Met de Audi SQ7 vervoer je tot zeven personen zonder in te boeten aan sportiviteit.
Dat Audi uiterst sportieve plannen heeft met haar Q7, blijkt als in 2009 haar SUV wordt uitgerust met een gedenkwaardige twaalfcilinder dieselmotor met 500 pk en liefst 1000 Nm aan koppel. De eerste Audi SQ7 treedt echter pas aan in 2016, samen met de technisch gelijke Audi SQ8. De SQ7 begint zijn leven met een krachtige dieselmotor, die echter al snel vervangen wordt door een 507 pk sterke 4.0 TFSI V8 benzinemotor. Hoewel zeer sportief, vergeet de SQ7 nimmer dat hij ook vaak dienst doet als gezinsauto. Tot zeven personen en tot 1.908 liter aan bagage kunnen mee.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Audi SQ7 van de eerste generatie kun je vinden in zowel vijf- als zevenpersoonsconfiguratie. Zijn er even geen achterpassagiers aan boord, dan klap je die tweede en derde zitrij naar beneden, waarna een bagageruimte van liefst 1.921 liter volstaat. Je zou haast vergeten dat de Audi SQ7 een volbloed sportwagen is, maar met zijn vierwielaandrijving, zeer krachtige aandrijflijn, adaptieve luchtvering en sperdifferentieel breng je de SUV nooit van de wijs. Voor nog wat meer sportiviteit zijn ook actieve rolstabilisatie en keramische remmen te kiezen. Uitzonderlijk op ander vlak zijn de optionele HD Matrix LED-koplampen met Audi laserlicht.
Kenmerken van deze Audi SQ7
Pneumatische verstelling van stoelen voor perfecte
De Audi SQ7 van de eerste generatie doet Audi’s lijfspreuk ‘voorsprong door techniek’ eer aan door een 4,0-liter achtcilinder dieselmotor te combineren met twee turbocompressors én een elektrische compressor. Het resultaat is een vermogen van 435 pk en 900 Nm aan koppel. Daarmee is de SQ7 4.0 TDI een trekauto pur sang. Later vervangt Audi die dieselkrachtbron door een 507 pk sterke 4.0 TFSI V8 benzinemotor, die minder koppel levert, maar nog altijd zeer krachtig is. Die versie beschikt bovendien over cilinderuitschakeling waardoor de Audi SQ7 bij lage belasting op slechts vier cilinders rijdt. Wel zo zuinig.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024