Meest betrouwbare camper in 2025

Jaap Holman9 minuten leestijd19 november 2025

De camper is hot! In Nederland is het aantal geregistreerde campers maar liefst verdubbeld in de afgelopen 10 jaar. De gemiddelde leeftijd van campereigenaars is nog steeds vrij hoog. Het is vooral de groep gepensioneerden die campers kopen. Tegelijk neemt deze gemiddelde leeftijd wel af en zijn er steeds jongere campereigenaars. Deze ontwikkeling is tweeledig. Het aantal verkochte campers neemt toe, maar ook het ombouwen van een (bestel)bus is enorm populair. Maar, wat maakt een camper nou betrouwbaar? We duiken er in dit artikel dieper op in en vertellen je welke 5 campers het meest betrouwbaar zijn.

Waar moet je op letten bij de aankoop van een betrouwbare camper?

Een camper staat vaak stil. De banden slijten daardoor weinig: ze drogen dan sneller uit dan ze verslijten. Banden gaan gemiddeld 6 jaar mee. Zijn ze ouder, dan moeten ze vervangen worden. Controleer daarom de productiedatum die op de banden staat vermeld. Net als de banden kunnen kitranden en afdichtingen slecht worden en lekkage veroorzaken. Check daarom of je vochtplekken ziet of het muf ruikt. Specifiek rondom de natte cel kan dit voorkomen. Verder doe je er goed aan het onderstel op roest te checken en de overige installaties in de camper goed te controleren op functioneren en lekken.

De 5 meest betrouwbare campers in 2025 volgens onze expert

Camperbouwers gebruiken doorgaans een basisvoertuig voor de camper als fundament. De buscamper is een camper die wordt ingebouwd in een (bestel)bus met aanpassingen aan het interieur en de toevoeging van ramen en/of dakluiken. Bij de halfintegraal- of alkoofmodellen wordt het woongedeelte op het chassis geplaatst, achter de bestuurderscabine. Bij integraalcampers wordt alleen het chassis en de motor gebruikt voor de camper. De volledige carrosserie wordt dan door de camperbouwer gemaakt en geplaatst. In onderstaand overzicht vind je de 5 meest betrouwbare modellen die als basis dienen voor verschillende campers. 

Fiat Ducato

  • 2.3 MultiJet viercilinder met 140 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 15,6 (NEDC)
  • Functionele allrounder
  • Trekvermogen van 2.000 tot 2.500 kilo

De geschiedenis van de Fiat Ducato gaat terug tot 1978 toen deze bestelbus werd ontwikkeld in samenwerking met Peugeot en Citroën. Tot op de dag van vandaag wordt de Ducato in dezelfde fabriek gemaakt als de Citroën Jumper en de Peugeot Boxer. De voorwielaandrijving van de eerste generatie zorgde ervoor dat de laadruimte flink was, met een volledig vlakke laadvloer. Tijdens de tweede generatie kwam Fiat met de zuinige JTD dieselmotor die de gebruikskosten sterk verlaagde. De huidige (derde) generatie is vooral zeer breed inzetbaar met een modulair platform dat verschillende configuraties mogelijk maakt.

Voor- en nadelen van de Fiat Ducato

  • Voordelen
  • Groot en fijnmazig servicenetwerk
  • Onderhoud en reparaties zijn betaalbaar
  • Bestuurderscabine is ruim en praktisch
  • Nadelen
  • Behoorlijk last van rijgeluiden
  • Interieur heeft veel harde materialen
  • Veiligheidsuitrusting valt tegen bij oudere modellen

Waarom kiezen voor de Fiat Ducato?

De Fiat Ducato is een van de meest gekozen opties als basis voor campers. Het chassis is aan de achterzijde breder dan de voorzijde, wat zorgt voor stabiliteit en extra binnenruimte. Daarnaast zorgt de voorwielaandrijving ervoor dat de vloer vlak en laag kan blijven in de camper. Verder werkt Fiat lange tijd in verregaande mate samen met camperbouwers door de Ducato aan te passen aan hun wensen. Verder is de techniek uiterst betrouwbaar. De motoren zijn flink doorontwikkeld en worden in samenwerking met Peugeot en Citroën gemaakt. Door de relatieve eenvoud is het onderhoud en herstel ook goed betaalbaar.

