Ford Focus vs Opel Astra: de ultieme vergelijking

Kies jij voor de sportieve en wendbare Ford Focus, of ga je voor het extra comfort en de verfijning van de ruime Opel Astra?

Jens Holierhoek5 minuten leestijd9 december 2025

Het C-segment staat bol van de populaire modellen, vaak te krijgen in twee carrosserievormen: hatchback of stationwagon. De merken Ford en Opel hebben in dit segment ieder een ijzer in het vuur, de Ford Focus en de Opel Astra. Beide modellen scoren al generaties lang goed in de verkoop en zijn tot op heden populaire C-segmenters. In deze vergelijking zetten we daarom de Ford Focus (2018 - 2025) en de Opel Astra (2015-2021) tegenover elkaar. Wat zijn de sterke en zwakke punten? En natuurlijk: welke moet je nou eigenlijk kiezen?

Voor- en nadelen van de Ford Focus

  • Voordelen
  • Goed sturende, dynamische auto
  • Biedt veel ruimte, ook achterin
  • Infotainment werk lekker vlot
  • Nadelen
  • Interieur bestaat deels uit hard plastic
  • Op specifieke punten gevoelig voor roest
  • Vroege bouwjaren hebben wat puntjes van aandacht

Voor- en nadelen van de Opel Astra

  • Voordelen
  • De AGR-stoelen zijn erg comfortabel
  • Driecilindermotoren zijn soepel en zuinig
  • Heeft een ruime instap
  • Nadelen
  • Infotainment vergt wat gewenning
  • Basismodel is kaal ten opzichte van concurrentie
  • De zit op de achterbank valt een beetje tegen

In het kort

Specificatie Ford Focus Opel Astra
Gemiddelde occasionprijs* € 20.187 € 11.994
Nieuwprijs € 24.125 tot € 66.445 € 21.074 tot € 50.074
Carrosserievarianten Hatchback en stationwagon Hatchback en stationwagon
Motorvermogen van/tot 95 - 280 pk 105 - 280 pk
Koppel van/tot 170 - 420 Nm 195 - 400 Nm
Topsnelheid van/tot 181 - 250 km/h 195 - 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h van/tot 5,7 - 12,5 sec. 6,0 - 10,8 sec.
Bagageruimte 375 l. (hatchback) - 608 l. (stationwagon) 370 l. (hatchback)- 540 l. (stationwagon)
Brandstofverbruik van/tot 1 op 15,5 (WLTP) - 28,6 (NEDC) 1 op 12,3 - 30,3 (NEDC)
Euro NCAP-score 5 sterren 5 sterren
Aandrijving Benzine, diesel en mild-hybrid Benzine en diesel
Lengte x breedte x hoogte 4.378 x 1.825 x 1.452 mm (hatchback), 4.668 x 1.825 x 1.481 mm (stationwagon) 4.419 x 1.814 x 1.510 mm (hatchback), 4.702 x 1.809 x 1.510 mm (stationwagon)
Maximaal trekgewicht 1000 - 1.800 kg 610 - 1.700 kg
Onderhoudsinterval 30.000 km / 2 jaar 30.000 km / 1 jaar
Algemene garantie 2 jaar onbeperkt 2 jaar onbeperkt
Garantie carrosserie 12 jaar 12 jaar

* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met december 2025. ** Omdat de meetmethoden van NEDC en WLTP niet overeenkomen, dient deze vergelijking alleen ter indicatie. *** Voor specifieke uitvoeringen en/of modelupdates kunnen de maten enkele centimeters afwijken.

Rijgedrag

Ford Focus

Opel Astra

1 / 0

Ford Focus

  • Scherp en communicatief sturen
  • Onderstel is verfijnd en uitgebalanceerd
  • Comfortabel voor lange afstanden
  • Driecilinder kan soms rauw klinken

Opel Astra

  • Voelt onder alle omstandigheden stabiel
  • Ligt strak op de weg, ook in bochten
  • AGR-stoelen vallen positief op
  • Hoog snelwegcomfort

De Opel Astra is lichter dan zijn voorganger, en dat voel je tijdens het rijden. De Astra is wendbaar en lichtvoetig. Ford zet daar een Focus tegenover die scherp stuurt en op een uitgebalanceerd onderstel staat. In de basis is de Focus dan ook een comfortabele auto, maar van het betere stuurwerk is hij eveneens niet vies. De Astra blinkt uit in comfort en stabiliteit. Vooral op de snelweg komt dit tot zijn recht. Beide modellen hebben goed zitcomfort, maar de AGR-stoelen van Opel stijgen hier bovenuit. Zoek je een auto voor lange afstanden, test deze dan zeker.

