Wat is de zuinigste automaat?

Jaap Holman9 minuten leestijd26 augustus 2025

Het grootste deel van de huidige auto’s is uitgerust met een automaat. Dat heeft te maken met een aantal factoren zoals verschillende aandrijvingen; bij plug-inhybride of elektrisch auto’s is de automaat bijvoorbeeld de best passende keuze. Maar dat is niet de enige reden, zuinigheid is een andere belangrijke factor. Ga maar na, wie kan het beste moment bepalen om te schakelen? Juist ja, de computer. Nu de focus steeds meer op terugdringen van uitstoot en omlaag brengen van verbruik ligt, wordt de automaat steeds belangrijker.

Is rijden met een automaat zuiniger?

Een automaat is erop ingericht het optimale schakelmoment te bepalen en daarnaar te handelen. En met de komst van steeds betere elektronica en automaten met meer versnellingen heeft dat steeds meer positieve invloed op het verbruik. Daarbij is je rijgedrag natuurlijk wel van grote invloed. Maar rij je zoals je is geleerd op rijles, dan zit je zeker wel goed met een automaat. De zuinigste automaten zijn de CVT en de DCT waarbij de CVT altijd het optimale toerental kiest en een traploze overbrenging heeft. De DCT schakelt door de dubbele koppeling zonder onderbreking en is doorgaans snel en soepel.

Zuinig rijden met een automaat in een benzineauto

Benzineauto’s met een automaat worden steeds zuiniger. De automaat heeft meer versnellingen tot zijn beschikking en de slimme software zorgt in alle omstandigheden voor de optimale versnelling. Diezelfde slimme software houdt daarbij rekening met de rijstijl, hellingshoek en de belasting van de auto. Daarmee verslaan ze de handgeschakelde versnellingsbak qua zuinigheid steeds makkelijker. Een CVT wordt gezien als de meest zuinige automaat, zeker bij een constante snelheid. Bij meer dynamiek in het rijden is de DCT wat zuiniger. In de praktijk komt het erop neer dat de twee elkaar weinig ontlopen en dat deze nagenoeg even zuinig zijn.

De beste zuinige auto’s met een automaat

Zuinigheid is een steeds belangrijkere factor bij het kopen van een nieuwe auto. Daarom worden nieuwe aandrijvingen geïntroduceerd en nieuwe technieken toegepast om de laagst mogelijk uitstoot en verbruik te realiseren. Al met al wordt het er niet overzichtelijker van. Om toch meer inzicht te krijgen in de beste keuzes voor zuinige auto’s heb ik een lijst van 5 modellen opgesteld van de beste zuinige auto’s met een automaat. Daarbij heb ik gekeken naar verschillende aandrijvingen en de zuinigste soorten automaten, CVT of DCT.

Toyota Prius

  • Full hybrid en plug-inhybride
  • Dynamic, Executive en Solar Edition
  • Pionier in hybride rijden
  • De Prius beschikt over een elektronische CVT
  • Geen losse versnellingen met de CVT

Toyota kwam met de eerste hybride auto op de markt die op grote schaal werd geproduceerd, de Toyota Prius. De hybride aandrijflijn en de CVT van de Prius werken naadloos samen en brengen het verbruik flink omlaag. Diezelfde CVT schakelt bovendien soepel tussen de verbrandings- en elektromotor voor optimale prestaties. Over het design zijn duizend en één meningen, maar de aerodynamische optimalisatie van de Prius helpt om de verbruikscijfers nog verder omlaag te brengen. Inmiddels is het design een stuk dynamischer geworden, maar de Prius heeft nog steeds dezelfde eigenwijze uitstraling van voorheen.

Voor- en nadelen van de Toyota Prius

  • De hybride aandrijving i.c.m de CVT maakt ‘m erg zuinig
  • De Prius blinkt uit in betrouwbaarheid
  • Degelijke uitrusting met veiligheidssystemen
  • Design blijft uitgesproken aerodynamisch
  • Volledig elektrische actieradius is beperkt
  • Aerodynamisch design maakt de ruimte beperkt

Waarom kiezen voor de Toyota Prius?

Hybride is een van de meest zuinige manieren van rijden. Het toonbeeld van zuinig rijden en hybride aandrijving is de Toyota Prius. Het Japanse model staat voor de bewuste rijder die kiest voor zuinig rijden in een betrouwbare auto. Inmiddels is de Prius ook uitgegroeid tot een auto met een dynamische uitstraling. De stroomlijn is nog even aerodynamisch als voorheen, maar Toyota heeft er een sportieve draai aan gegeven. De CVT van de Prius zal voor velen even wennen zijn, hij kan best luid zijn als je flink versnelt. Maar eenmaal op snelheid is het de rust zelve.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Toyota Prius

Wil je alles weten over de Toyota Prius? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.

