Voor- en nadelen van de Ford Focus
- Voordelen
- Goed sturende, dynamische auto
- Biedt veel ruimte, ook achterin
- Infotainment werk lekker vlot
- Nadelen
- Interieur bestaat deels uit hard plastic
- Op specifieke punten gevoelig voor roest
- Vroege bouwjaren hebben wat puntjes van aandacht
Voor- en nadelen van de Opel Astra
- Voordelen
- De AGR-stoelen zijn erg comfortabel
- Driecilindermotoren zijn soepel en zuinig
- Heeft een ruime instap
- Nadelen
- Infotainment vergt wat gewenning
- Basismodel is kaal ten opzichte van concurrentie
- De zit op de achterbank valt een beetje tegen
In het kort
| Specificatie | Ford Focus | Opel Astra |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 20.187 | € 11.994 |
| Nieuwprijs | € 24.125 tot € 66.445 | € 21.074 tot € 50.074 |
| Carrosserievarianten | Hatchback en stationwagon | Hatchback en stationwagon |
| Motorvermogen van/tot | 95 - 280 pk | 105 - 280 pk |
| Koppel van/tot | 170 - 420 Nm | 195 - 400 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 181 - 250 km/h | 195 - 250 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 5,7 - 12,5 sec. | 6,0 - 10,8 sec. |
| Bagageruimte | 375 l. (hatchback) - 608 l. (stationwagon) | 370 l. (hatchback)- 540 l. (stationwagon) |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 15,5 (WLTP) - 28,6 (NEDC) | 1 op 12,3 - 30,3 (NEDC) |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, diesel en mild-hybrid | Benzine en diesel |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.378 x 1.825 x 1.452 mm (hatchback), 4.668 x 1.825 x 1.481 mm (stationwagon) | 4.419 x 1.814 x 1.510 mm (hatchback), 4.702 x 1.809 x 1.510 mm (stationwagon) |
| Maximaal trekgewicht | 1000 - 1.800 kg | 610 - 1.700 kg |
| Onderhoudsinterval | 30.000 km / 2 jaar | 30.000 km / 1 jaar |
| Algemene garantie | 2 jaar onbeperkt | 2 jaar onbeperkt |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met december 2025. ** Omdat de meetmethoden van NEDC en WLTP niet overeenkomen, dient deze vergelijking alleen ter indicatie. *** Voor specifieke uitvoeringen en/of modelupdates kunnen de maten enkele centimeters afwijken.
Rijgedrag

Ford Focus

Opel Astra
Ford Focus
- Scherp en communicatief sturen
- Onderstel is verfijnd en uitgebalanceerd
- Comfortabel voor lange afstanden
- Driecilinder kan soms rauw klinken
Opel Astra
- Voelt onder alle omstandigheden stabiel
- Ligt strak op de weg, ook in bochten
- AGR-stoelen vallen positief op
- Hoog snelwegcomfort
De Opel Astra is lichter dan zijn voorganger, en dat voel je tijdens het rijden. De Astra is wendbaar en lichtvoetig. Ford zet daar een Focus tegenover die scherp stuurt en op een uitgebalanceerd onderstel staat. In de basis is de Focus dan ook een comfortabele auto, maar van het betere stuurwerk is hij eveneens niet vies. De Astra blinkt uit in comfort en stabiliteit. Vooral op de snelweg komt dit tot zijn recht. Beide modellen hebben goed zitcomfort, maar de AGR-stoelen van Opel stijgen hier bovenuit. Zoek je een auto voor lange afstanden, test deze dan zeker.
Interieur en uitrusting

