Beste diesel stationwagons in 2025

Diesel stationwagon
Jens Holierhoek9 minuten leestijd12 juni 2025

De stationwagon op diesel is een uitstervend ras. Jammer, maar liefhebbers vinden nog genoeg redenen om wel voor de diesel-stationwagon te gaan. Want wie wil er nu niet heel veel ruimte gekoppeld aan een zuinige en sterke motor? Omdat tot een aantal jaar geleden de stationwagon op diesel voor veel mensen ‘the way to go’ was, is het aanbod groot en breed. Bijna elk automerk had ooit wel een ruime diesel in het programma. Een beetje hulp in je keuze kan dus nooit kwaad. We hebben de vijf beste stationwagons diesel in 2025 voor je op een rij gezet.

Waarom een stationwagon diesel kopen?

Eerlijk is eerlijk, de diesel is bepaald niet aan een opmars bezig. Toch valt er heel veel te zeggen voor een stationwagon op diesel. Een dieselauto is om te beginnen zuinig. Zo ligt het verbruik soms wel een kwart lager dan bij een benzineauto. Diesels zijn bovendien ijzersterk, bij 100.000 kilometer begint het voor een diesel pas. Diesels zijn ook bekend om hun trekkracht. Een stationwagon diesel is in de praktijk vaak een prima caravantrekker. En wist je dat een moderne diesel minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto? Ook prettig: diesel stationwagons zijn als occasions scherp geprijsd.

De 5 beste stationwagon diesels in 2025 volgens onze experts

Ga je op zoek naar de combinatie ‘stationwagon’ en ‘diesel’, dan heb je in no-time duizenden hits. Zuinig zijn die stationwagons diesel allemaal en ruim ook. Maar als je wat beter kijkt, dan kun je best tot een lijst van vijf zeer interessante modellen komen. Als selectiecriteria namen wij niet alleen de technische prestaties en betrouwbaarheid mee, maar keken we ook naar zaken als design, bouwkwaliteit, uitrusting en praktisch nut. Vanzelfsprekend naast die basiswaarden van zuinigheid en ruimte. Bovendien nemen we opinie van de vakpers mee, want autojournalisten weten uitstekend welke stationwagons diesel écht goed zijn.

Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW
  • Blue HDI-diesels met 130, 160 en 180 pk aan vermogen
  • Rijke uitrusting, extra sportief als GT
  • De bagageruimte meet 530 tot 1.780 liter
  • Tot 1.800 kg aan trekgewicht
  • Elegant en comfortabel

De Peugeot 508 SW is een comfortabele reisauto zoals alleen het Franse merk die kan bouwen. Een echte kilometervreter waarin je amper vermoeid raakt. Als diesel is de Peugeot 508 SW zuinig, maar ook krachtig. Drie Blue HDI-versies zijn er: met 130, 160 of 180 pk. De topversie biedt veel pit en is meteen ook een prima caravantrekker. In het ruime binnenste valt het i-Cockpit op. Het is de verzamelnaam voor een compact stuur, een digitaal instrumentarium en kloeke schakelaars die zo lijken weggelopen en gevechtsvliegtuig. De chique afwerking van het interieur doet de rest.

Voor- en nadelen van de Peugeot 508 SW

  • Voordelen
  • Elegant, sportief uiterlijk
  • Uitstekende trekauto
  • Fijne reiswagen
  • Nadelen
  • Krappe ruimte voor voeten op de achterbank
  • Lage resolutie beelden achteruitrijcamera
  • Multimediasysteem werkt soms niet logisch

Waarom kiezen voor de Peugeot 508 SW?

De Peugeot 508 SW is een interessant model als je een stationwagon diesel wilt die zich onderscheidt van de massa, zowel wat betreft het ex- en interieur. De Peugeot 508 SW is stoer, elegant en sportief in één. Hoewel comfort de boventoon voert, stuurt de 508 SW voldoende dynamisch, passend bij zijn voorkomen. Bijna elke eigenaar van de Peugeot 508 SW is laaiend enthousiast over de fraaie i-Cockpit. De comfortabele stoelen zijn nog een reden om voor de 508 SW te kiezen. De diesels zijn bijna altijd voorzien van een automaat. De BlueHDi 130 is er ook met handgeschakelde zesversnellingsbak.