Volkswagen Golf

  • 1.4 TSI
  • Trendline, Comfortline en R-Line
  • Compacte middenklasser
  • DCT, bekend onder de naam DSG
  • Zeventraps automaat

Iedereen kent de Volkswagen Golf. Er is een reden dat de Golf al zo lang bestaat, het model doet veel goed en kan veel bestuurders daarom bekoren. In de Golf ligt een DCT, door Volkswagen een DSG genaamd. Deze 7-traps automaat werkt snel en soepel samen met zelfs de kleinste motor die leverbaar is in de Golf. Het is bovendien een allemansvriend als het aankomt op rijeigenschappen. Van binnen is dat hetzelfde met voldoende ruimte en een goed ergonomisch in elkaar stekend dashboard en infotainmentsysteem. Het eindresultaat is een degelijke gebruiksauto die dankzij de DCT nette verbruikscijfers laat zien.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Golf

  • De Volkswagen Golf is een veelzijdige auto
  • Ook als hybride beschikbaar, nog zuiniger
  • Interieur is comfortabel en degelijk
  • Niet de goedkoopste in het segment
  • De kofferbak is aan de kleine kant
  • De DSG is op lage snelheid soms schokkerig

Waarom kiezen voor de Volkswagen Golf?

Zoals gezegd is de Volkswagen Golf een allemansvriend. Dat gaat op voor het design, het interieur en het rijgedrag. Alles doet hij goed. Je kunt ‘m dan saai of degelijk noemen, maar de Golf doet gewoon wat hij moet doen. Met de DSG is de Golf ook steeds zuiniger in verbruik, zeker als je die combineert met een hybride aandrijving. Alles bij elkaar opgeteld is dit misschien niet de spannendste keuze, maar degelijkheid is zeker wat waard. 

Bekijk aanbod

Meer weten over de Volkswagen Golf

Wil je alles weten over de Volkswagen Golf? Hier vind je de generaties, uitvoeringen en meer..

Toyota Corolla Touring Sports

  • 1,8-liter full hybrid
  • Comfort, Active, Dynamic
  • Compacte middenklasser
  • e-CVT
  • De CVT heeft geen individuele versnellingen

In 2019 blaast Toyota de naam Corolla weer nieuw leven in, en daarmee willen ze de Auris voorlopig doen vergeten. De Corolla is een model dat onder de nieuwe filosofie van het Japanse merk valt, het mag allemaal wat sportiever. Dus ligt er naast de accu een 1,8-liter benzinemotor onder de motorkap. Er is ook een 1,2-liter motor met turbo en een flinke 2,0-liter full hybrid beschikbaar voor de Corolla. Om de filosofie van Toyota te onderstrepen krijgt de Corolla een sportief design met scherpe lijnen.

Voor- en nadelen van de Toyota Corolla Touring Sports

  • Ondanks flinke motor een verbruik van 1 op 19
  • Elektro- en benzinemotor werken soepel samen
  • Zeer betrouwbare auto
  • De Corolla is niet de stilste van het stel
  • Motor kan bij stevig optrekken behoorlijk lawaaiig zijn
  • Geen ruimtewonder, maar zit comfortabel

Waarom kiezen voor de Toyota Corolla Touring Sports?

Toyota heeft een reputatie van een degelijk merk te zijn, zowel uiterlijk als techniek. Inmiddels komen steeds meer sportieve modellen uit de fabriek, waar deze Corolla een van is. Wat is gebleven is de betrouwbaarheid. Ook de Toyota Corolla blinkt daarin uit. Het model is nagenoeg probleemloos. Daarnaast is het model uitgerust met een soepele combinatie van benzine- en elektromotor die naadloos samenwerken. De CVT regelt de toeren en dat kan even wennen zijn, maar als je eenmaal over de snelweg rijdt wil je al gauw niet anders meer. 

Bekijk aanbod

Meer weten over de Toyota Corolla Touring Sports

Meer weten over de Toyota Corolla? In dit artikel hebben we de belangrijkste informatie over de Toyota Corolla op een rij gezet.

Skoda Fabia

  • 1.0 TSI
  • Active, Ambition, Business of Monte Carlo
  • Compacte hatchback
  • DCT onder de naam DSG
  • Zeventraps automaat

De Skoda Fabia is de compacte auto van het Tsjechische merk. De Fabia wordt sinds 2018 alleen nog geleverd met de zuinige 1.0 TSI-motor. Die motor kun je ook combineren met een 7-traps DCT waardoor deze erg zuinig wordt. Ondanks de turbo die je bij deze uitvoering krijgt, heb je geen overschot aan vermogen. Maar als je geen topprestaties verwacht, is het een stille auto die prima mee komt in het dagelijks verkeer. Daarbij komt dat de Fabia goed ruimte biedt aan inzittenden en bagage, voldoende voor een weekendje weg met z’n viertjes.

Voor- en nadelen van de Skoda Fabia

  • Verrassend ruime auto
  • Veel waar voor je geld
  • De 1.0 TSI is erg zuinig, zeker i.c.m. de DSG
  • Rijgedrag is neutraal zonder uit te blinken
  • Benzinemotoren niet helemaal probleemvrij
  • Materiaal interieur aan de harde kant

Waarom kiezen voor de Skoda Fabia?