Interieur en uitrusting

Ford Focus

Opel Astra

1 / 0

Ford Focus

  • Ergonomisch dik in orde
  • Hier en daar wat harde plastics
  • Infotainment snel en intuïtief
  • Stationwagon lekker ruim

Opel Astra

  • Goede stoelen, zeker de AGR-stoelen
  • Mooie materialen gebruikt
  • Veel luxe opties aanwezig
  • Ruimte is goed, zonder overdaad

Het zwaartepunt wordt bij de Ford Focus en de Opel Astra duidelijk elders gelegd. De Focus heeft het betere infotainmentsysteem en beschikt over praktische oplossingen. Daar staat tegenover dat er best wat harde plastics aanwezig zijn in de Focus. De Astra biedt meer luxe opties en is voorzien van de mooiere materialen aan boord. Daarbij is de optie om de gecertificeerde AGR-stoelen te kiezen een bonus voor de bestuurder die wat extra comfort wil onderweg. Qua bagageruimte ontlopen de twee elkaar niet veel bij de hatchbacks. De stationwagon van de Focus wint het op dat gebied van de Astra.

Betrouwbaarheid

Ford Focus

  • Kan op punten gaan roesten
  • 1.5 EcoBlue behoeft tijdig onderhoud
  • Over het algemeen betrouwbaar

Opel Astra

  • Motorisch weinig problemen
  • Geeft nog wel eens een kleine storing
  • Degelijk en betrouwbaar

Zowel de Opel Astra als de Ford Focus zijn in de basis betrouwbare auto’s. Een aandachtspunt van de EcoBoost motoren die Ford levert bij de Focus is dat die vloeistof kunnen lekken uit de intercooler. Verder varen deze motoren wel bij goed en regelmatig onderhoud. Check daarom de historie extra kritisch. De Astra wil nog weleens een storing geven. Die zijn niet allemaal ernstig van aard, maar het is goed dat wel te controleren. Qua betrouwbaarheid ontlopen de Focus en de Astra elkaar niet veel.

Kosten

Ford Focus

  • Instapmodel wat rijker uitgerust
  • Net wat duurder in gebruik

Opel Astra

  • Meer luxe opties beschikbaar
  • Instapper mist wat essentiële zaken
  • Met opties wordt ‘ie snel duurder

Ford heeft het instapmodel van de Focus al netjes uitgerust. Daar staat tegenover dat het basismodel van de Astra wat goedkoper is. Zet je de basismodellen naast elkaar, dan is de Focus in het voordeel. Zo heeft de Focus smartphone-integratie en de Astra niet. Daarnaast heeft de Astra geen multifunctioneel stuurwiel en geen elektrische ramen achterin in het instapmodel. Deze functies zijn beschikbaar als optie, maar dat drijft de prijs flink op. De gebruikskosten zijn voor beide modellen vergelijkbaar, zoals je kunt zien in onderstaand overzicht. De Astra is net iets meer dan een tientje goedkoper uit op maandbasis.

Voorbeeld kostenvergelijking

Hieronder vind je een kostenvergelijking tussen de Ford Focus en de Opel Astra op jaarbasis. Omdat kosten per regio kunnen afwijken, kun je het voorbeeld zien als een indicatie. Voor deze vergelijking is uitgegaan van de volgende informatie:

  • Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2020)
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130pk Elegance (2020)
  • Kilometerstand: 65.000
  • Gebruiksduur: 5 jaar en 15.000 km per jaar
  • Regio: Utrecht
Kostenpost Ford Focus Opel Astra
Aanschafprijs € 30.675 € 28.493
Afschrijving* €1.700 € 1.620
Brandstof* € 1.814 € 1.866
Wegenbelasting (MRB)* € 684 € 684
Verzekering* € 685 € 644
Onderhoud* € 725 € 664
Totale kosten per maand excl afschrijving* € 326 € 319
Totale kosten per maand incl. afschrijving* € 503 € 488

* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Ford Focus of Opel Astra: oordeel

Zowel de Ford Focus als de Opel Astra zijn gevestigde namen in het C-segment. Qua betrouwbaarheid gaat de prijs naar Toyota, dat een ijzersterke reputatie heeft op dat gebied. De Volkswagen Golf is vooral de premium keuze in het segment en is aantrekkelijk vanwege het afwerkingsniveau. De Focus scoort goed als het aankomt op dynamiek, en de Astra heeft de reputatie comfortabel te zijn. De Focus en de Astra doen veel dingen goed en hebben een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Dus als je de keuze hebt, welke kies je dan?

