Mercedes-Benz Vito

Met zijn flexibele uitvoeringen is de Mercedes-Benz Vito een echte alleskunner voor uiteenlopende doelgroepen.

Mercedes-Benz Vito Tourer
Jaap Holman5 minuten leestijd6 november 2024

In 1996 bracht Mercedes-Benz de Vito op de markt, de opvolger van de MB100/MB80. De eerste generatie van de Vito kende nog enkele kinderziektes, maar al snel bleek de bedrijfswagen goed te scoren op betrouwbaarheid en duurzaamheid. Door de veelzijdigheid in uitvoeringen bedient de Vito een groot aantal doelgroepen en kun je spreken van een alleskunner. En hoewel de cijfers van de eVito nog niet heel indrukwekkend zijn, kan de milieubewuste bestuurder ook kiezen voor een elektrische variant. Ideaal als klusbus waarbij de afstanden per dag te overzien zijn.

De Mercedes-Benz Vito plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Veel verschillende uitvoeringen en lengtes beschikbaar
  • Derde generatie heeft verbeterde veiligheidsvoorzieningen
  • Geschikt voor zowel zakelijke als persoonlijke doeleinden
  • Nadelen
  • Interieur derde generatie bestaat uit goedkopere materialen
  • Elektrische variant nog niet indrukwekkend
  • Eerste generatie had slechte bouwkwaliteit

Prestaties en rijcomfort

  • Rijcomfort en interieur vanaf generatie 2 stukken beter
  • Elektrische varianten met wisselend succes ontvangen
  • Opvallende aandrijving: de 3.0 liter V6 turbodiesel (generatie 2)

Exterieur en carrosserievorm

  • Personenuitvoering onder naam ‘Viano of V-Klasse’
  • In verschillende opbouwen en lengtes te krijgen
  • Design benadert het design van de personenwagens

Interieur

  • Luxe variant is de V-Klasse
  • Populaire uitvoering is met dubbele cabine
  • Interieur derde generatie bestaat uit goedkopere materialen

Betrouwbaarheid

  • Bouwkwaliteit eerste generatie ondermaats
  • Eerste en tweede generatie hadden nogal eens last van roest
  • Met elke update neemt de betrouwbaarheid toe

Actueel aanbod van de Mercedes-Benz Vito op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

26.071

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

130.617 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(1.825)

Afbeelding van logo

Mercedes-Benz Vito per generatie 2014 +

Afbeelding van Mercedes-Benz Vito per generatie 2014 +

De Mercedes-Benz Vito krijgt in 2014 weer een update, de derde generatie van het model (W447). Net als de Sprinter krijgt de Vito een duidelijk herkenbaar front met een neus. Het interieur krijgt ook een upgrade, al worden er wel goedkopere materialen gebruikt. Zoek je een uitvoering met hoogwaardig materiaal, dan kun je de V-Klasse kiezen die opties heeft als lederen bekleding. Qua aandrijving kun je inmiddels kiezen voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. Voor de facelift in 2024 krijgt het Vito MBUX-infotainmentsysteem aan boord. Verder komen de nieuwste veiligheidsvoorzieningen naar de Vito.

Kenmerken van deze Mercedes-Benz Vito

  • Viano verdwijnt uit het assortiment
  • Nieuwe poging voor elektrificatie: de eVito
  • Facelift uit 2024 is grootste update
  • Veiligheidsvoorzieningen benaderen die van personenauto’s
  • Herintroductie van voorwielaandrijving
Afbeelding van logo

Mercedes-Benz Vito per generatie 2003 - 2014

Afbeelding van Mercedes-Benz Vito per generatie 2003 - 2014

Voorwielaandrijving wordt achterwielaandrijving bij de tweede generatie (W639) van de Mercedes-Benz Vito. De CDI-motoren kregen een update voor nog betere prestaties en efficiëntie. Het design werd iets aangepast met een nieuwe grille en koplampen. Ook het interieur kreeg een hoognodige upgrade en bood nu meer comfort en kwaliteit. Verbeterde geluidsisolatie en betere ergonomie droegen in hoge mate bij aan het verbeterde rijcomfort van de Vito. Kortom, alle tekortkomingen van de eerste generatie waren aangepakt. Bij de facelift in 2010 werden BlueEFFICIENCY motoren geïntroduceerd voor nog meer efficiëntie. Daarmee voldeed de Vito ook aan de Euro 5-normen.

Kenmerken van deze Mercedes-Benz Vito

  • Bouwkwaliteit aanzienlijk verbeterd
  • Introductie van de BlueEFFICIENCY-motoren voor de Vito
  • Upgrade van de aerodynamica voor lager verbruik
  • Introductie van vierwielaandrijving voor de Vito
  • Geen voorwielaandrijving mogelijk
Afbeelding van logo

Mercedes-Benz Vito per generatie 1996 - 2003

Afbeelding van Mercedes-Benz Vito per generatie 1996 - 2003

De eerste Mercedes-Benz Vito (W638) verschijnt in 1996. De kwaliteit valt tegen, althans voor een Mercedes-Benz. De dieselmotoren vertoonden problemen die tot forse schade kunnen leiden, de afwerking was ondermaats en ook roest kwam aanzienlijk vaker voor dan gewenst. De reputatie kreeg een positieve wending toen in 1999 de CDI-motoren werden geïntroduceerd. De prestaties van de motoren werden aanzienlijk verbeterd en de uitstoot verlaagd. Omdat de motoren ook minder trilden en lawaai maakten ging het rijcomfort er flink op vooruit. Het zorgde ervoor dat de Vito een stevige positie innam, vooral op de zakelijke markt.

Kenmerken van deze Mercedes-Benz Vito

  • Introductie van de CDI-motoren in de Vito
  • Bouwkwaliteit en afwerking voldeden niet aan verwachtingen
  • Premium design valt op in segment
  • Populaire configuratie is met de dubbele cabine
  • Ruime keuze in carrosserie en aandrijving

Interessante uitvoeringen van de Mercedes-Benz Vito

Wie voordelig een Vito wil rijden doet er verstandig aan te kijken naar een uitvoering uit de tweede generatie. De kwaliteit van de eerste generatie viel tegen, dus deze kun je beter overslaan. Vanaf bouwjaar 2010 worden BlueEFFICIENCY motoren geleverd, wat een nog efficiënter verbruik oplevert en dus beter is voor de portemonnee. Voor wie ruimte alles is, zijn de Vito’s met (extra) lange wielbasis geschikte opties. Deze behoren tot generatie 3. Daarmee tors je zo ruim 1.300 kilo aan lading mee. De snelle rijder kiest voor de 3.0 liter V6 turbodiesel met maar liefst 224 pk.

Mercedes-Benz eVito Lang

Veelgestelde vragen over de Mercedes-Benz Vito

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • mercedes-benz.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024