Merken die de Fiat Ducato als platform gebruiken: Hymer, Dethleffs, Bürstner, Pössl en meer.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Fiat Ducato

Bekijk hier meer over de Fiat Ducato

Ford Transit

  • 2.0 TDCi viercilinder
  • Trend, Ambiente
  • 1 op 14,1 (WLTP)
  • Dynamisch sturend werkpaard
  • Trekvermogen tot 2.750 kilo

De Ford Transit ontstond uit een unieke samenwerking tussen Ford Engeland en Ford Duitsland met als doel een model te ontwikkelen voor Europa. Het succes was te danken aan de motor die vóór de vooras geplaatst werd, wat een aanzienlijk bredere laadruimte opleverde. Tijdens de tweede generatie, die 22 jaar doorliep, kreeg de Transit verschillende facelifts en updates. Bij de derde generatie werd ook voorwielaandrijving mogelijk en kreeg de Transit een lage laadvloer wat de veelzijdigheid ten goede kwam. Tegenwoordig is ‘Transit’ een familienaam voor vier modellen. Daarvan zijn de Transit Custom en de grote Transit erfgenamen van de oorspronkelijke bestelbus.

Voor- en nadelen van de Ford Transit

  • Voordelen
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Cabine is goed uitgerust
  • Motor is zuinig en relatief stil
  • Nadelen
  • Natte distributieriem 2.0 EcoBlue
  • Minder efficiënte binnenruimte
  • Materiaal interieur veel hard plastic

Waarom kiezen voor de Ford Transit?

De Ford Transit wordt sterk gewaardeerd om zijn rijgedrag, dit lijkt op het rijgedrag van een personenauto. De directe besturing en de goede isolatie worden daarbij als sterke punten benoemd. Ook heeft de Ford Transit een goede basisuitrusting in de cabine, waardoor het comfort onderweg op een prima niveau is. De 2.0 EcoBlue dieselmotor heeft wel een flinke achilleshiel, de natte distributieriem. Vooral bij campers is het advies deze ruim binnen de opgegeven vervangingstermijn te vervangen. Zo voorkom je eventuele motorschade en verbeter je de betrouwbaarheid flink. De Transit Custom wordt veelal gebruikt als inbouwcamper.

Merken die de Ford Transit Custom als basis gebruiken: Westfalia, Adria, Bürstner en meer.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Ford Transit

Lees hier meer over de Ford Transit

Mercedes-Benz Sprinter

  • 316 CDI
  • Naamloze optie, Functional of 4x4
  • 1 op 14,7 (NEDC)
  • Premium bestel- en personenbus
  • 1x prestaties (range van-tot)

De geschiedenis van de Mercedes-Benz Sprinter is niet zo lang als sommige concurrenten. Mercedes-Benz is voor de Sprinter een samenwerking aangegaan met Volkswagen. In eerste instantie is de Volkswagen LT (Lasten Transporter) de basis, vanaf de tweede generatie is dat de Crafter. Vanaf diezelfde generatie krijgt de Sprinter wel de eigen motoren van Mercedes-Benz. Sinds 2018 rijdt de derde generatie van de Sprinter rond. Deze generatie is volledig door Mercedes-Benz zelf ontwikkeld. Waren de eerste generaties nog achterwiel- of vierwielaangedreven, inmiddels is ook voorwielaandrijving optioneel. Ook hier heeft dat als voordeel dat de laadvloer laag is.

Voor- en nadelen van de Mercedes-Benz Sprinter

  • Voordelen
  • Rijervaring is verfijnd en comfortabel
  • Afwerking is cabine van hoog niveau
  • Veel veiligheidssystemen
  • Nadelen
  • Relatief dure aanschaf
  • Hoger gewicht door achterwielaandrijving
  • Onderhoud en reparaties duur

Waarom kiezen voor de Mercedes-Benz Sprinter?