Waarom kiezen voor de Ford Focus?

De Ford Focus is een auto die bekendstaat om zijn dynamische rijgedrag. Hij stuurt direct, is communicatief en dat geeft vertrouwen achter het stuur. Dat gaat overigens niet per se ten koste van het comfort; zeker op de snelweg is het goed toeven in de Focus. Verder beschikt het model over goede connectiviteit voor de smartphone. Ondanks het dynamische karakter is de Focus ook een praktische auto die qua ruimte goed scoort in zijn segment. Kortom: de Focus is een auto met een compleet en aantrekkelijk totaalpakket.

Bekijk aanbod

Waarom kiezen voor de Opel Astra?

Met de Opel Astra kies je voor een comfortabele auto. De Astra heeft verfijnde motoren die, op kleine storingen na, goed hun werk doen en betrouwbaar zijn. Het interieur van de Astra bestaat uit mooie materialen waarop niet bespaard is, en met de AGR-stoelen (optie) heb je een zeer comfortabele zit. Met de vele opties wordt de Astra persoonlijker, maar ook wat duurder. En voor occasions kan het daardoor wat meer zoeken zijn naar een uitvoering die bij je past. De Astra is onder de streep een comfortabele en degelijke keuze.

Bekijk aanbod

Welke zou ik kiezen?

Maak je veel kilometers, dan wil je een comfortabele auto. In de basis zijn de Ford Focus en de Opel Astra dat beide wel, maar de Astra lijkt daar toch een streepje voor te hebben. Wil je daarnaast beschikken over moderne connectiviteit, dan staat daar weer een aardig prijskaartje tegenover bij de Astra. Voor dagelijks gebruik is het fijn als je infotainmentsysteem makkelijk samenwerkt met je smartphone. Op dat gebied scoort de Focus toch wat beter. Tel daar een iets lagere aanschafprijs voor een vergelijkbaar uitrustingsniveau op en dan schiet de wijzer wat mij betreft richting de Ford Focus.

Meer weten over de Ford Focus en Opel Astra?

Veelgestelde vragen over de Ford Focus en Opel Astra

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • Autoblog.nl
  • Autoreview.nl
  • AutoRAI.nl
  • Autoweek.nl
  • Autozine.nl
  • Caravantrekker.nl
  • Ford.nl
  • Opel.nl
  • TopGear.com
  • TopGear.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 9 december 2025

Ook interessant voor jou

Opel Astra Ruimste hatchbacks
Autotype

Dit zijn de ruimste hatchbacks van 2026

11 december 2025
De hatchback is een van de populairste autosoorten. Hij is compact maar toch praktisch. De ‘hatch’ (achterklep) is een belangrijke reden dat hatchbacks zo
Modelvergelijkingen

Ford Focus vs Ford Mondeo: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Ford heeft een aantal verkooptoppers binnen verschillende segmenten. Twee van die toppers zijn de Ford Focus en de Ford Mondeo. De Focus opereert in het se
Modelvergelijkingen

Ford Fiesta vs Peugeot 208: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Het B-segment is al jaren een van de drukste segmenten in Nederland. De compacte auto’s zijn klein genoeg voor de stad, maar kunnen op de snelweg ook goed
Modelvergelijkingen

Ford Focus vs Renault Mégane: de ultieme vergelijking

10 december 2025
De Ford Focus en de Renault Mégane zijn bekende namen in het C-segment, niet vreemd dus dat de beide modellen alweer toe zijn aan de vierde generatie. In d
Modelvergelijkingen

Toyota Yaris vs Peugeot 208: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Een auto uit het B-segment scoort doorgaans goed in Europa. De auto’s kunnen zich prima redden in de stad en op de snelweg draaien ze aardig mee. De Toyota
Modelvergelijkingen

Audi A3 vs Volkswagen Golf: de ultieme vergelijking

10 december 2025
Denk je aan een compacte middenklasser, dan denk je waarschijnlijk aan de Volkswagen Golf. Dat model is al vele generaties ongekend populair dankzij zijn a