wereld weten ook. De TT arriveert eind jaren negentig en maakt direct een statement met zijn eigenzinnige, tijdloze design. Door de jaren blijft de Audi TT – verkrijgbaar als Coupé en Roadster – trouw aan zijn luxe en verfijnde filosofie, al ontwikkelt hij een steeds sportiever karakter. Hoewel na drie generaties het doek valt voor de TT, gaat deze de geschiedenisboeken in als een van de meest herkenbare modellen uit Ingolstadt.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De aankondiging van de derde generatie Audi TT is een bitterzoet moment. Het zal namelijk de laatste zijn. In 2023 rolt het laatste exemplaar van Audi’s eigenzinnige, compacte, sportieve 2+2 uit de fabriek. Met zijn scherpe lijnenspel is het zonder meer de sportieve en dynamische generatie van de TT. De sportwagen is veelzijdig als altijd: met een ingetogen benzine of diesel is het een ideale zondagcruiser, maar met de TT RS kun je zowat een Audi R8 bijhouden. Bij de facelift gaan met name de sportieve uitvoeringen onder het mes, maar alle varianten ontvangen een geüpdatete cockpit.
Kenmerken van deze Audi TT
Bij de tweede generatie van de Audi TT bereikt deze misschien wel zijn hoogtepunt. De styling is minder excentriek, het rijgedrag is angstaanjagend precies en er is een grote variatie aan motoren om uit te kiezen. Er wordt een robuuste 2.0 TDI toegevoegd en er verschijnen nieuwe high-performance varianten in de vorm van de TTS en de TT RS. Laatstgenoemde is bekend om zijn gruwelijk grommende vijfcilinder met 340 pk. Het interieur is minimalistisch, de bouwkwaliteit van de auto algeheel superieur. In vergelijking met zijn voorganger is deze Audi TT zo’n 12 cm langer en 8 cm breder.
Kenmerken van deze Audi TT
De introductie van de Audi TT onderstreept Audi’s ambities. Nadat het met auto’s als de A4, A6 en A8 het vuur aan de schenen van merken als BMW en Mercedes-Benz heeft gelegd, maakt het in 1998 opnieuw een statement met een karakteristieke coupé. Hoewel er nog altijd getwist wordt over het ontwerp, mag meer dan 25 jaar later de Audi TT een stijlicoon genoemd worden. Ondanks zijn fijne en potente motoren rijdt-ie niet zo scherp als sommige concurrenten, maar cruisen doet de TT als de beste. Audi garandeert rijplezier met de 3.2-liter variant, verkrijgbaar vanaf 2003.
Kenmerken van deze Audi TT
Keer op keer sublieme stijl en kwaliteit
Er zijn meerdere manieren om van de Audi TT te genieten. Met een 1.8 TFSI kun je bijvoorbeeld prima doortrappen zonder dat je om de haverklap de pomp hoeft te bezoeken. Dieselen is ook mogelijk, al is het aanbod beperkt: de TT is tot 2019 mondjesmaat geleverd met een 2.0 TDI die behoorlijk kan trekken. Voor het sportieve werk moet je het hogerop zoeken: bij de eerste generatie gaat het dan om de 3.2 quattro, later vind je de TTS of de waanzinnige TT RS, die in de laatste jaren 400 pk tot zijn beschikking heeft.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024