Ford Focus

Opel Astra
Ford Focus
- Ergonomisch dik in orde
- Hier en daar wat harde plastics
- Infotainment snel en intuïtief
- Stationwagon lekker ruim
Opel Astra
- Goede stoelen, zeker de AGR-stoelen
- Mooie materialen gebruikt
- Veel luxe opties aanwezig
- Ruimte is goed, zonder overdaad
Het zwaartepunt wordt bij de Ford Focus en de Opel Astra duidelijk elders gelegd. De Focus heeft het betere infotainmentsysteem en beschikt over praktische oplossingen. Daar staat tegenover dat er best wat harde plastics aanwezig zijn in de Focus. De Astra biedt meer luxe opties en is voorzien van de mooiere materialen aan boord. Daarbij is de optie om de gecertificeerde AGR-stoelen te kiezen een bonus voor de bestuurder die wat extra comfort wil onderweg. Qua bagageruimte ontlopen de twee elkaar niet veel bij de hatchbacks. De stationwagon van de Focus wint het op dat gebied van de Astra.
Betrouwbaarheid
Ford Focus
- Kan op punten gaan roesten
- 1.5 EcoBlue behoeft tijdig onderhoud
- Over het algemeen betrouwbaar
Opel Astra
- Motorisch weinig problemen
- Geeft nog wel eens een kleine storing
- Degelijk en betrouwbaar
Zowel de Opel Astra als de Ford Focus zijn in de basis betrouwbare auto’s. Een aandachtspunt van de EcoBoost motoren die Ford levert bij de Focus is dat die vloeistof kunnen lekken uit de intercooler. Verder varen deze motoren wel bij goed en regelmatig onderhoud. Check daarom de historie extra kritisch. De Astra wil nog weleens een storing geven. Die zijn niet allemaal ernstig van aard, maar het is goed dat wel te controleren. Qua betrouwbaarheid ontlopen de Focus en de Astra elkaar niet veel.
Kosten
Ford Focus
- Instapmodel wat rijker uitgerust
- Net wat duurder in gebruik
Opel Astra
- Meer luxe opties beschikbaar
- Instapper mist wat essentiële zaken
- Met opties wordt ‘ie snel duurder
Ford heeft het instapmodel van de Focus al netjes uitgerust. Daar staat tegenover dat het basismodel van de Astra wat goedkoper is. Zet je de basismodellen naast elkaar, dan is de Focus in het voordeel. Zo heeft de Focus smartphone-integratie en de Astra niet. Daarnaast heeft de Astra geen multifunctioneel stuurwiel en geen elektrische ramen achterin in het instapmodel. Deze functies zijn beschikbaar als optie, maar dat drijft de prijs flink op. De gebruikskosten zijn voor beide modellen vergelijkbaar, zoals je kunt zien in onderstaand overzicht. De Astra is net iets meer dan een tientje goedkoper uit op maandbasis.
Voorbeeld kostenvergelijking
Hieronder vind je een kostenvergelijking tussen de Ford Focus en de Opel Astra op jaarbasis. Omdat kosten per regio kunnen afwijken, kun je het voorbeeld zien als een indicatie. Voor deze vergelijking is uitgegaan van de volgende informatie:
- Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2020)
- Opel Astra 1.2 Turbo 130pk Elegance (2020)
- Kilometerstand: 65.000
- Gebruiksduur: 5 jaar en 15.000 km per jaar
- Regio: Utrecht
| Kostenpost | Ford Focus | Opel Astra |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 30.675 | € 28.493 |
| Afschrijving* | €1.700 | € 1.620 |
| Brandstof* | € 1.814 | € 1.866 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 684 | € 684 |
| Verzekering* | € 685 | € 644 |
| Onderhoud* | € 725 | € 664 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 326 | € 319 |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 503 | € 488 |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Ford Focus of Opel Astra: oordeel
Zowel de Ford Focus als de Opel Astra zijn gevestigde namen in het C-segment. Qua betrouwbaarheid gaat de prijs naar Toyota, dat een ijzersterke reputatie heeft op dat gebied. De Volkswagen Golf is vooral de premium keuze in het segment en is aantrekkelijk vanwege het afwerkingsniveau. De Focus scoort goed als het aankomt op dynamiek, en de Astra heeft de reputatie comfortabel te zijn. De Focus en de Astra doen veel dingen goed en hebben een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Dus als je de keuze hebt, welke kies je dan?
Waarom kiezen voor de Ford Focus?
De Ford Focus is een auto die bekendstaat om zijn dynamische rijgedrag. Hij stuurt direct, is communicatief en dat geeft vertrouwen achter het stuur. Dat gaat overigens niet per se ten koste van het comfort; zeker op de snelweg is het goed toeven in de Focus. Verder beschikt het model over goede connectiviteit voor de smartphone. Ondanks het dynamische karakter is de Focus ook een praktische auto die qua ruimte goed scoort in zijn segment. Kortom: de Focus is een auto met een compleet en aantrekkelijk totaalpakket.

Waarom kiezen voor de Opel Astra?
Met de Opel Astra kies je voor een comfortabele auto. De Astra heeft verfijnde motoren die, op kleine storingen na, goed hun werk doen en betrouwbaar zijn. Het interieur van de Astra bestaat uit mooie materialen waarop niet bespaard is, en met de AGR-stoelen (optie) heb je een zeer comfortabele zit. Met de vele opties wordt de Astra persoonlijker, maar ook wat duurder. En voor occasions kan het daardoor wat meer zoeken zijn naar een uitvoering die bij je past. De Astra is onder de streep een comfortabele en degelijke keuze.

Welke zou ik kiezen?
Maak je veel kilometers, dan wil je een comfortabele auto. In de basis zijn de Ford Focus en de Opel Astra dat beide wel, maar de Astra lijkt daar toch een streepje voor te hebben. Wil je daarnaast beschikken over moderne connectiviteit, dan staat daar weer een aardig prijskaartje tegenover bij de Astra. Voor dagelijks gebruik is het fijn als je infotainmentsysteem makkelijk samenwerkt met je smartphone. Op dat gebied scoort de Focus toch wat beter. Tel daar een iets lagere aanschafprijs voor een vergelijkbaar uitrustingsniveau op en dan schiet de wijzer wat mij betreft richting de Ford Focus.
Meer weten over de Ford Focus en Opel Astra?
- Ontdek alles over de Ford Focus en bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen.
- Wil je alles weten over de Opel Astra? Bekijk hier alle details en uitvoeringen.
- Lees reviews van de Ford Focus C519 (2018+) en ontdek wat experts zeggen over dit model.
- Twijfel je tussen een stationwagon en een hatchback? Lees hier onze uitgebreide vergelijking.
- Benieuwd naar de beste diesel stationwagons van het moment? Ontdek hier de topmodellen.