Vind Peugeot 508 SW

BMW 3 Serie Touring

BMW 3 Serie Touring
  • Er zijn vijf diesels voorhanden, variërend van de 316d met 122 pk tot de krachtige M340d met 340 pk
  • In de basisuitrusting ontbreekt het je aan niks, maar de M340d biedt veel sportieve extra’s
  • Je hebt de beschikking over 500 liter aan bagageruimte. Met de achterbank neergeklapt loopt dat op tot 1.510 liter
  • Achter de vierwielaangedreven 330d mag een caravan van 1.800 kg
  • Volbloed rij- en reisauto met achter- of vierwielaandrijving

BMW staat bekend om haar Freude am Fahren. De BMW 3 Serie Touring voldoet al decennialang aan deze typering. Zijn geheim? Standaard achterwielaandrijving, een precieze besturing en een prima wegligging. Liefhebbers van extra grip kiezen voor de BMW 3 Serie Touring met vierwielaandrijving. Het dieselaanbod bij BMW is groot. Instappen kan al in een alledaagse 316d met 122 pk, maar de topversie is met 340 pk een echte krachtpatser. In de praktijk ben je met de 330d al zeer goed af. Of is 286 aan pure dieselpower je te min? Dankzij 1.800 kg aan trekkracht is het een uitstekende caravantrekker.

Voor- en nadelen van de BMW 3 Serie Touring

  • Voordelen
  • Mix van sportief en comfortabel
  • Met achter- of vierwielaandrijving
  • Breed aanbod aan diesel
  • Nadelen
  • Luxere uitvoeringen zijn kostbaar

Waarom kiezen voor de BMW 3 Serie Touring?

Dé reden om de BMW 3 Serie Touring in dieseluitvoering te kiezen is zijn allround rijcomfort. Sportief en dynamisch enerzijds, gerieflijk anderzijds. De BMW 3 Serie Touring is een rij- en reisauto in één. Ondertussen is de Duitse diesel praktisch zat. Achterin kan tot ruim 1.500 liter aan bagage, terwijl de slimme tweedelige achterklep zorgt voor makkelijke toegang. De hoogtechnologische 3 Serie Touring blinkt bovendien uit in veiligheid. Alle voorname rijassistenten zijn aan boord of staan in de optielijst. Grote digitale schermen zorgen voor veel bedieningsgemak en overzicht. Tot slot staat de BMW 3 Serie Touring bekend om zijn veiligheid.

Vind BMW 3 Serie Touring

Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer
  • Eén diesel is er voorhanden: 1.5 CDTI met 130 pk
  • De zeer complete Business Edition vormt de basisuitrusting. Meer luxe biedt de Business Elegance
  • Standaard 608 liter aan bagageruimte. De achterbank neergeklapt leidt echter tot 1.634 liter
  • 1.500 kg aan trekkracht is voldoende voor een flinke caravan
  • Comfortabele en zuinige keuze

De Opel Astra Sports Tourer van de laatste generatie kent één diesel: een 130 pk sterke 1,5-liter viercilinder. Die krachtbron combineert flink wat zuinigheid met voldoende pit. Zo is een verbruik van 1 op 21,7 mogelijk op basis van de WLTP-waarden en mag de Astra Sports Tourer aan de haal met een aanhanger van 1.500 kg. De Opel Astra Sports Tourer heeft een vlot ontwerp - bekroond met een Red Dot Design Award – en een hoogmodern interieur. Opvallend is het Opel Pure Pane: een aantal digitale schermen die op het oog samen één geheel vormen.

