Sinds de komst van de SUV loopt heel gezinslevend Nederland er massaal achteraan. Inmiddels is in Europa zelfs de helft van de verkochte auto’s een SUV of crossover. Maar ben je echt zo goed af met die SUV? Er zijn wel degelijk alternatieven die zowel in aanschaf als in gebruik goedkoper zijn. Gaspedaal.nl vergelijkt de SUV (en crossover), MPV en stationwagon – en komt met nog een verrassende aanbeveling.
Een SUV of crossover koop je niet met je (volle) verstand. Je valt voor het uiterlijk. Dat je daarvoor op veel vlakken een extra prijs betaalt, neem je voor lief. Ga maar na: je kunt makkelijk een lichtere, meer gestroomlijnde en goedkoper aan te schaffen auto vinden die hetzelfde kan. Die rijdt bovendien nog beter ook, want heeft vaak een lager zwaartepunt. Maar ja, dan loop je wel het risico dat ‘ze’ je zien als burgerlijk. Want eerlijk is eerlijk: zo’n SUV doet dat niet. Die straalt iets van avontuur en onverzettelijkheid uit.
In je hart wil je gewoon een stoer ogende auto – en daar is niets mis mee. Bovendien is de hoge instap heel lekker als je wat minder makkelijk een lage auto in en uit weet te komen. In het verkeer kijk je ook nog eens over de meeste andere auto’s heen (tenzij dat andere SUV’s zijn). En laten we eerlijk zijn: je kunt aardig wat kwijt in de meeste SUV’s. In sommige modellen – zoals bepaalde Nissan Qashqai’s, de [Peugeot 5008](link https://www.gaspedaal.nl/peugeot/5008) en de Volvo XC90 – passen zelfs zeven inzittenden! Overtuigd? Lees hier over de beste SUV's volgens onze Gaspedaal.nl experts. Of bekijk direct het SUV occasion aanbod.
Je moet wel het geld over hebben voor een SUV. Ze zijn mateloos populair, dus ook wat prijziger in aanschaf. De meeste MPV’s of stationwagons kunnen wat een SUV kan (en vaak meer), maar dan voor een voordeligere aanschaf en minder maandelijkse kosten. Puur op verstand is een keuze uit onderstaande modellen dus helemaal zo gek nog niet.
Voordat SUV’s hun intrede deden, moest je als groot gezin uitwijken naar een MPV. Populaire modellen als de Renault Scénic, Ford Galaxy en Chrysler Voyager versjouwen groepen mensen en hun bagage met het grootste gemak. Je zit bovendien lekker hoog: de zit doet niet onder voor die van de gemiddelde SUV of crossover.
Een MPV is in feite de schil van een bestelbus(je) gevuld met het interieur en de motor van een personenauto. Dat betekent – als dat hierboven nog niet duidelijk werd – ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Dat is namelijk doel nummer één van dit type auto. Sommige zijn daarbij goed uitgerust en/of sturen prima, maar het draait vooral om de wagonladingen ruimte – en het ruimtegevoel. En ten opzichte van een SUV kun je voor een gelijkwaardig model een aardig bedrag in je zak houden, want ze kosten aanzienlijk minder. Overtuigd? Vind hier je MPV op Gaspedaal.nl.
Hoewel ze een stuk verfijnder zijn dan de bestelbusjes waar ze vaak mee worden geassocieerd, zul je de ultieme rijdersauto niet in dit segment vinden. Kun je uit de voeten met minder ruimte dan de MPV biedt, dan kun je ook naar andere auto’s kijken. Voor meer rijplezier met iets minder ruimte kun je het beste naar onderstaande keuzes kijken.
Heb je een gezin met maximaal twee kinderen of een hobby die om ruimte in je auto vraagt? Dan is een stationwagon vaak ruim voldoende. In een MPV en in menig SUV moet een stationwagon misschien zijn meerdere erkennen, maar hoeveel ruimte heb je daadwerkelijk nodig? Als je geen voorkeur voor uiterlijk hebt (of juist een lager model mooier vindt), zijn er meer dan genoeg redenen om voor dit type auto te gaan.
Hoe je het ook wendt of keert (letterlijk), een stationwagon stuurt in vergelijking met gelijkgestemde SUV’s en MPV’s veruit het lekkerst door zijn lagere zwaartepunt. Dus als je uitkomt met de ruimte en ook nog een beetje rijplezier wilt hebben, is een stationwagon je keuze. Daarnaast is de stationwagon ten opzichte van een gelijkwaardige SUV een voordelige keus. Niet alleen in aanschaf, ook in gebruik: hij heeft een lager gewicht en bovendien minder luchtweerstand, dus dat scheelt in het verbruik, de wegenbelasting en het onderhoud. Genoeg redenen om te kijken naar een stationwagon op Gaspedaal.nl, dus.
Voor het gemak gaan we ervan uit dat je dit artikel leest, omdat je behoefte hebt aan een ruime auto. Waarom dan geen stationwagon? Het kan zijn dat het model toch te krap is – stations voor zeven personen zijn bijvoorbeeld bijzonder schaars en minimaal enkele decennia oud. Nog iets dat de stationwagon je niet biedt: een hoge instap en dito zit. En natuurlijk kan het type auto je smaak niet zijn.
De hoog doorlopende daklijn van bovenstaande auto’s zorgt voor een flinke bak extra ruimte. Aan de andere kant zitten er ook nadelen aan. Zo komen geuren uit de achterbak gewoon het interieur in, heb je minder geluidsisolatie aan de achterzijde en kost het meer moeite om het klimaat van je interieur te beheersen. In een sedan heb je deze problemen niet. In veel gevallen blijkt de achterbak bovendien toereikend voor alle bagage van een gezin. Toch is de sedan niet heel populair in ons land. Ze zijn dus tweedehands wat schaarser. Interesse? Bekijk hier alle sedans op Gaspedaal.nl.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 14 juni 2023