Vergelijk Audi e-tron (2018-2023) reviews

Vergelijk Audi e-tron (2018-2023) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en Autoreview

Met een lengte van 4,90 meter en 2.600 kilo aan gewicht is de Audi e-tron een flinke jongen. In combinatie met zijn permanente vierwielaandrijving is deze elektrische SUV nauwelijks van zijn stuk te brengen. Met zijn actieradius zit het op papier ook wel snor: op een volle batterij reik je 411 kilometer ver. Maar wat vinden gerenommeerde automedia als ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear nu eigenlijk van de Audi op stroom? Op basis van hun reviews geven we je een idee hoe de Audi e-tron het doet op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

8 november 2024

4 minuten leestijd
3,9

AutoWeek gebruikers geven de Audi e-tron gemiddeld een 3,9/5

AutoWeek logo

“Heerlijke reisauto”


ANWB logo

“Bescheiden actieradius”


TopGear logo

"Prachtige rust”


Autovisie logo

“Veilig en rotsvast”

Plus- en minpunten

Mooi interieur
Stil en comfortabel weggedrag
Zeer veilig
Stuurt wat licht en ongevoelig
Actieradius wat beperkt
Niet zo zuinig met stroom
Dit is de stilste en soepelste elektrische auto waarin we ooit hebben gereden
TopGear

Betrouwbaarheid Audi e-tron (2018-2023)

Autovisie meldt dat de Audi e-tron een paar keer terug moest naar de dealer. Zo was er in het verleden een terugroepactie voor een probleem met de afdichting van de bedrading aan het laadstopcontact. Eigenaren moesten ook voor mogelijk scheurende rubbers van de achterste draagarm de garage opzoeken. Zonder aanpassing kunnen de bevestigingsbouten breken, waarna de achteras scheef trekt. En eerder was er een probleem met de lasnaad in de rembekrachtiger. AutoWeek weet dat de rubbers van het panoramadak soms vroegtijdig vervangen moeten worden als condens wordt aangetroffen. AutoWeek weet bovendien dat de Audi-app met functies op afstand kuren vertoont.

Rijeigenschappen Audi e-tron (2018-2023)

TopGear is lovend over de Audi e-tron. Het noemt de SUV de stilste en soepelste elektrische auto waarin het ooit reed. Het versnellingspedaal is perfect gekalibreerd en het onderstel kent veel souplesse, aldus het automagazine. AutoWeek vindt de e-tron een heerlijke reisauto. Je voelt zijn hoge gewicht wel, maar door de luchtvering en adaptieve dempers gaat de e-tron voorspelbaar en neutraal een bocht door. De besturing is wel wat licht en gevoelloos. Autovisie merkt op dat het rempedaal hard aanvoelt en zich goed laat doseren. Volgens ANWB glijdt de e-tron als een limousine over het asfalt.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 64.900

Vermogen kW van/tot

230 kW/300 kW

Populairste aandrijving

Elektrisch

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Audi e-tron (2018-2023)

ANWB stelde in haar rijtest met de bijna 2600 kilo zware Audi e-tron 55 een stroomverbruik vast van 25,8 kWh/100 km inclusief laadverliezen. Dit maakt de e-tron allesbehalve efficiënt, aldus de wielrijdersbond. AutoWeek legde bijna 1.700 kilometer af met de elektrische SUV en kwam tot een gemiddeld stroomverbruik van 24,2 kWh/100 km. AutoWeek noteert dan ook dat de e-tron best wat stroom verbruikt. Autovisie haalde een score van 26,2 kWh/100 km. Het reed voornamelijk over snelwegen en maakte weinig stadse kilometers.

Prijs Audi e-tron (2018-2023)

TopGear vergelijkt in haar rijtests de Audi e-tron met onder meer de Jaguar I-Pace, Mercedes EQC en Tesla Model X. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Audi e-tron uit 2022 ongeveer net zoveel als een vergelijkbare Jaguar I-Pace. Beide modellen hebben een nette kilometerstand. Een Mercedes EQC uit hetzelfde bouwjaar kost ietsje meer, waarbij ook de kilometerstand laag is en de motorisering vergelijkbaar is. De Tesla Model X is het duurst van het kwartet en stamt – in het overzicht van AutoWeek – bovendien uit 2020. De Tesla Model X is net wat kostbaarder dan de Mercedes EQC.