De Mercedes-Benz Sprinter wordt door camperfabrikanten vooral gekozen voor de premium campers. In de cabine is de afwerking van hoog niveau met uitstekende materialen en het merk past beter bij de uitstraling van premium merken en modellen. De Sprinter is verder geliefd omdat de achterwielaandrijving optie biedt voor zwaardere, luxere opbouwen dan andere merken. Daarbij is de Duitse fabrikant voorloper bij het introduceren van veiligheidssystemen zoals de ‘Crosswind Assist’. Mercedes-Benz bood voor de zware integraalcampers en absolute topmodellen ook een 3.0 liter V6 CDI. Deze diesel beschikt over een enorm koppel en uitzonderlijke souplesse.

Merken die de Mercedes-Benz Sprinter als basis gebruiken: Hymer, Carthago, Niemann+Bischoff en meer.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Mercedes-Benz Sprinter

Je leest hier meer over de Mercedes-Benz Sprinter

Volkswagen Crafter

  • 2.0 TDI
  • Naamloos of 4MOTION
  • 1 op 10,4 (WLTP)
  • Premium uitdager
  • 1x prestaties (range van-tot)

In 2006 wordt de samenwerking met Mercedes-Benz vervolgd, maar de LT wordt nu vervangen door de Crafter. Technisch zijn de Sprinter en de Crafter gelijk aan elkaar, maar ook Volkswagen gebruikt zijn eigen krachtbronnen. In 2017 wordt de nieuwe Crafter gelanceerd, deze keer geheel door Volkswagen zelf ontwikkeld, al zijn er nog wel overeenkomsten. Zo wordt ook de Crafter nu met voor-, vier- en achterwielaandrijving gemaakt. Daarmee is de Crafter geschikt voor verschillende behoeftes, waaronder ook de zwaardere en luxere campers. Ook komt Volkswagen met een officiële eigen camper op de basis van de Crafter: de Volkswagen Grand California.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Crafter

  • Voordelen
  • Cabine ergonomisch goed ontworpen
  • Uitstekende rijervaring
  • Weinig last van rijgeluiden
  • Nadelen
  • Onderhoud is relatief duur
  • Verbruik bij zware campers aan de hoge kant
  • Behoorlijke aanschafprijs

Waarom kiezen voor de Volkswagen Crafter?

De Volkswagen Crafter biedt een flexibel platform waardoor camperbouwers de keuze hebben voor welke aandrijving ze willen. Zo kan de Crafter als basis dienen voor een brede reeks campers. Camperbouwers kiezen de Crafter vooral als inbouwcamper vanwege de enorme ruimte aan boord, of als half-integraal camper in het premium of avontuurlijke segment (4x4). Van de inbouwvariant heeft Volkswagen ook een eigen uitvoering: de Volkswagen Grand California. Deze naam is natuurlijk afgeleid van de ‘gewone’ California waarvoor de Transporter als basis dient. Vooral het uitstekende rijcomfort en de goede ergonomie aan boord maken van de Crafter een uitstekende keuze als platform.

Merken die de Volkswagen Crafter als basis gebruiken: Volkswagen, Knaus, LMC, Hobby en meer.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Volkswagen Crafter

Lees hier meer over de Volkswagen Crafter

Volkswagen Transporter

  • 2.0 TDI met 140 pk
  • Baseline, BMT, BlueMotion
  • 1 op 13,3 (NEDC)
  • Benchmark compacte campers
  • 1x prestaties (range van-tot)

