Met 3 carrosserievarianten - sedan, cabrio en Avant - is de Audi RS4 veelzijdig en altijd indrukwekkend.
Als gezins- en zakenauto toont de Audi A4 zich al behoorlijk divers. Het model kent zoveel interessante uitvoeringen en varianten, dat er altijd wel een geschikt exemplaar voor je tussen zit. Ga je voor ultiem sportief, dan kom je bij de Audi RS4 uit, die inmiddels al over vier generaties uitstrekt. De Audi RS4, met zijn verlaagde onderstel, kom je veelvuldig tegen als ruime Avant, maar het model is er ook als cabriolet en sedan. De Audi RS4 is altijd vierwielaangedreven, waarbij er nog best wat te spelen is dankzij het optionele sportdifferentieel.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vierde generatie Audi RS4 gaat terug naar zijn roots en herintroduceert de V6-motor. De downsizing pakt goed uit, want wederom is er 450 pk aan vermogen voorhanden terwijl de Audi RS4, alleen als Avant, in 4,1 seconden de klassieke sprint afraffelt. Het geheim zit hem in een wagengewicht dat 80 kg lager ligt. De transmissie is nu een achttraps Tiptronic-automaat, waarbij de dubbele koppeling achterwege is gelaten. De Audi RS4 Avant onderscheidt zich op uiterlijk gebied van de reguliere Audi A4 door middel van brede wielkasten, flinke bumpers met grote koelopeningen en 19-inch lichtmetalen wielen.
Kenmerken van deze Audi RS4
De derde generatie RS4 is er uitsluitend als Avant en borduurt verder op de hoogtoerige 4,2-liter V8 van de vorige generatie. Ditmaal levert het blok 450 pk en is het altijd gekoppeld aan een zeventraps S-tronic transmissie. Zijn voorganger had immers een handbak. De automaat is voorzien van launch control voor maximale acceleratie. De Audi RS4 Avant is zo weer een fractie rapper dan een generatie eerder. De sprint van 0-100 km/u verloopt in 4,7 seconden. Op de achteras is optioneel een sportdifferentieel leverbaar, zodat het beschikbare koppel verdeeld kan worden over de afzonderlijke wielen.
Kenmerken van deze Audi RS4
Na 4 jaar afwezigheid is de Audi RS4 terug in 2005. Ditmaal zijn er drie carrosserievarianten van de pijlsnelle Audi: de limousine (sedan), de cabriolet en de stationwagon (Avant). Audi brengt de 4,2-liter V8 aan boord die het leent van de Audi R8. De Audi RS4 Avant is dankzij het vermogen van 420 pk snel van zijn plek: binnen vijf seconden staat de kilometerteller op 100 km/u. Om tegenwicht te geven aan de zware neus waar de V8 in huist, kiest Audi om 40 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen te sturen. Een hydraulisch onderstelsysteem voorkomt overhellen.
Kenmerken van deze Audi RS4
Binnen de tweede generatie van de Audi A4 verschijnt net voor de eeuwwisseling de Audi RS4. Deze ruime Avant beschikt over een 2,7-liter V6 biturbo benzinemotor die door Cosworth wordt gestuwd naar een vermogen van 380 pk. Ook de stalen remmen zijn van Cosworth. De Audi RS4 Avant is altijd voorzien van permanente vierwielaandrijving en accelereert in 4,9 tellen van nul naar honderd. Schakelen gaat via een handbak met zes verzetten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De 4,52 meter lange Audi RS4 Avant vergeet gezinnen niet en biedt een bagageruimte van minimaal 390 liter.
Kenmerken van deze Audi RS4
Als Avant zeer ruim van binnen
De Audi RS4 houdt het simpel. De eerste en vierde generatie zijn er als V6, de twee generaties daartussen als 4,2-liter V8. Dat die teruggang in cilinders en motorinhoud geen streep door de sportieve ambities hoeft te betekenen, bewijst de vierde Audi RS in de rij. Die is zo licht en aerodynamisch dat zijn 450 pk sterke 2,9-liter V6 ruim voldoende presteert. Interessante uitvoeringen zijn onder meer de derde en vierde generatie voorzien van optioneel sportdifferentieel, of de vierde generatie gespoten in de iconische Nogaro-blauwe lakkleur. Ook begerenswaardig: het RS-designpakket met rode stiksels.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024