De Skoda Fabia is niet de spannendste auto om te zien of om te rijden. Maar de gebruikte techniek is over het algemeen beproefd en betrouwbaar. Daarbij is de Fabia ruimtelijker dan je op het eerste oog zal denken. Het is een optelsom van pluspunten die de balans wel de goede kant op doet gaan. En onderschat ook de slimme oplossingen niet die in elke Skoda te vinden zijn. De automaat met dubbele koppeling van de Fabia is bovendien één die soepel werkt en bijdraagt aan het rijgenot en zorgt voor een laag verbruik.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Skoda Fabia

In dit artikel hebben we de belangrijkste informatie over de Skoda Fabia op een rij gezet.

Kia Niro

  • Full hybrid, plug-inhybride of elektrisch
  • ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine
  • Compacte SUV of crossover
  • De Niro beschikt over een DCT
  • 6-traps automaat

De Kia Niro, een compacte SUV uit Korea, is een populair model in Nederland. Niet verwonderlijk, de Niro scoort goed als het aankomt op betrouwbaarheid en zuinigheid. Kia koos met de Niro voor een DCT, wat een meer dynamisch rijgevoel geeft. Van meet af aan is de Niro met hybride aandrijving gebouwd en alleen voorzien van de automatisch schakelende DCT. Dat maakt de keuze overzichtelijk. Nou ja, overzichtelijk? Je kunt kiezen voor plug-inhybride, full hybrid en inmiddels ook voor elektrisch met de e-Niro.

Voor- en nadelen van de Kia Niro

  • Compacte SUV met ruimtelijk interieur
  • Interieur is zeer netjes afgewerkt
  • Lage uitstoot en zuinig in verbruik
  • De DCT kan onder afwijkende omstandigheden hoge toeren maken
  • Vreemd geplaatste laadpoort in de PHEV
  • De elektrische e-Niro is aan de zware kant

Waarom kiezen voor de Kia Niro?

Kia pakt met de Niro een beetje SUV, stationwagen en MPV en mixt dit samen tot een compacte SUV/crossover. Daarmee heeft een ieder die een SUV te groot vindt een mooi alternatief. Bovendien is het een goed sturende auto die ook erg betrouwbaar is. En alsof dat niet genoeg is, is de Niro ook erg zuinig in verbruik. Dat verschilt natuurlijk per motorisering, maar onderaan de streep heb je altijd een auto met lage uitstoot en zeer nette verbruikscijfers.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Kia Niro?

Lees in dit artikel de belangrijkste informatie over de Kia Niro.

Meest gezochte zuinige auto’s met automaat op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige automaten van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Volkswagen Polo
  2. Toyota Yaris
  3. BMW 1-serie
  4. Kia Niro
  5. Toyota Yaris Cross
  6. Toyota Corolla
  7. Hyundai Kona
  8. Toyota C-HR
  9. Ford Puma
  10. Audi A1
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronnen

  • Autoblog.nl
  • Autorai.nl
  • Autovisie.nl
  • Autoweek.nl
  • Caranddriver.com
  • Diveraholic.nl
  • Kia.nl
  • Skoda.nl
  • Toyota.nl
  • Volkswagen.nl
  • Wikipedia.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 26 augustus 2025

Ook interessant voor jou

Tech en opties

Hoe ga je met een automaat door de wasstraat?

25 augustus 2025
Een auto onderhouden betekent ook dat deze gewassen moet worden. Zeker na de winter, wanneer de pekel zich ophoopt op plekken waar je zelf moeilijk bij kan
Tech en opties

Mag je een automaat slepen?

21 augustus 2025
De automaat verschijnt in steeds meer auto’s. Bij de compacte A-segmenters is het nog niet de standaard, maar ga je verder kijken dan zie je dat de automaa
Tech en opties

Rijden in de sneeuw met een automaat

21 augustus 2025
De doorgewinterde wintersporter weet het al lang, maar rijden in de sneeuw vergt een andere benadering dan je gewend bent. Met een handgeschakelde versnell
Tech en opties

Rijden met automaat en caravan

20 augustus 2025
Voor velen is het de ultieme vorm van vrijheid, met de caravan op pad. Menig eigenaar van een caravan weet ook dat het rijden met een caravan een andere be
Tech en opties

Rijden in de bergen met een automaat

20 augustus 2025
Het aandeel auto’s met automaat neemt ieder jaar toe. Fabrikanten kiezen hiervoor omdat het beter werkt met de verschillende aandrijvingen, en omdat automa
Tech en opties

Beste kleine auto’s met een automaat

28 juli 2025
Zag je voorheen vooral grote auto’s met een automaat, inmiddels worden ook de kleinere modellen ervan voorzien. Vooral de continu variabele transmissie (CV