Audi e-tron Sportback

Met adaptieve luchtvering en vierwielaandrijving ben je verzekerd van ultiem rijcomfort in de e-tron Sportback.

Audi e-tron Sportback
Jens Holierhoek4 minuten leestijd9 september 2024

De Audi e-tron Sportback is de coupé-variant van de Audi e-tron die het Duitse merk in 2018 introduceerde. De Audi e-tron Sportback oogt door zijn vloeiende daklijn nóg dynamischer maar is bovendien een stuk gestroomlijnder. Dat komt de volledig elektrische actieradius ten goede. De Audi e-tron Sportback is een heel comfortabele rijdende auto, vooral dankzij de adaptieve luchtvering en vierwielaandrijving. Ook de stilte in het interieur maakt dit een uiterst fijne reiswagen. Audi geeft de e-tron Sportback een zeer ruime veiligheidsuitrusting mee en trakteert de liefhebbers van sportiviteit op de krachtige e-tron Sportback S met ruim 500 pk.

De Audi e-tron Sportback plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Dynamische en gestroomlijnde daklijn
  • Adaptieve luchtvering voor optimaal rijcomfort
  • Zeer stille interieurervaring
  • Nadelen
  • Beperkte actieradius vergeleken met concurrenten
  • Virtuele buitenspiegels vergen gewenning
  • Beperkte rol voor voorste elektromotor in Sportback S

Prestaties en rijcomfort

  • De Audi e-tron Sportback S beschikt over drie elektromotoren
  • Altijd voorzien van vierwielaandrijving voor extra grip
  • Adaptieve luchtvering maakt de e-tron Sportback een prettige reisauto

Exterieur en carrosserievorm

  • Reguliere buitenspiegels zijn (optioneel) ingeruild door kleine cameraatjes
  • Fraaie coupé-daklijn
  • Tot 22-inch grote wielen voor de Audi e-tron Sportback S

Interieur

  • Business edition Plus-uitvoering voorziet in lederen bekleding en glazen panoramadak
  • Bagagevolume varieert van 615 tot 1.285 liter
  • Virtual cockpit is digitale weergave van het instrumentarium

Betrouwbaarheid

  • De Audi e-tron Sportback is een betrouwbare auto, zoals elke Audi
  • Scoort 72 op 100 op het vlak van betrouwbaarheid en kwaliteit volgens JD Power (2022)
  • Van tijd tot tijd zorgen over-the-air software updates voor verbeteringen

Actueel aanbod van de Audi e-tron Sportback op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

39.808

Meest voorkomende bouwjaar

2020

Gemiddelde kilometerstand

72.428 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(92)

Afbeelding van logo

Audi e-tron Sportback per generatie 2020+

Afbeelding van Audi e-tron Sportback per generatie 2020+

De Audi e-tron Sportback van de eerste generatie is er in drie smaken waarbij de Audi e-tron Sportback 55 quattro met een actieradius van 407 kilometer (WLTP) het verste komt op een volle batterij. Het krachtigst is echter de e-tron Sportback S met een vermogen van liefst 503 pk. De e-tron Sportback is met een lengte van 4,90 meter een lange auto en dat vertaalt zich naar flink wat binnen- en bagageruimte. Standaard kan er 615 liter aan bagage mee, maar met de achterbank neergeklapt, verdubbelt dat bagagevolume ruimschoots. Uniek aan de Audi e-tron Sportback zijn de virtuele buitenspiegels.

Kenmerken van deze Audi e-tron Sportback

  • Altijd vierwielaangedreven
  • 313, 408 of 503 pk aan vermogen
  • Virtuele buitenspiegels geven digitale blik naar achteren
  • Bagagevolume loopt op tot 1.285 liter
  • Actieradius loopt op tot 407 kilometer

Interessante uitvoeringen van de Audi e-tron Sportback

Waar de Audi e-tron Sportback 50 en 55 met twee elektromotoren door het leven gaan, doet de Audi e-tron Sportback S dat met eentje meer. Die extra sportieve versie komt zo uit op een vermogen van 503 pk, een stuk meer dan de 313 en 408 pk die de 50 en 55 leveren. Dankzij een 86 kWh-batterij komt het WLTP-rijbereik van de E-tron Sportback S uit op 365 kilometer. Hoewel de e-tron Sportback S als quattro door het leven gaat, doet de voorste elektromotor alleen een duit in het zakje als er gripverlies dreigt of er ultieme sportiviteit wordt gevraagd.

Audi e-tron Sportback 55 quattro S edition

Veelgestelde vragen over de Audi e-tron Sportback

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • audi.com
  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024