De Audi A8 is sinds 1994 het toonbeeld van innovatieve luxe en ongeëvenaarde techniek.
De Audi A8 is het vlaggenschip van Audi’s modellengamma. De luxe vierdeurs sedan debuteert in 1994 als eerste productieauto ooit met een lichtgewicht aluminium chassis en is sindsdien niet stil blijven zitten op het gebied van innovaties. Er is geen Audi die het motto ‘Voorsprong door techniek’ beter omarmt dan de A8. Met zaken als intelligente vierwielaandrijving, adaptieve ophanging, vierwielsturing en eindeloze luxevoorzieningen aan boord mikt de Audi A8 erop om haar inzittenden een sprookjesrit te bezorgen. Wie liever zelf achter het stuur kruipt, beleeft de limousine in zijn ultieme vorm met de high-performance S8.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vierde generatie A8 ontsnapt niet aan de stoere designtaal die Audi tegenwoordig hanteert. Met zijn aanwezige smoelwerk, gekenmerkt door een breed hekwerk, was de Audi A8 nog nooit zo uitgesproken. Het doet niets af aan het chique en stijlvolle karakter van de limousine. Het interieur is fraai als altijd en helemaal bij de tijd; via meerdere grote schermen (voor- en achterin) zijn de vele functionaliteiten van de auto te bedienen. De iconische W12 bovenaan de prijslijst is vervangen door een bewuste plug-inhybride met 449 pk. De high-performance S8 haalt nu 571 pk uit zijn vierliter V8.
Kenmerken van deze Audi A8
Vanaf de derde generatie is vierwielaandrijving standaard op alle uitvoeringen van de Audi A8. Daarmee onderscheidt de luxe limousine zich wederom van de concurrentie. Opnieuw vinden we een waslijst aan innovaties op de A8, zoals adaptieve led- of xenonverlichting, een compleet nieuwe versie van het MMI-infotainmentsysteem en allerhande rijhulpsystemen. Onder de motorkap schuilt een selectie aan V6- en V8- motoren op benzine en diesel, alsmede de 6.3 W12. Nieuw is een zuinige viercilinder hybride unit waarmee men tevens enkele kilometers volledig elektrisch kan rijden. Hybride of niet, het is de zuinigste auto in zijn klasse.
Kenmerken van deze Audi A8
De tweede generatie Audi A8 wordt geregeld over het hoofd gezien. Wellicht onderstreept dit in hoeverre Audi is geslaagd in haar missie een briljante doch pretentieloze limousine te creëren. Dankzij de conservatieve looks is dit misschien wel de perfecte auto als je in ultiem comfort onder de radar wilt vliegen. Het moderne en verfijnde interieur houdt meer dan twintig jaar later makkelijk stand, terwijl ook de techniek bijzonder betrouwbaar blijft. Dat-ie minder spannend blijkt dan sommige concurrenten, doet er niet toe: de rijervaring van de passagier staat immers centraal. Uiteraard zit ook dit model weer propvol technische snufjes.
Kenmerken van deze Audi A8
Wanneer Audi in 1994 een nieuwe modelnaamstrategie introduceert, maken we kennis met de Audi A8. De opvolger van de V8 onthult direct een compleet nieuwe en vooruitstrevende monocoque van aluminium, geheten ‘Audi Space Frame’. De Audi A8, de eerste massaproductie-auto met een aluminium chassis, is aanzienlijk lichter dan zijn voorganger, maar biedt tegelijkertijd een solide structuur. Achter het ingetogen en bescheiden design gaat een fraai en ruim interieur schuil. In de verlengde A8 L, achterin 12,7 cm langer, kun je de benen helemaal strekken. De 4.2, 6.0 en S8 worden het meest begeerd.
Kenmerken van deze Audi A8
Interieur blijft door hoogwaardige materialen lang goed
Als vlaggenschip van Audi’s modellengamma zijn er tal van interessante uitvoeringen te benoemen van de A8. Hoewel diesel niet bijzonder populair meer is, blijven krachtige dieselmotoren zoals de 3.0 TDI tot de verbeelding spreken. Ze bieden een uitstekende combinatie van verfijning, efficiëntie en performance – met name koppel. Daarnaast zijn het natuurlijk vooral de krachtige motoren die men graag ziet. Neem bijvoorbeeld de iconische W12, de fenomenale 5.2 V10 of de 4.2 TDI. Stuk voor stuk snoepjes. In recente jaren zijn het de mild-hybride en plug-inhybride uitvoeringen die aantrekkelijk zijn vanwege hun prestaties en lage verbruik.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024