Veel automodellen zijn in de basis een hatchback. Om de koper een ruimer alternatief te bieden wordt er op basis van die hatchback dan ook een stationwagon aangeboden. Een stationwagon biedt vanzelfsprekend meer laadvolume, maar ook de grotere laadlengte is in de praktijk vaak een uitkomst. De hatchback wint het weer in wendbaarheid en brandstofverbruik. Om je een betere keuze te laten maken of jij voor een hatchback of stationwagon moet gaan, vergelijken we beide carrosserievarianten graag met elkaar.
Dé reden om voor een stationwagon te kiezen boven een hatchback is natuurlijk de grotere bagageruimte die de stationwagon biedt. Ondertussen is er voor de hatchback ook veel te zeggen. Als compacter model is de hatchback wendbaarder, iets voordelig in de aanschaf en ook iets zuiniger met brandstof. Al met al is de stationwagon vooral geliefd bij gezinnen, terwijl de hatchback bij een wat breder publiek in de smaak valt. De tijden dat de hatchback áltijd sportiever oogde dan de stationwagon zijn echter voorbij. Inmiddels zijn veel stationwagons heel dynamisch en uitdagend gelijnd.
De stationwagon is vaak langer en altijd ruimer dan de hatchback. Je hebt in de stationwagon meer bagageruimte, maar ook een langere laadvloer. Zo’n lange laadvloer komt van pas als je weleens wat koopt op de meubelboulevard. De hatchback is praktischer in het gebruik bij het inparkeren en straatje keren. De compacte carrosserie van de hatchback geeft je bovendien een beter zicht rondom. Een hatchback stuurt ook net wat sportiever dan een stationwagon. Een hatchback is tegenwoordig vaak een vijfdeurs. Oudere modellen zijn er soms ook als driedeurs en dat is lastiger instappen voor de achterpassagiers.
Bagageruimte Volkswagen Golf stationwagon
Bagageruimte Volkswagen Golf hatchback
Een hatchback is compacter en lichter dan een stationwagon. Je verbruikt dus minder brandstof in een hatchback. In een hatchback is het wel iets lastiger om een zuinige plug-in hybride aandrijflijn of volledige elektrische aandrijflijn te verwerken. Vooral het batterijpakket moet ergens blijven en daarvoor is in principe een langere auto, zoals een stationwagon, beter geschikt.
Door de jaren heeft de stationwagon concurrentie gekregen van andere ruime modellen zoals de SUV en crossover. Het aanbod aan stationwagons is dus wel iets afgenomen. Ook de hatchback is deels ingehaald door de crossover, maar nog altijd is het aanbod hatchbacks groot. De hatchback is er zowel als drie- als vijfdeurs. De driedeurs hatchback is echter tegenwoordig vrij zeldzaam, omdat de vijfdeurs een stuk praktischer is bij het instappen.
Een hatchback is vaak iets goedkoper in aanschaf dan een stationwagon. Door het lagere gewicht ligt de wegenbelasting van de hatchback lager en ook ben je iets minder kwijt aan brandstof. Een kleinere auto verbruikt immers minder brandstof of stroom dan een grotere auto. Wegenbelasting wordt op basis van gewicht berekend, waardoor je met een hatchback ook minder wegenbelasting betaalt. Het onderhoud van een hatchback is redelijk vergelijkbaar met dat van een stationwagon. Omdat een stationwagon echter wat vaker zwaarder belast wordt – bijvoorbeeld bepakt en bezakt op een lange vakantierit – kan er iets meer of vaker onderhoud nodig zijn.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bron geraadpleegd:
Autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op 22 juli 2025