De Volkswagen Transporter heeft de langste geschiedenis van deze lijst en bovendien een sterke link met Nederland. Nederlands importeur Ben Pon tekende de eerste versie van de Transporter. De eerste 3 generaties hadden de motor achterin de bus, maar in de jaren ‘90 werd deze naar voren gehaald voor meer comfort en veiligheid. Belangrijkste is dat het gebruiksgemak sterk verbeterde met een vlakke laadvloer. De Volkswagen Transporter is binnen de campers een icoon. De T1, T2 en T3 hebben de cultstatus bereikt, maar ook de modellen van 1990 en daarna worden nog altijd veelvuldig gebruikt om een eigen camper te bouwen.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Transporter

  • Voordelen
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Betrouwbare techniek
  • Goede afwerking en materialen
  • Nadelen
  • Binnenruimte beperkt
  • Modellen voor 2010 bekend met roest
  • Onderhoud en aanschaf is duur

Waarom kiezen voor de Volkswagen Transporter?

De Volkswagen Transporter is ideaal als camper vanwege de rijeigenschappen die van een personenwagen lijken te zijn. Bovendien is de techniek veel gebruikt en zeer betrouwbaar, hoge kilometerstanden zijn geen uitzondering. De Transporter wordt eigenlijk alleen gebruikt om campers in te bouwen, vooral door Volkswagen zelf. Andere merken doen dit ook, maar kunnen niet tippen aan de aantallen die Volkswagen produceert. Daarnaast is de Transporter het meest gebruikte platform voor de zelfgebouwde camper. Er is dan ook een grote markt aan aftermarket onderdelen en handleidingen die de ambitieuze zelfbouwer kan gebruiken.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Volkswagen Transporter

Bekijk hier meer informatie over de Volkswagen Transporter

Meest betrouwbare camper op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan betrouwbare campers van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 20, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Volkswagen California
  2. Fiat Camper
  3. Mercedes-Benz Marco Polo
  4. Hymer Camper
  5. Adria Matrix
  6. Adria Twin
  7. Hymer Tramp
  8. Pössl Buscamper
  9. Bürstner Ixeo
  10. Westfalia Camper
  11. Hymer B 588
  12. Hymer B 514
  13. Chausson Welcome
  14. Hymer MLT 580
  15. Hymer Exsis
  16. Dethleffs Advantage
  17. Carthago Chic C-Line
  18. Adria Coral
  19. Carado T447
  20. LMC Liberty
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • acsi.eu
  • nkc.nl
  • autoweek.nl
  • auto-und-motor-sport.de
  • autovisie.nl
  • topgear.com
  • adac.de
  • autocar.co.uk
  • kampeercaravan.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 19 november 2025

Ook interessant voor jou

Autotype

Meest betrouwbare coupé in 2025

19 november 2025
De coupé een niche noemen gaat wat ver, maar de sportief ogende daklijn is niet de meest populaire carrosserie in Nederland. Dat zal te maken hebben met he
Autotype

Meest betrouwbare pick-up in 2025

19 november 2025
Je zult ze in Nederland niet vaak tegenkomen, pick-ups. Als je ze tegenkomt herken je ze meteen aan de flinke opbouw en grote laadbak. Het feit dat we ze ü
Autotype

Meest betrouwbare MPV in 2025

18 november 2025
Als je MPV zegt, dan zeg je Renault Espace. Het is voor Europa het model dat de trend van de MPV in de jaren ‘90 begon. Een trend die tussen 2010 en 2015 i
Autotype

Meest betrouwbare sedan in 2025

18 november 2025
Wat maakt een sedan een sedan? Traditioneel gezien is het een auto met 3 compartimenten. Één voor de motor, één voor inzittenden en een afgesloten kofferba
Autotype

Meest betrouwbare SUV in 2025

17 november 2025
Geen enkele auto is foutloos. Uiteindelijk is het allemaal techniek, en techniek kan (en gaat) kapot. Hoe vaak iets stuk gaat en hoe ernstig het daadwerkel
Autotype

Meest betrouwbare cabrio in 2025

17 november 2025
Er is maar weinig zo lekker als op een mooie dag met een cabrio op pad gaan. Van de echte klassiekers tot moderne cabrio’s en van softtop tot hardtop, de c