Voor- en nadelen van de Opel Astra Sports Tourer

  • Voordelen
  • Hoge mate van rijcomfort
  • Lage tildrempel
  • Prettig zittende stoelen
  • Nadelen
  • Infotainment werkt omslachtig

Waarom kiezen voor de Opel Astra Sports Tourer

De Opel Astra Sports Tourer diesel overtuigt als reisauto. De ruime Duitse stationwagon biedt veel rijcomfort en heeft goed zittende stoelen aan boord. Met ruim 1.600 liter aan bagageruimte is er bovendien ruim voldoende plek voor spullen. De toegang tot het laadruim is ook voorbeeldig dankzij de handsfree te openen achterklep, lage tildrempel en brede laadopening. De Opel Astra Sports Tourer bewijst dat een stationwagon niet saai hoeft te zijn. Zeker in combinatie met een dak in contrastkleur heb je gewoon een hippe auto te pakken. Het IntelliDrive 2.0-systeem laat diverse rijhulpsystemen samenkomen.

Vind Opel Astra Sports Tourer

Ford Focus Wagon

Ford Focus Wagon
  • De nieuwste generatie kent na de facelift één diesel: de 1.5 EcoBlue met 120 pk
  • De Ford Focus Wagon in basisuitvoering is behoorlijk rijk uitgerust. Meer luxe biedt de Titanium Style
  • Bagageruimte bedraagt 635 liter. Klap je de achterbank neer, dan heb je 1.700 liter ter beschikking
  • Maximaal trekgewicht van 1.400 kg (120 pk versie)
  • Zeer goed sturende stationwagon

De Ford Focus Wagon van de laatste generatie is er in eerste instantie met twee diesels. De basisversie biedt 120 pk, de topmotorisering 150 pk. Na de 2022-facelift blijft alleen de instapversie over. Dat is een fijne motor, want je kan vlot mee met het overige verkeer, terwijl de krachtbron zeer zuinig omspringt met brandstof. Volgens de fabriek is een verbruik van 1 op 23,3 haalbaar. De Ford Focus Wagon biedt niet alleen veel laadruimte, maar gebruikt die ook slim. Heel handig is de speciale ‘natte zone’ voor je vieze laarzen of zwemspullen.

Voor- en nadelen van de Ford Focus Wagon

  • Voordelen
  • Sportieve rij-eigenschappen
  • Betrouwbaar model
  • Laadruimte heeft speciale natte zone
  • Nadelen
  • Achteruitrijcamera wordt best snel vies
  • 120 pk sterke diesel is niet de sterkste caravantrekker die je kunt vinden

Waarom kiezen voor de Ford Focus Wagon

De Ford Focus Wagon is een diesel stationwagon die je echt als rijdersauto mag bestempelen. De wegligging is haast ongeëvenaard en een fijn potje sturen is aan de ruime Amerikaan ook wel toevertrouwd. Sportief is de Ford Focus Wagon zeker, maar verwacht ook een gezonde dosis comfort. De Ford Focus Wagon heeft veel technologie aan boord die het leven wat makkelijker maakt. Bekend is de SYNC-technologie voor een hoge mate van connectiviteit, maar het touchscreen met een diameter van 33,5 centimeter mag er ook zijn. De Focus Wagon beschikt ook over een prima parkeerassistent op de luxere uitvoeringen.

Vind Ford Focus Wagon

Volkswagen Passat Variant

  • Diesels met 120, 150, 190, 200 en zelfs 240 pk aan vermogen
  • Zit standaard goed in zijn spullen. De R-Line biedt veel luxe en sportiviteit
  • Je hebt minimaal 690 liter en maximaal 1.920 liter tot je beschikking
  • De 200 pk sterke 2.0 TDI heeft 2.000 kilo aan trekkracht
  • Zaken-, gezins- én trekauto in één

De Volkswagen Passat Variant is er in de achtste generatie met een breed aanbod aan fijne dieselmotoren. Kies je voor een model van voor de 2019-facelift, dan kun je zelfs terecht bij een vierwielaangedreven bi-TDI met 240 pk. Zijn trekkracht van 2.200 kg maakt dit een sublieme caravantrekker. De meer reguliere 200 pk sterke 2.0 TDI overtuigt met een trekgewicht van 2.000 kg echter ook al. De bagagevolume van 1.920 liter geeft je een zee aan ruimte. Heb je passagiers op de achterbank, dan blijft daar 690 liter van over. De zitruimte achterin is riant, ook voor volwassenen.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Passat Variant

  • Voordelen
  • Comfortabele reisauto
  • Uitstekende caravantrekker
  • Topversie is krachtige biturbo met vierwielaandrijving
  • Nadelen
  • Infotainmentsysteem werkt niet altijd even soepel
  • Achteruitrijcamera kan defect gaan

Waarom kiezen voor de Volkswagen Passat Variant?

De Volkswagen Passat Variant is weer een tikkeltje ruimer dan veel van zijn toch al ruime collega’s. Met vijf inzittenden op pad en heel veel bagage? Het kan gewoon. De Volkswagen Passat Variant is best wel sportief in de stad, maar op de lange baan komt zijn comfortabele kant bovendrijven. Net als een aantal andere diesel stationwagons is dit écht een fijne reisauto. De Passat Variant is populair als auto van de zaak en dat merk je terug in de grote variëteit in dieselmotoren en in het aantal luxe uitvoeringen. Doe er je voordeel mee!

Vind Volkswagen Passat Variant

Meest gezochte diesel stationwagons op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan diesel stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 17, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. BMW 5-serie Touring
  2. BMW 3-serie Touring
  3. Audi A6 Avant
  4. Volkswagen Passat Variant
  5. Mercedes-Benz C-klasse Estate
  6. Mercedes-Benz E-klasse Estatte
  7. Audi A4 Avant
  8. Renault Mégane Estate
  9. Skoda Octavia Combi
  10. Peugeot 308 SW
  11. Ford Focus Wagon
  12. Volkswagen Golf Variant
  13. Renault Clio Estate
  14. Volvo V60
  15. Volvo V70
  16. Skoda Superb Combi
  17. Opel Astra Sports Tourer
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • autoreview.nl
  • autocatalogarchive.com
  • bmw.nl
  • opel.nl
  • ford.nl
  • parkers.co.uk
  • rac.co.uk
  • topgear.com
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 12 juni 2025

Ook interessant voor jou

Volkswagen Golf stationwagon en hatchback
Autotype

Stationwagon vs hatchback: de ultieme vergelijking

22 juli 2025
Veel automodellen zijn in de basis een hatchback. Om de koper een ruimer alternatief te bieden wordt er op basis van die hatchback dan ook een stationwagon
Autotype

Beste 4x4 stationwagons in 2025

17 juni 2025
Bij een 4x4 denk je al snel aan een SUV. Maar als je goed oplet zijn er ook tal van stationwagons die voorzien zijn van vierwielaandrijving. Die techniek m
Autotype

Beste Japanse stationwagons in 2025

17 juni 2025
Als je op zoek bent naar een prettige gezinsauto kom je vaak bij een stationwagon uit. Want het ruimte-aanbod van een stationwagon is natuurlijk ongeëvenaa
Autotype

Stationwagon vs SUV: de ultieme vergelijking

12 juni 2025
Zowel de stationwagon als de SUV zijn ruime auto’s die onder meer erg in de smaak vallen bij gezinnen. Hoewel ze allebei veel gebruiksgemak bieden, is er o
Autotype

Beste kleine stationwagons in 2025

27 mei 2025
Van een compacte hatchback is er gelukkig vaak ook een ruimere variant: de stationwagon. In de praktijk is dat vaak een kleine stationwagon die goed manoeu
Autotype

Beste snelle en sportieve stationwagons in 2025

23 mei 2025
Bij een sportauto verwacht je al snel een paar honderd pk onder de kap. Bij een stationwagon is een hoog vermogen meestal wat minder van belang. Gelukkig d